نگاهی به گسترش اسلام و تشیع در ساحل عاج

یک شنبه 11 مهر 1400 - 19:35:58
نگاهی به گسترش اسلام و تشیع در ساحل عاج

تهران- الکوثر: کشور آفریقایی ساحل عاج در کرانه اقیانوس اطلس، از جمله کشورهای زیر صحرای آفریقاست که جمعیت مسلمان قابل توجهی دارد و سابقه حضور اسلام در این کشور به قرن هجدهم میلادی باز می گردد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پیشینه پیدایش اسلام در  کشور ساحل عاج به قرن هجدهم میلادی بازمی‌گردد. گرچه مسلمانان در میان اغلب اقوام ساکن این کشور دیده می‌شوند اما قوم «دیولا» در این سرزمین تماماً مسلمان هستند.

بازرگانان مسلمان از قوم دیولا از قرن هجدهم جوامع اسلامی را در شمال ساحل عاج به وجود آوردند و از این رو این مناطق مرکز رشد و گسترش اسلام به شمار می‌آید.

امروزه مسلمانان سنی این کشور غالبا مذهب مالکی دارند ولی فرقه‌های صوفیه نیز طرفدارانی دارند. بخشی از جمعیت مسلمان در ساحل عاج را نیز شیعیان تشکیل می دهند.

نقطه عطف ظهور تشیع در قلب ساحل عاج

محمد اشعری مدیر سابق کانون فرهنگی- مذهبی  معهد اهل بیت  درباره تاریخچه ظهور تشیع در ساحل عاج می گوید: نخستین حضور تشیع در ساحل عاج مربوط به سال ۱۹۰۸میلادی است که گروهی از لبنانیان به این کشور مهاجرت کردند و در آنجا به فعالیت‌های اقتصادی پرداختند. 

وی افزود: ولی ظهور تشیع به عنوان یک جریان مذهبی به سال ۱۹۷۷ برمی‌گردد که مجموعه‌ای از شیعیان با تاسیس «جمعیت اسلامی- فرهنگی» در منطقه ساحلی به فعالیت پرداختند و طی پانزده سال اخیر ترویج تشیع در ساحل عاج به صورت علنی انجام می‌شود که در این میان شیعیان لبنانی و ایرانی نقش  بسیار پررنگی داشته اند. 

مدیر سابق کانون فرهنگی- مذهبی معهد اهل بیت تاکید کرد: امروزه شیعیان در بیشتر مناطق ساحل عاج و به‌ویژه در شهرهای ابیجان، بندوکو، بواکی، امباتو، آنیاما، گران باسام، اودینه و کوروچو حضور دارند. 

علی عبدالله  مدیر مرکز اسلامی شیعه جعفری در ابیجان نیز اظهار داشت: در منطقه باسام در نزدیکی شهر ابیجان حضور علمای دینی ایرانی در این منطقه سبب  به وجود آمدن مراکز اجتماعی و فرهنگی شیعی بسیاری شده است، از جمله:  
1.مرکز رابطه مبلغی نور الزهراء در منطقه آبوبو

2.مرکز اسلامی رسول اکرم (ص) توسط شیعیان لبنانی ساخته شده و جوانان ایرانی نیز در برنامه ها و طرح های این مرکز شرکت می‌کنند.

3.حوزه علمیه،  با حمایت معنوی جمهوری اسلامی ایران در ابیجان تاسیس شده و دارای ۱۲۰ طلبه است.

4.موسسه فرهنگی مشترک ایران و لبنان در ابیجان

5.مجمع فرهنگی الزهراء در آبیجان که دارای مسجد، کتابخانه و درمانگاه است.

6.مرکز اسلامی عربی-آفریقایی که در زمینه آموزش قرآن و احکام اسلامی بر اساس مذهب اهل بیت فعالیت می‌کند.

7.مرکز اسلامی لبنانی به ریاست شیخ عدنان زلغوط نماینده آیت الله سید علی سیستانی
8.مجتمع الغدیر وابسته به حزب الله لبنان به ریاست شیخ انیس حجازی که با دفاتر مراجع تقلید جمهوری اسلامی نیز ارتباط فرهنگی دارند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 11 مهر 1400 - 14:10:42