بیماریابی فعال در مبادی ورودی مشهد در دهه آخر صفر

شنبه 10 مهر 1400 - 18:39:55
بیماریابی فعال در مبادی ورودی مشهد در دهه آخر صفر

تهران- الکوثر: سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: قصد داریم در مبادی ورودی شهر مشهد طرح بیماریابی فعال راه‌اندازی کنیم که به صورت ارزیابی سندرومیک است و شرح حال مختصر از افراد پرسیده می‌شود و مورد تب سنجی قرار می‌گیرند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمدعلی کیانی در نشست خبری ستاد مقابله با کرونای خراسان رضوی که در سالن شهید باهنر استانداری برگزار شد، اظهار داشت: اکنون با توجه به وضعیت رنگ زرد مشهد و تعطیلات دهه آخر صفر نگران ورود زائران به مشهد هستیم. از زائران خواهشمندیم در مدت اقامت خود و هنگام زیارت پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند تا از بروز انتقال بیماری به افراد دیگر جلوگیری شود. همچنین از افرادی که دارای علائم بیماری کرونا هستند شهر خود را به قصد زیارت امام رضا(ع) ترک نکنند و در قرنطینه خود باقی بمانند.

وی افزود: قصد داریم در مبادی ورودی شهر مشهد «بیماریابی فعال» راه‌اندازی کنیم که به صورت ارزیابی سندرومیک است؛ یعنی شرح حال مختصر از افراد پرسیده می‌شود و مورد تب سنجی قرار می‌گیرند. اگر فردی مشکوک به بیماری کرونا باشد از آن‌ها تست رپید گرفته می‌شود که در صورت مثبت شدن تست در قرنطینه باقی می‌ماند و اجازه ورود به شهر را نخواهند داشت. 

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: برای ۱۰ مبادی ورودی شهر مشهد این مراقب‌ها تعیین شده است که این ورودی‌ها شامل ترمینال، راه‌آهن، فرودگاه، ورودی قوچان ، ورودی طرقبه شاندیز، وکیل آباد ۷۲؛ ورودی سرخس، اول جاده میامی؛ ورودی کلات، بلوار ۲۲ بهمن؛ ورودی نیشابور، ایستگاه هواشناسی؛ ورودی بلوار حر، حر ۸۸ ایستگاه آتش‌نشانی و ترمینال معراج‌، میدان معراج بلوار توس است. اقدامات لازم  جهت آماده‌سازی این مکان‌ها در حال‌اجراست.

کیانی اضافه کرد: در فرودگاه مراقبت‌های ویژه جهت جلوگیری از ورود افراد ناقل به داخل شهر مشهد در حال انجام است و چند مورد نیز مبتلا به بیماری کرونا شناسایی شدند و از ورود آن‌ها به داخل شهر جلوگیری شد و از آن‌ها در قرنطینه‌ مراقبت می‌شود. همچنین قصد داریم فردا بخش راه‌آهن و ورودی‌های زمینی را نیز فعال کنیم.

کیانی تاکید کرد: اگر زائری در حین سفر مبتلا به کرونا شد حتما با سامانه ۱۹۱ تماس بگیرد و خود را به نزدیکترین مرکز  درمانی به محل اقامتش برساند تا سریعا اقدامات لازم جهت بهبودی بیماری برای او انجام شود. 

وی خاطرنشان کرد: برای ورود هیأت‌های مذهبی و دسته‌های سینه‌زنی در دهه آخر صفر منتظر دستور ستاد کرونا هستیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: در استان آمار مبتلایان به کرونا روند کاهشی دارد و در وضعیت مطلوبی هستیم، اما به شدت نگران حضور زائران به شهر مشهد هستیم که مبادا دوباره در وضعیت بحرانی قرار بگیرم.

وی بیان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته در استان تعداد بسترهای جدید۱۷۷ نفر، بسترهای موجود ۹۹۵ نفر و تعداد بستری‌ها در بخش مراقب‌های ویژه ۲۸۷ نفر  بوده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

از صفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


شنبه 10 مهر 1400 - 18:39:32