عراق و عربستان قرارداد تولید برق خورشیدی امضا می کنند

دو شنبه 3 آبان 1400 - 17:38:43
عراق و عربستان قرارداد تولید برق خورشیدی امضا می کنند

تهران- الکوثر: عراق و عربستان سعودی به زودی قرارداد سرمایه گذاری تولید برق خورشیدی با ظرفیت یک هزار مگاوات امضا می کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در پنجمین نشست مشترک انرژی و صنایع تبدیلی با حضور وزیران نفت، برق، صنایع و هیات سرمایه گذاری عراق که دیروز یکشنبه در ریاض برگزار شد، سرپرست وزارت برق عراق از امضای قرارداد تولید برق خورشیدی با عربستان سعودی در آینده نزدیک خبر داد.

«عادل کریم» گفته است که عراق قرارداد سرمایه گذاری برای تولید یکهزار مگاوات برق خورشیدی در استان نجف را با شرکت «اکوا پاور» عربستان سعودی در آینده نزدیک امضا می کند.
سرپرست وزارت برق عراق همچنین خاطر نشان کرد که مذاکرات اتصال برق عراق به شبکه برق کشورهای حاشیه خلیج فارس، پیشرفت بزرگی داشته و انتظار می رود قرارداد مربوطه نیز در مدت زمان کوتاهی به امضا برسد.
وزارت نفت عراق نیز با انتشار بیانیه ای با اعلام این خبر افزود که عربستان سعودی در این نشست، برای سرمایه گذاری در طرح های انرژی و صنایع تبدیلی عراق اعلام آمادگی کرد.
«احسان عبدالجبار اسماعیل» وزیر نفت عراق نیز در این نشست گفت که روابط دوجانبه بین بغداد و ریاض در همه زمینه ها در حال پیشرفت بزرگی است و شاهد هستیم که ریاض علاقه مند به تسریع اجرای تمامی توافقات در حوزه های انرژی و صنایع است.
وی مهمترین موارد بحث شده در نشست ریاض را امکان مشارکت و سرمایه گذاری در توسعه تعدادی از میادین دارای ترکیب های هیدروکربونات گازی، همکاری در طرح صنایع پتروشیمی «نبراس»، طرح اتصال به شبکه برق کشورهای حاشیه نشین خلیج فارس، بررسی احداث شهرک های صنعتی و دیگر طرح ها عنوان کرد.
«عبدالعزیز بن سلمان» وزیر نفت عربستان سعودی نیز در این نشست گفت که شرکت های سعودی علاقه مند به همکاری در اجرای تعدادی از طرح های انرژی و صنایع تبدیلی در عراق هستند.
«منهل عزیز» وزیر صنایع عراق نیز به اهمیت طرح پتروشیمی نبراس اشاره کرد و گفت که این طرح با همکاری شرکت بین المللی «شل» و دیگر شرکت های عراقی و عربی که تمایل به سرمایه گذاری در این طرح دارند، به اجرا در می آید.
مقامات عراقی از طرح پتروشیمی نبراس با سرمایه گذاری 11 میلیارد دلار به عنوان یکی از بزرگترین طرح های پتروشیمی در منطقه یاد می کنند که قرار است در بصره به اجرا در آید.
«سها داود نجار» رییس هیات سرمایه گذاری عراق نیز در این نشست از سرمایه گذاری های عربستان سعودی در عراق به ویژه در حوزه انرژی و صنایع تبدیلی حمایت کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 3 آبان 1400 - 17:38:34

پربازدیدها