حرز امام جواد علیه السلام و آثار آن

چهار شنبه 17 شهریور 1400 - 16:41:27
حرز امام جواد علیه السلام و آثار آن

حرز امام جواد علیه السلام دعایی است که از امام محمد تقی (ع) نقل شده است. همراه کردن نسخه کبیر این حرز یا خواندن نسخه صغیر آن باعث برکاتی در دفع بلا و محافظت از شخص می باشد.

تهران- الکوثرمتن دعای حرز امام جواد (علیه السلام) به دو صورت وارد شده است: یک نوع دعای صغیر است که خواندنی است و همان حرز امام جواد است که در مفاتیح آمده است. در پاسخ این سوال که حرز امام جواد کجای مفاتیح آمده است عرض می شود “در باب پنجم مفاتیح الجنان، قسمت ذکر بعض احراز و ادعیه موجزه” آمده است.

ذکر این نکته اهمیت ویژه ای دارد که این دعای حرز صغیر شرایط خاصی ندارد؛ هر چند همراه کردن آن با توجه به نظر برخی کارشناسان دینی نیز مطلوب و مفید است که موسسه اسم اعظم این حرز صغیر را نیز روی پوست آهو برای افرادی که طالب باشند می نویسد.

توضیحات حرز کبیر امام جواد (علیه السلام):

نوع اول حرز امام جواد (علیه السلام) معروف به حرز کبیر امام جواد است که به حرز امام جواد نسخه طولانی و نسخه اصلی هم شهرت دارد. این حرز دارای آداب و شرایط خاصی می باشد.

آداب نوشتن حرز امام جواد (علیه السلام):

حرز امام جواد به طور کامل باید شرایطش رعایت شود و لذا لازم است ما بدانیم که حرز امام جواد را چگونه بنویسیم؟ باید بگوییم حرز امام جواد (علیه السلام) دارای شرایطی طبق روایت هست که برخی از این شرایط مخصوص نحوه نگارش آن است. این شرایط عبارتند از:

نوشتن روی پوست آهو

طریقه ی نوشتن حرز امام جواد باید مطابق با دستورات روایی که در قسمت حرز امام جواد در کتاب مهج الدعوات آمده است صورت بپذیرد. نوشتن روی پوست آهو شرط مهم آن است؛ هر چند برخی کارشناسان دینی مثل حاج آقا عالی معتقد هستند نوشتن روی کاغذ هم مفید و مثمر ثمر است.

نوشته نشدن در زمان قمر در عقرب

شرط دیگر آن نوشته نشدن در زمان قمر در عقرب است.

سایر شرایط نگارش حرز

البته برخی شرایط مانند اینکه رو به قبله نوشته شود یا نویسنده با وضو باشد و در موقع کتابت، لباس سفید پوشیده شود، هر چند در روایت نیامده ولی می تواند باعث تاثیر بیشتر این حرز برخی شرایط دیگر که در روایت نیامده هر چند مشهور هم شده باشند؛ مانند اسم پدر یا مادر در حرز امام جواد شرط نیست.

لذا فقط هر شرطی که در روایت آمده را باید با دقت عمل کرد. و بقیه شرایط بیان شده را در صورتی که مویدی از روایت برای آن آورده شود می توان پذیرفت.

متن دعای حرز امام جواد (علیه السلام):

