طرح غیررسمی اردن برای حل‌وفصل بحران سوریه

پنج شنبه 22 مهر 1400 - 12:7:58
طرح غیررسمی اردن برای حل‌وفصل بحران سوریه

تهران- الکوثر: منابع خبری گزارش دادند اردن برای حل‌وفصل بحران سوریه یادداشتی غیررسمی تنظیم کرده و آن را به کشورهای مرتبط با این بحران ارائه کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه «العربی الجدید» خبر داد از طریق منابعی در واشنگتن به نسخه‌ای از یادداشت غیررسمی اردن در ارتباط با بحران سوریه دست یافته است.

بر اساس این گزارش که به تازگی منتشر شده، اردن در حاشیه نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل متحد که حدود دو هفته پیش برگزار شد، یادداشت مذکور را به کشورهای مرتبط با پرونده سوریه از جمله دولت آمریکا ارائه کرده است.

اردن این یادداشت را تحت عنوان ایجاد یک راهکار سیاسی برای بحران سوریه تدوین کرده و پیشنهادی جدید در خصوص تعامل با نظام «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه در قالب طرحی مبتنی بر اصل «گام در برابر گام» مطرح کرده است.

این روزنامه قطری با اشاره به اینکه عنوان این یادداشت نشان می‌دهد که اردن تمایل داشته این نوشته در قالب یک طرح غیررسمی و قابل بحث‌وبررسی و تعدیل باقی بماند، به نقل از منابع مذکور در واشنگتن نوشت که این طرح نتوانسته توجه مقامات آمریکایی را جلب کند آن هم در حالی که امان بسیار کوشیده است تا از این طرح حمایت شود.

از سوی دیگر، العربی الجدید می‌افزاید کشورهای اروپایی نیز محتوای این یادداشت غیررسمی را دلگرم‌کننده ندانسته‌اند. با این حال، اردن از کشورهای عربی که با این کشور در این طرح همسو و همراه هستند، هیچ نامی نبرده و به آن‌ها اشاره‌ای نکرده است.

این روزنامه قطری در ادامه اشاره کرد که این طرح، پنج صفحه است و در آن عنوان شده:‌ «تغییر نظام [سوریه]‌ هدفی مؤثر نیست. اهدف اعلام‌شده، ایجاد یک راهکار سیاسی بر پایه قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت سازمان ملل متحد است».

در این یادداشت همچنین آمده است که شیوه کنونی تعامل با پرونده سوریه بسیار بهای گزافی داشته به‌نحوی که در این یادداشت از چند زاویه از جمله مسائل انسانی، خسارت‌های وارده به مردم سوریه و درد و رنج پناهندگان به این «شکست» پرداخته شده است.

از طرفی دیگر، اشاره شده است که پرونده مبارزه با تروریسم هنوز بسته نشده چراکه هسته‌های داعش در حال بازچینش عناصر خود در سوریه هستند.

در این یادداشت غیررسمی یک شیوه جدید برای حل بحران سوریه ارائه شده که هدف آن «تغییر تدریجی رفتار نظام [این کشور] دز ازای دادن امتیازهای انگیزه‌بخش»، عنوان شده است.

العربی الجدید در دامه نوشت که این طرح غیررسمی اردن شامل پنج بند است که این پنج بند عبارتند از: «ایجاد یک شیوه تدریجی در راستای [دست‌یابی] به یک راهکار سیاسی بر اساس قطعنامه 2254 شورای امنیت، جلب رضایت شرکای منطقه‌ای و بین‌المللی برای حمایت  از این شیوه جدید، تلاش برای توافق با روسیه بر سر این شیوه، توافق درباره یک سازوکار به منظور سهیم کردن نظام سوریه و مرحله اجرا».

بر اساس این طرح، در شیوه جدید بنا بوده به دمشق امتیازهایی داده شود تا به ازای آن دولت سوریه اقدامات موردنظر پیشنهادشده از سوی اردن را اجرایی کند و تغییراتی سیاسی در این کشور اعمال شود؛ تغییراتی که طرف اردنی می‌گوید تأثیر مستقیمی بر مردم سوریه خواهد داشت.

این روزنامه قطری در ادامه اضافه کرد که جزئیات امتیازهای مذکور و خواسته‌ها از دولت سوریه در آینده مشخص خواهند شد؛ اما در تمامی این موارد تمرکز بر موارد انسانی خواهد بود و پس از آن، به تدریج به مسائل سیاسی و در پایان اجرای قطعنامه 2254 شورای امنیت پرداخته خواهد شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


پنج شنبه 22 مهر 1400 - 10:42:46