آژانس انرژی اتمی از آزمایش سانتریفیوژ جدید در ایران خبرداد

سه شنبه 4 آبان 1400 - 8:37:27
آژانس انرژی اتمی از آزمایش سانتریفیوژ جدید در ایران خبرداد

تهران- الکوثر: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در گزارشی به پیشرفت‌های جدیدی در برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه اعلام کرد ایران گازدهی اورانیوم 20 درصد غنی شده بیشتری را به یک سانتریفیوژ پیشرفته خود انجام داده که غیر از سانتریفیوژهایی است که پیشتر تا 60 درصد در سایت نظنز غنی سازی  را انجام داده بود.

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران هفته پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده که به طور موقت، گازدهی اورانیوم 20 درصد غنی شده را به یک «تک ماشین و آبشارهای میانی، بدون هیچ گونه جمع آوری محصولات» آغاز  کرده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود که پیشتر راستی آزمایی کرده که ایران گازدهی به یک سانتریفیوژ IR-6 را آغاز کرده اما محصول جمع‌آوری نشده بود.

«محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز چندی پیش در مصاحبه‌ای تلویزیونی در خصوص ذخیره سازی اورانیوم با غنای ۲۰ درصد گفته بود: از رقم ۱۲۰ کیلو عبور کرده‌ایم و در این موضوع از برنامه جلوتر هستیم، پیشتر طبق برجام قرار بود که سوخت اورانیوم ۲۰ درصد به راکتور تهران داده شود اما داده نشد و اگر ساخت این میزان سوخت را خودمان آغاز نمی‌کردیم این موضوع امروز به یکی از معضلات مان تبدیل می‌شد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که «علی باقری» معاون وزیر خارجه ایران قرار است روز چهارشنبه در بروکسل با «انریکه مورا» هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام دیدار کند. 

باقری در پیامی توییتری نوشت: «ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو کرده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین کرده و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند». 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 4 آبان 1400 - 8:37:17