سوره حمد(تا آخر سوره) – أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ سَخَّرَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ وَ الْفُلْکَ تَجْرِی فِی الْبَحْرِ بِأَمْرِهِ وَ یُمْسِکُ السَّماءَ أَنْ تَقَعَ عَلَى الْأَرْضِ إِلَّا بِإِذْنِهِ إِنَّ اللَّهَ بِالنَّاسِ لَرَؤُفٌ رَحِیمٌ اللَّهُمَّ أَنْتَ الْوَاحِدُ الْمَلِکُ [الدَّیَّانُ‏] یَوْمَ الدِّینِ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ بِلَا مُغَالَبَهٍ وَ تُعْطِی مَنْ تَشَاءُ بِلَا مَنٍّ وَ تَفْعَلُ مَا تَشَاءُ وَ تَحْکُمُ مَا تُرِیدُ وَ تُدَاوِلُ الْأَیَّامَ بَیْنَ النَّاسِ وَ تُرَکِّبُهُمْ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْمَجْدِ وَ أَسْأَلُکَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ السَّرَائِرِ السَّابِقِ الْفَائِقِ الْحَسَنِ الْجَمِیلِ النَّضِیرِ رَبِّ الْمَلَائِکَهِ الثَّمَانِیَهِ وَ الْعَرْشِ الَّذِی لَا یَتَحَرَّکُ وَ أَسْأَلُکَ بِالْعَیْنِ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ بِالْحَیَاهِ الَّتِی لَا تَمُوتُ وَ بِنُورِ وَجْهِکَ الَّذِی لَا یُطْفَأُ وَ بِالاسْمِ الْأَکْبَرِ الْأَکْبَرِ الْأَکْبَرِ وَ بِالاسْمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الْأَعْظَمِ الَّذِی هُوَ مُحِیطٌ بِمَلَکُوتِ السَّمَاوَاتِ وَ بالْأَرْضِ وَ بِالاسْمِ الَّذِی أَشْرَقَتْ بِهِ الشَّمْسُ وَ أَضَاءَ بِهِ الْقَمَرُ وَ سُجِّرَتْ بِهِ الْبُحُورُ وَ نُصِبَتْ بِهِ الْجِبَالُ وَ بِالاسْمِ الَّذِی قَامَ بِهِ الْعَرْشُ وَ الْکُرْسِیُّ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَرْشِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْعَظَمَهِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْبَهَاءِ وَ بِاسْمِکَ الْمَکْتُوبِ عَلَى سُرَادِقِ الْقُدْرَهِ وَ بِاسْمِکَ الْعَزِیزِ وَ بِأَسْمَائِکَ الْمُقَدَّسَاتِ الْمُکَرَّمَاتِ الْمَخْزُونَاتِ فِی عِلْمِ الْغَیْبِ عِنْدَکَ وَ أَسْأَلُکَ مِنْ خَیْرِکَ خَیْراً مِمَّا أَرْجُو وَ أَعُوذُ بِعِزَّتِکَ وَ قُدْرَتِکَ مِنْ شَرِّ مَا أَخَافُ وَ أَحْذَرُ وَ مَا لَا أَحْذَرُ یَا صَاحِبَ مُحَمَّدٍ یَوْمَ حُنَیْنٍ وَ یَا صَاحِبَ عَلِیٍّ یَوْمَ صِفِّینَ أَنْتَ یَا رَبِ‏ مُبِیرُ الْجَبَّارِینَ وَ قَاصِمُ الْمُتَکَبِّرِینَ. أَسْأَلُکَ بِحَقِّ طه وَ یس وَ الْقُرْآنِ الْعَظِیمِ وَ الْفُرْقَانِ الْحَکِیمِ أَنْ تُصَلِّیَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْ تَشُدَّ بِهِ عَضُدَ صَاحِبِ هَذَا الْعَقْدِ وَ أَدْرَأُ بِکَ فِی نَحْرِ کُلِّ جَبَّارٍ عَنِیدٍ وَ کُلِّ شَیْطَانٍ مَرِیدٍ وَ عَدُوٍّ شَدِیدٍ وَ عَدُوٍّ مُنْکَرِ الْأَخْلَاقِ وَ اجْعَلْهُ مِمَّنْ أَسْلَمَ إِلَیْکَ نَفْسَهُ وَ فَوَّضَ إِلَیْکَ أَمْرَهُ وَ أَلْجَأَ إِلَیْکَ ظَهْرَهُ اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ الَّتِی ذَکَرْتُهَا وَ قَرَأْتُهَا وَ أَنْتَ أَعْرَفُ بِحَقِّهَا مِنِّی وَ أَسْأَلُکَ یَا ذَا الْمَنِّ الْعَظِیمِ وَ الْجُودِ الْکَرِیمِ وَلِیَّ الدَّعَوَاتِ الْمُسْتَجَابَاتِ وَ الْکَلِمَاتِ التَّامَّاتِ وَ الْأَسْمَاءِ النَّافِذَاتِ وَ أَسْأَلُکَ یَا نُورَ النَّهَارِ وَ یَا نُورَ اللَّیْلِ وَ یَا نُورَ السَّمَاءِ وَ الْأَرْضِ وَ نُورَ النُّورِ وَ نُوراً یُضِی‏ءُ بِهِ کُلُّ نُورٍ یَا عَالِمَ الْخَفِیَّاتِ کُلِّهَا فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ وَ الْأَرْضِ وَ السَّمَاءِ وَ الْجِبَالِ وَ أَسْأَلُکَ یَا مَنْ لَا یَفْنَى وَ لَا یَبِیدُ وَ لَا یَزُولُ وَ لَا لَهُ شَیْ‏ءٌ مَوْصُوفٌ وَ لَا إِلَیْهِ حَدٌّ مَنْسُوبٌ وَ لَا مَعَهُ إِلَهٌ وَ لَا إِلَهَ سِوَاهُ وَ لَا لَهُ فِی مُلْکِهِ شَرِیکٌ وَ لَا تُضَافُ الْعِزَّهُ إِلَّا إِلَیْهِ لَمْ یَزَلْ بِالْعُلُومِ عَالِماً وَ عَلَى الْعُلُومِ وَاقِفاً وَ لِلْأُمُورِ نَاظِماً وَ بِالْکَیْنُونِیَّهِ عَالِماً وَ لِلتَّدْبِیرِ مُحْکِماً وَ بِالْخَلْقِ بَصِیراً وَ بِالْأُمُورِ خَبِیراً أَنْتَ الَّذِی خَشَعَتْ لَکَ الْأَصْوَاتُ وَ ضَلَّتْ فِیکَ الْأَحْلَامُ وَ ضَاقَتْ دُونَکَ الْأَسْبَابُ وَ مَلَأَ کُلَّ شَیْ‏ءٍ نُورُکَ وَ وَجِلَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ مِنْکَ وَ هَرَبَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ إِلَیْکَ وَ تَوَکَّلَ کُلُّ شَیْ‏ءٍ عَلَیْکَ وَ أَنْتَ الرَّفِیعُ فِی جَلَالِکَ وَ أَنْتَ الْبَهِیُّ فِی جَمَالِکَ وَ أَنْتَ الْعَظِیمُ فِی قُدْرَتِکَ وَ أَنْتَ الَّذِی لَا یُدْرِکُکَ شَیْ‏ءٌ وَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْکَبِیرُ الْعَظِیمُ مُجِیبُ الدَّعَوَاتِ قَاضِی الْحَاجَاتِ مُفَرِّجُ الْکُرُبَاتِ وَلِیُّ النِّعَمَاتِ یَا مَنْ هُوَ فِی عُلُوِّهِ دَانٍ وَ فِی دُنُوِّهِ عَالٍ وَ فِی إِشْرَاقِهِ مُنِیرٌ وَ فِی سلطانه قَوِیٌّ وَ فِی مُلْکِهِ عَزِیزصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ احْرُسْ صَاحِبَ هَذَا الْعَقْدِ وَ هَذَا الْحِرْزِ وَ هَذَا الْکِتَابِ بِعَیْنِکَ الَّتِی لَا تَنَامُ وَ اکْنُفْهُ بِرُکْنِکَ الَّذِی لَا یُرَامُ وَ ارْحَمْهُ بِقُدْرَتِکَ عَلَیْهِ فَإِنَّهُ مَرْزُوقُکَ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ الذی لَا صَاحِبَهَ لَهُ وَ لَا وَلَدَ بِسْمِ اللَّهِ قَوِیِّ الشَّأْنِ عَظِیمِ الْبُرْهَانِ شَدِیدِ السُّلْطَان مَا شَاءَ اللَّهُ کَانَ وَ مَا لَمْ یَشَأْ لَمْ یَکُنْ أَشْهَدُ أَنَّ نُوحاً رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ إِبْرَاهِیمَ خَلِیلُ اللَّهِ وَ أَنَّ مُوسَى کَلِیمُ اللَّهِ وَ نَجِیُّهُ وَ أَنَّ عِیسَى ابْنَ مَرْیَمَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ أَجْمَعِینَ کَلِمَتُهُ وَ رُوحُهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ خَاتَمُ النَّبِیِّینَ لَا نَبِیَّ بَعْدَهُ وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ السَّاعَهِ الَّتِی یُؤْتَى فِیهَا بِإِبْلِیسَ اللَّعِینِ یَوْمَ الْقِیَامَهِ وَ یَقُولُ اللَّعِینُ فِی تِلْکَ السَّاعَهِ وَ اللَّهِ مَا أَنَا إِلَّا مُهَیِّجُ مَرَدَهٍ اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ هُوَ الْقاهِرُ و هوالقادر و هوالظاهر وَ هُوَ الْغَالِبُ لَهُ الْقُدْرَهُ السَّابِقَهُ وَ هُوَ الْحَکِیمُ الْخَبِیرُ اللَّهُمَّ وَ أَسْأَلُکَ بِحَقِّ هَذِهِ الْأَسْمَاءِ کُلِّهَا وَ صِفَاتِهَاوصورتها وَ (صُوَرِهَا) وَ هِیَ سُبْحَانَ الَّذِی خَلَقَ الْعَرْشَ وَ الْکُرْسِیَّ وَ اسْتَوَى عَلَیْهِ أَسْأَلُکَ أَنْ تَصْرِفَ عَنْ صَاحِبِ کِتَابِی هَذَا کُلَّ سُوءٍ وَ مَحْذُورٍ فَهُوَ عَبْدُکَ وَ ابْنُ عَبْدِکَ وَ ابْنُ أَمَتِکَ‏ وَ أَنْتَ مَوْلَاهُ فَقِهِ اللَّهُمَّ یَا رَبِّ الْأَسْوَاءَ کُلَّهَا وَ اقْمَعْ عَنْهُ أَبْصَارَ الظَّالِمِینَ وَ أَلْسِنَهَ الْمُعَانِدِینَ وَ الْمُرِیدِینَ لَهُ بالسُّوءَ وَ الضُّرَّ وَ ادْفَعْ عَنْهُ کُلَّ مَحْذُورٍ وَ مَخُوفٍ وَ أَیُّ عَبْدٍ مِنْ عَبِیدِکَ أَوْ أَمَهٍ مِنْ إِمَائِکَ أَوْ سُلْطَانٍ مَارِدٍ أَوْ شَیْطَانٍ أَوْ شَیْطَانَهٍ أَوْ جِنِّیٍّ أَوْ جِنِّیَّهٍ أَوْ غُولٍ أَوْ غُولَهٍ أَرَادَ صَاحِبَ کِتَابِی هَذَا بِظُلْمٍ أَوْ ضُرٍّ أَوْ مَکْرٍ أَوْ مَکْرُوهٍ أَوْ کَیْدٍ أَوْ خَدِیعَهٍ أَوْ نِکَایَهٍ أَوْ سِعَایَهٍ أَوْ فَسَادٍ أَوْ غَرَقٍ أَوِ اصْطِلَامٍ أَوْ عَطَبٍ أَوْ مُغَالَبَهٍ أَوْ غَدْرٍ أَوْ قَهْرٍ أَوْ هَتْکِ سِتْرٍ أَوِ اقْتِدَارٍ أَوْ آفَهٍ أَوْ عَاهَهٍ أَوْ قَتْلٍ أَوْ حَرَقٍ أَوِ انْتِقَامٍ أَوْ قَطْعٍ أَوْ سِحْرٍ أَوْ مَسْخٍ أَوْ مَرَضٍ أَوْ سُقْمٍ أَوْ بَرَصٍ أَوْ جُذَامٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ فَاقَهٍ أَوْ سَغَبٍ أَوْ عَطَشٍ أَوْ وَسْوَسَهٍ أَوْ نَقْصٍ فِی دِینٍ أَوْ مَعِیشَهٍ فَاکْفِهِ بِمَا شِئْتَ وَ کَیْفَ شِئْتَ وَ أَنَّى شِئْتَ إِنَّکَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدِیرٌ وَ صَلَّى اللَّهُ عَلَى سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً کَثِیراً وَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّهَ إِلَّا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ

