پیش بینی دیابت 19 سال پیش از ابتلا به آن

شنبه 22 آبان 1400 - 17:11:29
پیش بینی دیابت 19 سال پیش از ابتلا به آن

تهران- الکوثر: بر اساس مطالعه دانشگاه لوند در سوئد، پروتئینی در خون وجود دارد که می تواند دیابت نوع 2 را 19 سال قبل از شروع بیماری پیش بینی کند. این مطالعه 10 نوامبر در مجله Nature Communications منتشر شده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، معلوم  شده  که می توان با توجه به سطوح بالای فولیستاتین در خون ابتلا به این بیماری را 19 سال قبل از رخ دادن آن  پیش بینی کرد.

دکتر یان دی مارینیس، دانشیار دانشگاه لوند سرپرست این مطالعه  گفت: «ما دریافتیم که سطوح بالاتر پروتئین فولیستاتین در گردش خون، دیابت نوع 2 را تا 19 سال قبل از شروع بیماری، مستقل از سایر عوامل خطر شناخته شده پیش بینی می کند".

فولیستاتین پروتئینی است که عمدتاً توسط کبد ترشح می شود و در تنظیم متابولیسم نقش دارد. این مطالعه به بررسی این موضوع پرداخت که وقتی مقدار فولیستاتین در گردش خون بیش از حد بالا می‌رود چه اتفاقی برای بدن می‌افتد.

محققان با استفاده از داده های بالینی مطالعه دیابت در شهر توبینگن آلمان و تحقیقات بیولوژی سلولی دریافتند که فولیستاتین باعث تجزیه چربی از بافت چربی می شود که منجر به افزایش تجمع چربی در کبد می شود. این به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که فولیستاتین ممکن است به یک نشانگر زیستی مهم برای پیش‌بینی آینده دیابت نوع 2 تبدیل شود و همچنین ما را یک قدم به درک مکانیسم‌های زیربنایی این بیماری نزدیک‌تر می‌کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


شنبه 22 آبان 1400 - 17:8:46