برنامه عربستان برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات پارلمانی لبنان

یک شنبه 30 آبان 1400 - 13:21:53
برنامه عربستان برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات پارلمانی لبنان

تهران- الکوثر: منابع لبنانی می گویند که عربستان با ارسال پیام های تهدید آمیز برای تشکیل یک ائتلاف سیاسی ضد حزب الله در انتخابات پارلمانی لبنان تلاش می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، برخی منابع ارشد سیاسی لبنان که خواستند نامشان فاش نشود در گفت‌وگو با رای الیوم اطلاع داند، ممکن است که هفته آینده شاهد انجام تحرکاتی در مسیر به حرکت درآوردن چرخ دولت لبنان و از سرگیری جلسات آن باشیم. طبق آخرین اطلاعات‏، توافقاتی برای تشکیل جلسه دولت بعد از یک وقفه نسبتا طولانی مدت حاصل شده تا مسائل حساس و مهم همانند پرونده انفجار بیروت مورد بررسی قرار بگیرد.

به نقل از این منابع ممکن است رایزنی ها در دولت منجر به توافقی جهت برکناری یا استعفای "جورج قرداحی" وزیر اطلاع رسانی لبنان به عنوان نقطه آغاز کاهش بحران با عربستان و برخی کشورهای حوزه خلیج فارس شود؛ به ویژه اینکه عربستان پیام تهدید آمیزی برای لبنان ارسال کرده مبنی بر اینکه اگر تصمیمی برای برکناری قرداحی اتخاذ نشود، اقدامات خود را ضد بیروت تشدید خواهد کرد.

همچنین در گزارش این منابع آمده است که عربستان در پیام تهدید آمیز خود علیه لبنان تاکید کرده که برکناری جورج قرداحی می‌تواند مسیر گفتگو میان دو طرف را باز کند. اطلاعات نشان می‌دهد که عربستان در حال اتخاذ سیاست "چماق و هویج" در لبنان است.

آنها خاطرنشان می کنند: اما تصور این که عربستان صرفاً بعد از برکناری یا استعفای جورج قرداحی مواضع نرمی در قبال لبنان پیش بگیرد، خوشبینانه است و حداکثر پیشرفتی که در این مرحله می‌توان در روابط ریاض و بیروت پیش بینی کرد، بازگشت سفیر عربستان به لبنان و کاهش فشارهای سیاسی و رسانه‌ای ضد این کشور است.

در این گزارش ذکر می شود: در مرحله آینده به احتمال زیاد عربستان در صورت برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان در ماه مارس منتظر نتیجه این انتخابات خواهد بود و آنگونه که اطلاعات افشا شده نشان می‌دهد، ریاض در صدد تشکیل یک ائتلاف انتخاباتی در لبنان به ریاست "سمیر جعجع" رئیس حزب قوات لبنانیه (نیروهای لبنانی) است و تلاش دارد "ولید جنبلاط" رئیس حزب سوسیالیست ترقی خواه نیز به این ائتلاف بپیوندد. علاوه بر سمیر جعجع که نزدیکترین متحد عربستان در لبنان است، ریاض کار جذب گروه‌های اجتماعی و مدنی در لبنان و همچنین عناصر باقیمانده جریان 14 مارس را آغاز کرده است تا مهره‌های مورد نظر عربستان در لبنان اکثریت پارلمانی را به دست بیاورند.

منابع لبنانی افزودند: عربستان در تلاش برای پیروزی عوامل خود در لبنان در انتخابات پارلمانی این کشور است؛ چرا که این امر تاثیر زیادی بر انتخاب رئیس جمهور جدید خواهد داشت و همچنین می‌تواند سیاستهای عمومی لبنان را طبق چشم انداز عربستان ترسیم کند. تبدیل ائتلاف‌های انتخاباتی به یک ائتلاف سیاسی ضد حزب الله و هم پیمانانش در لبنان از جمله دیگر اهداف مهم عربستان در مرحله پیش رو است.

به نقل از این منابع، اما عربستان با وجود سرمایه گذاری مالی هنگفتی که برای هدایت کمپین خود علیه حزب‌الله در نظر گرفته و همچنین با وجود تشدید فشار اقتصادی علیه لبنان نمی‌تواند در این پروژه به موفقیت برسد و تاکنون همه شاخص‌ها حاکی از شکست ریاض در این مسیر است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 30 آبان 1400 - 13:21:17