(منبع: بحار الانوار، ج ۹۴ ص ۳۵۴- این حرز را شیخ صدوق با سلسله سند متصل و صحیح از حکیمه بنت جواد نقل کرده است).

دعای مخصوص نقره حرز امام جواد (علیه السلام):

دعایی که درباره قاب نقره حرز امام جواد (علیه السلام) است که روی نقره استوانه ای شکلی نوشته می شود. سپس حرز داخل آن گذاشته می شود. این دعا این است:

• ﻳَﺎ ﻣَﺸْﻬُﻮﺭﺍً ﻓِﻲ ﺍﻟﺴّﻤَﻮَﺍﺕ ِ، ﻳَﺎ ﻣَﺸْﻬُﻮﺭﺍً ﻓِﻲ ﺍﻟْﺄَﺭَﺿِﻴﻦ ،َ ﻳَﺎ ﻣَﺸْﻬُﻮﺭﺍً ﻓِﻲ ﺍﻟﺪﱡﱡﻧْﻴَﺎ ﻭَ ﺍﻟْﺂﺧِﺮَﺓِ ، ﺟَﻬَﺪَﺕِ ﺍﻟْﺠَﺒَﺎﺑِﺮَﺓُ ﻭَ ﺍﻟْﻤُﻠُﻮﻙُ ﻋَﻠَﻲ ﺇِﻃْﻔَﺎﺀِ ﻧُﻮﺭِﻙَ ﻭَ ﺇِﺧْﻤَﺎﺩِ ﺫِﻛْﺮِﻙ َ، ﻓَﺄَﺑَﻲ ﺍﻟﻠﻪُ ﺇِﻟّﺎ ﺃَﻥْ ﻳُﺘِﻢﱠﱠ ﻧُﻮﺭَﻙَ ﻭَ ﻳَﺒُﻮﺡَ ﺑِﺬِﻛْﺮِﻙَ ﻭ َﻟَﻮ ﻛَﺮِﻩَ ﺍﻟْﻤُﺸْﺮِﻛُﻮﻥَ

شرایط استفاده از حرز امام جواد (علیه السلام):

حرز امام جواد علیه السلام طبق روایت شرایطی قبل از استفاده برایش وجود دارد. این شرایط عبارتند از:

1. خواندن نماز حرز امام جواد (علیه السلام)

در باب آداب استفاده از حرز امام جواد باید دقت شود که شرایط حرز امام جواد به طور کامل باید رعایت شود. یکی از شرایط آن خواندن نماز حرز امام جواد است که آداب خاصی از جمله قمر در عقرب نبودن دارد و بعد از خواندن این نماز، حرز اختصاص به شخص خواننده نماز (یا آن فردی که برای او نائب گرفته شده) پیدا می کند.

طریقه ی خواندن نماز حرز امام جواد (علیه السلام):

آداب نماز حرز امام جواد به طریقه زیر است:

این نماز دو تا دو رکعت است. در هر رکعت از این 4 رکعت بعد از حمد موارد زیر باید خوانده شود:

7 بار آیه الکرسی (آیه های 255، 256 و 257 سوره بقره احتیاطا هر سه آیه خوانده شود)

7 بار آیه ی 18 سوره آل عمران (معروف به آیه شهدالله)

7 بار سوره شمس (سوره 91 قرآن)

7 بار سوره لیل (سوره 92 قرآن)

7 بار سوره توحید خوانده می شود

منبع: مهج الدعوات 52، س15

نکته مهم: می توان برای نماز حرز نائب گرفت هر چند احتیاط و بهتر آن است خود فرد نماز را بخواند.

2. بستن به بازوی راست

حرز امام جواد لازم است داخل قاب لوله ای از جنس نقره گذاشته شود و به بازوی راست بسته شود.

با این حال موسسه اسم اعظم برای ساخت نقره حرز امام جواد در گردن هم تدبیری اندیشیده است. با اضافه کردن حلقه هایی روی نقره، قابلیت چنین نحوه استفاده ای را نیز برای استفاده کنندگان محترم (مخصوصا خواهران و خردسال ها) فراهم آورده است؛

هر چند برای درک خواص کامل آن، لازم است (توصیه موکد می شود) تا آنجا که می شود و معذوریتی وجود ندارد؛ حتماً به بازوی راست بسته شود و از آویزان نمودن آن به گردن جلوگیری صورت بپذیرد.

سوال: آیا حرز امام جواد فقط باید به بازو بسته شود یا نه؟!

در پاسخ به این سوال که آیا حرز امام جواد فقط باید به بازو بسته شود یا نه؟! گفته می شود که هر چند باید حرز را به هر نحو ممکن به بازوی راست خود ببندد اما در صورت اضطرار و مشقت زیاد اشکالی ندارد به گردن آویزان نماید یا به نوعی دیگر همراه خود کند.

