راز حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآن چیست؟

دو شنبه 1 آذر 1400 - 15:3:57
راز حروف مقطعه در ابتدای سوره‌های قرآن چیست؟

در بیست‌و‌چهار سوره از بیست‌و‌نه سوره‌ای که با حروف مقطعه آغاز شده اند، بلافاصله پس از این حروف آیه‌ای راجع‌به خود قرآن و عظمت و روشنگر بودن آن و استواری آیات آن آمده است.

تهران- الکوثر:  درباره حروف مقطعه مفسران نظرات مختلفی ارائه داده‌اند، برخی گفته‌اند این‌ حروف اسم سوره‌ها هستند و گروهی دیگر معتقدند این‌ها علامت اختصاری بعضی کلمات هستند مثلاً «الم» یعنی انا الله اعلم (یعنی «من خدا، به همه چیز دانا هستم»).

همچنین عده ای از افراد معتقدند که از ترکیب این حروف، اسم اعظم خدا حاصل می‌شود یا رازی میان خداوند و پیامبر اسلام است. این اقوام را مرحوم «طبرسی» در اول تفسیر در مجمع البیان» آورده است و «علامه طباطبایی» همه آنها را در تفسیر «المیزان» در اول سوره «شوری» نقل کرده‌اند و معتقدند که این حروف از اسرار است و در عین حال اظهار می‌دارد که حروف مقطعه هر سوره با مطالب آن سوره ارتباط دارد.


نکته قابل توجه این است که در بیست‌و‌چهار سوره از بیست‌و‌نه سوره‌ای که با حروف مقطعه آغاز شده اند، بلافاصله پس از این حروف آیه‌ای راجع‌به خود قرآن و عظمت و روشنگر بودن آن و استواری آیات آن آمده است و این مطلب را می‌رساند که این حروف با خود قرآن و الفاظ آن ارتباط دارند. نتیجه‌ای که علامه طباطبایی از این حروف گرفته‌اند چنین است:

"سوره‌هایی که حروف مقطعه‌ اول آنها یکی است، از نظر مضمون نیز به هم شباهت دارند. با در نظر گرفتن این شباهت‌ها ممکن است آدمی حدسی بزند که بین این حروف و مضامین سوره‌ای که با این حروف ‌آغاز می شوند ارتباط خاصی باشد، مؤید این حدسی آن است که می‌بینیم سوره «اعراف» که با «الص» آغاز شده، مطالبی را در سوره‌های «الم» و «ص» هست در خود جمع  کرده و نیز می‌بینیم سوره «رعد» که با حروف «الم» افتتاح شده، مطالب هر دو سوره‌های «بقره» و "رعد" را دارد." 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

 

 


دو شنبه 1 آذر 1400 - 15:3:25

دسته بندی :