علت وقوع حوادث و بلایا از زبان امام رضا (ع)

جمعه 26 شهریور 1400 - 12:26:34
علت وقوع حوادث و بلایا از زبان امام رضا (ع)

تهران- الکوثر: کارشناس مسائل اعتقادی با بیان علت وقوع حوادث و بلایا از زبان امام رضا (ع)، گفت: امام می‌فرمایند: «هر زمان بندگان گناهان تازه‌ای ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته‌ای بر آنها مسلط می‌سازد».

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فقیهی‌زاده، کارشناس مسائل اعتقادی در گفتگو با آستان نیوز، به بررسی علت حوادث و بلایا که مورد پرسش بسیاری از افراد است، پرداخت و گفت: دنیا دار آزمایش و امتحان است و خداوند به وسیله برخی از این امور انسان‌ها را آزمایش می‌کند. چنانکه در آیه 155 سوره  بقره می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرين؛ قطعا همه شما را با چيزي از ترس، گرسنگي، زيان مالي و جاني، و كمبود ميوه‏ ها آزمايش مي‏‌كنيم و بشارت ده به استقامت كنندگان!».

این کارشناس مسائل اعتقادی اداره پاسخگویی به سؤالات دینی و اعتقادی حرم مطهر رضوی افزود: بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها نتیجه عملکرد خود انسان است چنانکه خداوند در آیه 79 سوره نساء می‌فرماید: «ما أَصابَكَ مِنْ سَيِّئَةٍ فَمِنْ نَفْسِكَ؛ و آنچه از بدي به تو مي‌رسد از ناحيه خود تو است» به عنوان مثال می‌توان گفت اگر کسی به دلیل رعایت نکردن اصول بهداشتی و پروتکل‌ها، مبتلا به بیماری کرونا و درد و رنج ناشی از آن شد مقصر خودش بوده که چنین کرده و اکنون نتیجه عملش، گریبانش را گرفته است.

حجت الاسلام فقیهی‌زاده بیان می‌کند: یکی دیگر از این موارد، ظلم انسان‌ها نسبت به یکدیگر است؛ عده‌ای به طمع مقاصد شخصی برای عده‌ای دیگر مشکل‌ساز می‌شوند. مثلا مرضی مثل کرونا را که احتمال می‌دهند برخی از مسئولان چند کشور ویروس آن را در آزمایشگاه ساختند تا با انتشار آن و گرفتار کردن مردم به خواسته‌ها و منافع خویش برسند. این ظلم افرادی است که جان انسان‌ها به هیچ وجه برای آنها مهم نیست.

وی ادامه داد: از دیگر اسباب حوادث و بلایا را تنبُّه و توجه یا هشدار و آگاهی و بیداری نام می‌برند که انسان برای دور شدن از مادی‌گرایی صِرف، فرو رفتن در مادیات و نفسانیات و نزدیکی به انسانیت و بندگی تلنگر بخورد؛ چرا که معمولا انسان زمان روبرو شدن با بلا، یا مشکل یا قدرتی که توان مقابله با آن را ندارد ناخودآگاه به سمت فطرت خداجو و قدرت فرامادی خالق توجه پیدا می‌کند.

علت نزول بلای جدید از زبان امام رضا(ع)

این کارشناس مسائل اعتقادی ابراز کرد: یکی دیگر از فلسفه‌های ظهور حوادث و بلایا ، درک وجود نعمت‌هاست به عنوان مثال همین کرونا را ببینید چه محدودیت‌هایی ایجاد کرده، کسب و کار را از رونق انداخته، تفریحات و گردش و مسافرت‌ها تحت تاثیر قرار گرفته، راحتی و آسایشی که قبلا برای حضور در هر مکانی داشتیم و متوجه نبودیم از ما سلب شده است. همه اینها نعمت‌های ساده اما مهمی بود که ما توجهی بدان نداشته و شاکر خداوند نبودیم، اکنون قدر آن را می‌دانیم و از خدا می‌خواهیم دوباره نعمت‌های خود را به ما ارزانی دارد.

وی افزود: امام رضا (ع) یکی از علل بلایای جدید را گناهان جدید بشر می‌داند. در بحار الانوار جلد 70 صفحه 354 از حضرت نقل شده که می‌فرمایند: «هر زمان بندگان گناهان تازه‌ای را ابداع کنند، خداوند بلاهای تازه و ناشناخته‌ای بر آنها مسلط می‌سازد.» برخی از افراد هر روز طغیان و ظلم و فساد بیشتر و جدیدتری را مرتکب می‌شوند که بر این اساس خداوند نیز عقوبت دنیایی آن را بلایی تازه و ناشناخته قرار می‌دهد.

ملاک شر بودن چیست؟

وی بیان کرد: نکته قابل توجه این است که ملاک شر بودن چیست؟ انسان معمولا آن چیزی را که به ضرر اوست شر می‌داند در حالی که ملاک، شر بودن برای کل جهان هستی است نه فقط برای ما! مثلا اگر یک ماده شیمیایى براى ما سمّى مهلک محسوب شد اما همان ماده براى دیگرى دارویى حیات بخش باشد، این دیگر شر محسوب نمی‌شود.

وی تاکید کرد: آنچه خداوند آفريده است، شر مطلق نيست بلكه به خاطر اينكه سبب ایجاد خلأ یا نقصانی از انسان مي‌شود، آن را شر مي‌شمارند. از سوی دیگر انسان مي‌تواند اين كمبودها و بيماري‌ها را جبران كند، ضمن آنکه وجود اين موجودات در جهان ماده يك امر اجتناب ناپذير است چرا که تكامل جهان ماده مرهون اين موجودات ناسازگار و این ناسازگاري باعث حركت و فعاليت مي‌شود.

کارشناس اداره پاسخگویی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: خداوند در آیه 216 سوره بقره می‌فرماید: «چه بسا چيزي را خوش ‍ نداشته باشيد، حال آنكه خير شما در آن است. و يا چيزي را دوست داشته باشيد، حال آنكه شر شما در آن است. و خدا مي‌‏داند، و شما نمي‌‏دانيد». بنابراین باید به خداوند پناه برده و به او توکل کنیم تا در امان باشیم. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

از صفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


جمعه 26 شهریور 1400 - 12:26:25