فواید حرز امام جواد (علیه السلام):

حرز امام جواد چه فایده ای دارد و چه آثاری را با خود به همراه دارد؟

مهم ترین چیزی که معمولا در ذهن افراد دنبال کننده این حرز بزرگ مطرح است این است که: حرز امام جواد چه فایده ای دارد و چه آثاری را با خود به همراه دارد؟ در واقع باید گفت آثار و برکات حرز امام جواد بسیار مجرب، زیاد و قابل توجه است. لذا مشهور است که حرز امام جواد برای گرفتن حاجت یا حرز امام جواد برای شفای بیمار یا حرز امام جواد برای گشایش کار و رزق و روزی بطور مثال مفید و مثمر ثمر است؛ از امام جواد علیه السلام نقل است که فرمود: خود را به این دعا حرز کن که اگر همه اهل زمین علیه تو قیام کنند از همه آنها ایمن باشی. حرز امام جواد کامل ترین و جامع ترین احراز شیعی است لذا خواص آن هم کامل تر از بقیه حرزها می باشد.

خاصیت های حرز امام جواد با توجه به متن دعا:

الف) دفع بلا؛

در بین ادعیه و احراز، مشهور ترین حرز برای دفع بلا، حرز امام جواد ( علیه السلام) است.

دورشدن نگاه و زبان سوء دشمنان و ستمگران

دفع شر مردم و سلاطین، شیاطین، جنیان و غولان

حفظ از فریب و دشمنی و فساد

حفظ از جراحت و غرق شدن

حفظ از هلاکت قتل و انتقام و قطع شدن

حفظ از بیماری وناخوشی

حفظ از شکست خوردن و حفظ آبرو

حفظ از فقر و گرسنگی و عطش

حفظ از وسوسه و نقصان در دین

افزایش قدرت و نیروی شخص

حفظ از هر بدی و خطر و ترس

پیروزی بر دشمنان

مستمرا و دائمی در پناه خدا بودن

مشمول رحمت الهی شدن

دفع هرگونه حیله و سعایت و فساد

ب) دفع چشم زخم

حرز امام جواد چشم زخم را دفع می کند و برای این منظور هم بسیار موثر است. از جمله خواصی که برای حرز امام جواد علیه السلام از زبان آیت الله بهجت نقل شده است، همین دفع چشم زخم است.

ج) دفع سحر و طلسم؛

طبق متن روایت، حرز امام جواد طلسم و جادو را از بین می برد و بنابر روایت حرز امام جواد برای ابطال سحر بسیار مفید است.

د) آرامش و رفع اضطراب؛

حجت الاسلام و المسلمین دکتر رفیعی در این زمینه بیان می کند که همراه داشتن حرز امام جواد علیه السلام از راه های کسب آرامش است.

منبع: مهج الدعوات 52، س15

آثار حرز امام جواد (علیه السلام) در کلام علما:

حرز امام جواد علیه السلام همواره مورد استفاده و تایید بسیاری از بزرگان و علما بوده است. برخی از علما پیرامون عظمت این حرز نکاتی بیان فرموده اند که به برخی از آنها و کلمات گهربارشان که مربوط به حرز امام جواد است در ذیل اشاره می شود:

سید بن طاووس

سید بن طاووس در باب خواص حرز امام جواد بیان می کند: روایت است مامون به برکت این حرز، در همه ی جنگ های با روم پیروز شد.

آیت الله بهجت

حرز امام جواد از زبان آیت الله بهجت: برای جلوگیری از چشم زخم یا باطل شدن سحر، همراه داشتن حرز امام جواد (ع) مفید است.

حجت الاسلام فرحزاد

حجت الاسلام فرحزاد در مورد حرز امام جواد در برنامه سمت خدا از آیت الله بهاء الدینی نقلی دارد که: دیدم که فردی با سنگ بزرگی بر سر فردی زد ولی اتفاقی برای آن فرد نیفتاد؛ زیرا حرز امام جواد علیه السلام همراه او بود.

مرحوم آیت الله قاضی

مرحوم آیت الله قاضی: حرز امام جواد عليه ‌السلام بايد به بازو بسته شود. و خاصيت آن، (خصوصاً برای باطل کردن سحر و طلسم) فقط در صورت بسته شدن به بازوی راست است.

علامه سید بحر العلوم

علامه سید بحر العلوم: حدیث حرز امام جواد (ع) مشهور است و مؤید جواز گذاشتن دعا در قاب نقره ای است.

علامه مجلسی

علامه مجلسی می گوید: سحر به عوذات (دعاهای مأثور مثل حرز امام جواد (ع) ) و آیات و توکل به خدا دفع می شوند. (بحار ج60 ص41)

آیت الله خرازی

آیت الله خرازی: یادم می آید که حتی از قبل انقلاب این حرز بین بزرگان معروف و مشهور بود.

