از حسینیه اصفهانی‌ها در کربلا چه می‌دانید؟

سه شنبه 4 آبان 1400 - 21:39:32
از حسینیه اصفهانی‌ها در کربلا چه می‌دانید؟

تهران- الکوثر: حسینیه اصفهانی ها مکانی است با بیش از صد سال قدمت در کربلای معلی و هرساله در مناسبتهای مختلف میزبان زائران اباعبدالله الحسین از هر جای ایران است. قصد داریم در این گزارش نگاهی به تاریخه و اقدامات این حسینیه بیندازیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حجه الاسلام شیخ مصطفی صافی اصفهانی، مدیر و مسئول روابط عمومی و عضو ارشد هیات منصوب از جانب مرجعیت عراق برای تولیت حسینیه مرکزی اصفهانی ها در کربلای معلی درباره تاریخچه این حسینیه صدساله اظهار داشت:

این حسینیه و زوارخانه حدود صد سال قبل توسط یک خیر اصفهانی برای اسکان زائرین اصفهانی و برگزاری مجالس اهل بیت علیهم السلام در یکی از بهترین نقاط سرزمین مقدس کربلا در نزدیک ترین مکان به حرم حضرت اباعبدالله علیه السلام وقف شده و همانند کلیه موقوفات در همان زمان وقفنامه ای تنظیم شده و متولیانی تعیین گردیده که به اجرای شروط وقف و مسائل مربوط نظارت داشته باشند و نسل بعد از آنها هم با تعیین قبلی پیگیر کلیه امور باشند که خارج از شروطی که واقف قرار داده، استفاده نشود. اما به علت مشکلات و موانعی که بخاطر حاکمیت ظالم عراق در چند دهه ی اخیر ایجاد شده بود، حتی زیارت برای شیعیان مجاور حضرت سیدالشهدا ممکن نبود، و امور این حسینیه نیز مانند سایر  موقوفاتی که در عراق برای زوار ابی عبدالله و دیگر زوار حرم اهل بیت علیهم السلام در این سرزمین وجود دارد، به فراموشی سپرده شده، چون متولی معلوم و مشخصی که مسئولیت این موقوفات را به عهده بگیرد، نبوده است.

وی همچنین افزود: در چنین مواردی که نمونه های آن هم کم نیست مجتهد اعلم موظف است طبق شروط وقفنامه، افرادی را به عنوان متولیان و ناظران بر وقفنامه قرار دهد تا به بهترین نحو برای حفظ و نگهداری و استفاده به احسن وجه، به شروط وقفنامه عمل کنند. این حسینیه و زوارخانه اصفهانی ها از این قاعده استثنا نبوده و طبق پیگیری های متعدد که بنده مدت ها انجام دادم و با تمام مشکلات و جریان های مختلفی که در کشور عراق به خاطر نبود قوانین و ضوابط مشخص برای ما اتفاق افتاد، که اینجا مجال برای بازگو کردن آن نیست، اما مختصرا عرض کنم که این کار جز با لطف و عنایت خود حضرت سیدالشهدا ممکن نبود تا ما بتوانیم خدمتی کوچک برای زائرین و عزاداران حضرتش انجام دهیم.

مدیر و عضو هیئت امنای تولیت حسینیه تاکید کرد: با لطف و عنایت و حسن ظن مرجعیت اعلای شیعه، حضرت آیت الله سیستانی و بیت محترم و شریف ایشان و پیگیری ها متعدد که از جانب بنده و چندین نفر از عزیزانمان در کشور عراق انجام گرفت، مسئولیت ریاست تولیت این مجموعه عظیم، به حضرت آیت الله شیخ علی صافی اصفهانی واگذار گردید.

وی اضافه کرد: سابقه ارتباط بیت ما از زمان مرحوم جدم، آیت الله شیخ حسن صافی اصفهانی رحمه الله علیه  که شناخت کامل، صمیمیت، دوستی و رفاقت با حضرت آیت الله سیستانی داشته اند و از همان زمان تا به امروز بیت ما مورد لطف و محبت و اعتماد و مرجعیت بوده و از همین رو سالیان درازی است که پدرم وکیل و نماینده آیت الله سیستانی در استان اصفهان هستند و در این مورد هم با درخواست کتبی برخی افراد از حضرت آیت الله سیستانی، این حکم صادر گردید. 

برنامه های فعلی و آینده حسینیه اصفهانی ها در کربلا 

حجه الاسلام و المسلمین محمدی عضو هیئت امنای تولیت حسینیه اظهار داشت: زمین حسینیه نزدیک به 1300 متر مربع مساحت دارد که در حال احداث بنای جدید در آن در 11 طبقه در فازهای مختلف هستیم تا بتوانیم کلیه خدمات را به زائران ارائه نماییم و آن را با سرعت هرچه بیشتر تکمیل کنیم و در اختیار زائران اصفهانی قرار دهیم. البته این حرکت عظیم، کمک و یاری مردم و خیرین و محبان آل الله را می طلبد که بحمدالله مردم اصفهان ثابت کرده اند همیشه و همه جا وقتی اسمی از سیدالشهدا علیه السلام باشد، پیش قدم بوده و هستند که تاریخ شاهد این ابراز ارادت از این مردم ولایی بوده است. جزئیات امر را در آینده بسیار نزدیک برای جمع آوری نذورات و کمک های مردم و خیرین، از طریق شبکه اجتماعی روابط عمومی اطلاع رسانی خواهیم کرد و مردم را در جریان امور قرار خواهیم داد.

وی در ادامه افزود: از همه مردم خوب و شریف اصفهان نیز خواستاریم با دعاهای خیرشان ما را یاری کنند تا بتوانیم به بهترین وجه، بالاترین حسنه عالم یعنی خدمتگزاری زوار ابی عبدالله علیه السلام را انجام دهیم و مورد عنایت حضرتش باشیم و همچنین با کمک های نقدی و غیر نقدی خود برای کسانی که بضاعت مالی ندارند وعاشق زیارت حضرت سیدالشهدا هستند، زمینه ای حاصل کنند و در ثواب زیارتشان شریک شوند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 4 آبان 1400 - 21:39:22

پربازدیدها