آخرین تحولات مأرب یمن؛ کشیده شدن درگیری‌ها به نزدیکی کوه‌های البلق

سه شنبه 18 آبان 1400 - 10:14:21
آخرین تحولات مأرب یمن؛ کشیده شدن درگیری‌ها به نزدیکی کوه‌های البلق

تهران- الکوثر:  منابع یمنی از پیشروی‌های نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه‌های مأرب و محاصره آن از چند محور خبر می‌دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن لحظه به لحظه عرصه را بر نیروهای «هادی» تنگ تر می‌کنند. نیروهای صنعا از چند محور شهر مأرب را به محاصره درآورده‌اند.

منابع محلی در استان مأرب اعلام کردند که نیروهای صنعا از چهار محور اصلی حلقه نظامی را بر نیروهای ائتلاف در شهر مأرب تنگ کردند.

این منابع بیان کردند: نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن با حمایت قبایل مأرب از محورهای نظامی «الفلج، صرواح، النضود،العلمین، الاخشب، رغوان، مدغل و پادگاه الخنجر» به سوی «الرویک» در جاده« صافر-العبر» پیشروی کردند.

منابع مذکور تاکید کردند: نیروهای صنعا در جریان عملیاتی در محور «الفلج الغربیه» خسارات و تلفات سنگینی به نیروهای ائتلاف در شرق «البلق الاوسط» وارد کردند.

در جریان این پیشروی‌ها پهپادهای نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مراکز تجمع نیروهای ائتلاف و عناصر القاعده در منطقه «الفلج» را هدف قرار دادند که بر اثر آن شماری از آنها کشته و زخمی شدند و ادوات آنها منهدم شد.

                                                            اولین عکس از پادگان «ام الریش»

همزمان «محسن الشامی» اولین عکس را از پادگان «ام الریش» از یکی از مواضع مشرف به آن در جنوب شهر مأرب منتشر کرد.

در این عکس این پادگان واقع میان «الجوبه» و شهر مأرب به نمایش درآمده است. در این عکس همچنین اراضی و مناطق گسترده از وادی عبیده به چشم می‌خورد.

همزمان منابع یمنی از عملیات موفقی پرده برداشتند که از شرق استان الجوف تا مناطق صحرایی واقع در شمال مأرب از سوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن انجام شده است.

منابع میدانی اعلام کردند که نیروهای صنعا موفق به شکستن آخرین خطوط دفاعی نیروهای ائتلاف در جبهه صحرایی گسترده شدند تا به خطی میان استان‌های مأرب و حضرموت برسند.

این عملیات از پادگان «الخنجر» در الجوف انجام شد و منجر به سیطره بر یک منطقه شد که 15 کیلومتر با خط مأرب-حضرموت در شرق منطقه نفتی صافر فاصله دارد.

نیروهای صنعاء با این پیشروی موفق به قطع آخرین خطوط امداد رسانی نیروهای ائتلاف در شمال مأرب خواهند شد.

اولین گام قبایل «العبدیه» و تشکیل تیپ «اویس قرنی»

این درحالی است که منابع قبیله‌ای اعلام کردند که قبایل العبدیه تیپ نظامی از افراد این قبایل را با نام اویس قرنی علیه ائتلاف سعودی و عناصر القاعده مهیا کرده‌اند و در واقع اولین گام نظامی را به سوی آزادسازی شهر مأرب همگام با نیروهای صنعا برداشتند.

الاخبار هم در گزارشی درباره تحولات مأرب نوشت: طی روزهای گذشته نبرد شدیدی میان نیروهای صنعا و نیروهای هادی با پشتیبانی حزب الاصلاح و گروه‌های سلفی جذب شده از استان‌های جنوبی یمن، درگرفته است.

اوج این نبرد در جبهه «ام ریش» واقع در جنوب شهر مأرب بود. پس از آنکه نیروهای «هادی» به دنبال بازپس گیری پادگانی برآمدند که فرماندهی ائتلاف سعودی-اماراتی طی ماههای گذشته از آن استفاده می‌کرد و جایگزین اتاق عملیات نابود شده در «تدواین» شده بود، این نبرد رخ داد اما نیروهای «هادی» نتوانستند کاری از پیش ببرند.

نیروهای ارتش و کمیته های مردمی یمن با وجود حمایت هوایی گسترده ریاض از این نیروهای هادی، موفق به پیشروی از چند محور شدند تا به منطقه «الاعیرف» برسند که راهبردی و مشرف به «الفلج» است. این منطقه به محله‌های جنوبی شهر مأرب مشرف است و با سقوط منطقه «الفلج»، نیروهای صنعا سیطره نود درصدی بر سد مأرب از همه سمت خواهند داشت.

منابع محلی اعلام کردند که نبرد در منطقه حدفاصل میان «ام ریش و البلق الشرقی» جریان دارد و نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از دو مسیر در حال پیشروی هستند.

این پیشروی به نیروهای صنعا امکان مانور می‌دهد. جدای از آن به پایان سیطره شبه نظامیان الاصلاح بر منطقه «الفلج» منجر خواهد شد به ویژه که این شبه نظامیان مرتکب جنایات هولناک علیه عابران جاده « صنعا-حضرموت» شده‌اند.

نیروهای صنعا موفق به تسلط بر منطقه راهبردی «العمود» پس از شکست دخالت هوایی سعودی شدند.

همزمان نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پیشروی‌های سریع در منطقه «وادی ذنه» داشتند و از سه مسیر پیشروی کردند و نیروهای هادی به محاصره درآمدند و از آخرین مسیرهای مانده به سمت مأرب فرار کردند و مهمات پیشرفته از خود برجای گذاشتند.

قبایل علیه شبه نظامیان حزب الاصلاح

به موازات آن دسته دسته قبایل به صنعاء وارد می‌شوند. پایتخت یمن شاهد مردان و شیوخ عشایر «العبدیه و الجوبه» است.

قبایل «عبیده» علیه حزب «الاصلاح» به پاخاسته و به شبه نظامیان این حزب درباره کشاندن دامنه جنگ به مناطق آنها هشدار داده‌اند. این بیانیه قبیله «عبیده»  «سلطان العراده» استاندار دست نشانده سعودی در مأرب را به وحشت انداخته است و او خواستار نشست عالی امنیتی برای بررسی این موضوع شد.

آخرین تحرکات شکست خورده نیروهای «هادی»

شکست‌های متوالی نیروهای «هادی» و حزب الاصلاح و همزمانی آن با نزدیک شدن قبایل مأرب به صنعا سبب شده است که ائتلاف سعودی نیروی زیادی را از دست بدهد و حزب الاصلاح مجبور به روی آوردن به «طارق صالح» شده است که فرمانده موسوم به مقاومت مشترک در ساحل غربی و مورد حمایت امارات است.

شبه نظامیان حزب الاصلاح از «طارق صالح» خواسته‌اند که نیروهای خود را به حرکت درآورد تا فشار از روی حزب الاصلاح کم شود.

منابع یمنی این تحرک را هم بی‌فایده دانستند زیرا نیروهای صنعا به اندازه کافی نیرو برای درهم شکستن هر حمله در هر جبهه خواه ساحل غربی یا جبهه تعز را دارند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


سه شنبه 18 آبان 1400 - 9:34:33