آیت الله عابدی

آیت الله عابدی: مهم ترین مطلب در استفاده از این حرز این است که بدانید با بستن حرز، شما در حفاظت خداوند متعال قرار گرفته اید. پس هیچ کس و هیچ چیز را موثر در نفع و ضرر خود جز خدا ندانید.

همچنین بخوانید:
صلوات مخصوص امام موسیکاظم (ع)
نحوه خواندن نماز امام جواد در روز چهارشنبه برای حاجات
صلوات خاصه امام جواد علیه السلام
شرح مختصری از زندگینامه حضرت جوادالائمه (ع)
چرا امام محمد تقی(ع) را جواد الائمه میگویند؟
انسانسازی به سبک امام جواد (علیهالسلام)
صلوات خاصه امام هادی علیه السلام
زیارت امام هادی(ع) با صدای استاد فرهمند
حرز حضرت فاطمه (س) چیست؟ و چه فضیلتی دارد؟

 

شیخ نخودکی

شیخ نخودکی و داستان حرز امام جواد: زمانى شريف حسين، شريف مكه مريض مى شود. مرحوم شيخ فضل الله نورى از آقا شيخ حسنعلى اصفهانى درخواست راه علاج و شفاى او را مى كند. ايشان به مرحوم نورى خرما می دهد كه براى او ببرد. وى آن را مى خورد و خوب مى شود و هر دو را به ميهمانى و پذيرايى دعوت مى كند؛ ولى مرحوم شيخ حسنعلى نمى رود، اما مرحوم نورى دعوت او را اجابت مى كند و نزد شريف حسين مى رود. وى از ايشان درخواست مى نمايد كه از من چيزى بخواهيد.

مرحوم نورى براى دعاى حرز حضرت امام جواد (علیه السلام) كه بايد بر پوست آهوى شش ماهه ى تهامه نوشته شود خيلى اهميت قائل می شده است. لذا يك آهوى شش ماهه درخواست مى كند. شريف هم شانزده تا از همان نوع درخواستى را برایش مى فرستد و ايشان سه تا از آن را بر می دارند.

حاج آقا عالی

در مورد حرز امام جواد حاج آقا عالی می فرمایند: از مشهورترین و معروفترین و معتبرترین حرزها، حرز امام جواد است. حرز یعنی دعا یا ذکری که همراه انسان باشد و از وی محاظفت بکند در مقابل سحر، طلسم، چشم زخم، بلا. چیزی که از انسان محافظت بکند را می گویند حرز. محکم ترین حرز، حرز امام جواد است. یک حرز دو خطی در مفاتیح هست که آن هم خوب است. ولی حرز اصلی آن حضرت در مهج الدعوات سید بن طاووس است که مفصل است.

حجت الاسلام حیدری کاشانی

حجت الاسلام حیدری کاشانی: برای فرزندانتان حرز به کار بگیرید. تمام امامان معصوم (ع) حرز برای ما صادر کرده اند. «حرز» به معنای سپر و حفاظ است در برابر تیر باران شیاطین جن و انس، تیرباران چشم زخم و سحر و طلسم. سحر حق است، اما به کار گرفتن ضد سحر هم حق است. هم از جانب و هم از سوی انسان سحر وجود دارد. چشم و نظر حق است و جای جای قرآن آن را تایید می کند.

توضیحات حرز صغیر امام جواد (علیه السلام):

حرز امام جواد در مفاتیح بصورت حرز صغیر نقل شده است. در واقع این حرز امام جواد متن مختصری دارد. فواید این ذکر در صورت خواندن آن شامل حال شخص می شود.

متن حرز امام جواد (علیه السلام)

دعای حرز امام جواد (علیه السلام) یا به عبارتی متن حرز صغیر امام جواد (علیه السلام) (متن کوتاه حرز امام جواد) چنین است:

یَا نُورُ یَا بُرْهَانُ یَا مُبِینُ یَا مُنِیرُ یَا رَبِّ اکْفِنِی الشُّرُورَ وَ آفَاتِ الدُّهُورِ وَ أَسْأَلُکَ النَّجَاةَ یَوْمَ یُنْفَخُ فِی الصُّور

آثار واقعی این حرز در همین متن و معنی حرز امام جواد بطور خلاصه آمده که همان دور ساختن بلایا از انسان می باشد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


چهار شنبه 17 شهریور 1400 - 7:58:1