نخستین سفر یک هیئت بلندپایه لبنانی به سوریه پس از 10 سال

شنبه 13 شهریور 1400 - 17:20:41
نخستین سفر یک هیئت بلندپایه لبنانی به سوریه پس از 10 سال

تهران- الکوثر: یک هیأت بلندپایه از وزاری دولت پیشبرد امور لبنان، امروز برای نخستین بار از سال 2011 تاکنون، به سوریه سفر کرد و وزیر خارجه این کشور به استقبال هیأت مذکور رفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یک هیأت از وزرای لبنانی، امروز شنبه،  برای نخستین بار طی ده سال اخیر، به سوریه سفر کرد تا به منظور کاهش بحران برق در لبنان، زمینه را برای تدوین طرحی به منظور انتقال برق از اردن به لبنان از طریق سوریه فراهم سازد.

به نوشته پایگاه خبری «عربی 21»، این هیأت، شامل «زینه عکر» معاون نخست‌وزیر پیشبرد امور، وزیر دفاع و خارجه، «غازی وزنی» وزیر دارایی، «ریمون غجر» وزیر انرژی و «عباس ابراهیم» مدیر کل دستگاه امنیت عمومی است.

پایگاه خبری «النشره»، با انتشار خبر ورود این هیأت لبنانی به سوریه نوشت «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه در نطقه مرزی جدید «یابوس» به استقبال این هیأت آمد و تاکید کرد که سوریه در این دیدار کاملا مثبت عمل می‌کند و از هر ابتکاری استقبال می‌کند و مانعی بر سر راه هرگونه توافقی که به در خدمت لبنان باشد، نخواهد بود.

از آغاز جنگ سوریه در سال 2011، مقامات لبنانی از سفر رسمی به سوریه اجتناب می‌ورزیدند و دلیل آن را  سیاست بیروت در دور نگه داشتن خود از درگیری‌های منطقه‌ای اعلام می‌کردند. هرچند که به اعتقاد تحلیلگران و ناظران سیاسی، دلیل اصلی این امر، فشارهای آمریکا و تبعیت بیروت از سیاست واشنگتن مبنی بر در انزوا نگه داشتن دمشق بود. این در حالی بود که حزب‌الله لبنان هرگز دست از حمایت دمشق بر نداشت.

تا این‌که فروپاشی مالی که از سال 2019 در لبنان آغاز شده بود، ماه گذشته به دلیل کمبود سوخت که کشور را فلج کرده بود و خدمات ضروری از جمله بیمارستان ها را مجبور به تعطیلی یا کاهش فعالیت کرد، به مرحله بحران شدید رسید.

یک مقام مسئول لبنانی می‌گوید هیأت لبنانی که امروز به دمشق می‌رود، قرار است درباره طرحی که بر اساس آن مقادیری گاز مصر در اختیار اردن قرار می گیرد و این کشور را قادر می سازد تا مقادیر بیشتری برق تولید کند و در شبکه اتصال اردن و لبنان از طریق سوریه قرار دهد، رایزنی کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

از صفحه محرم الکوثر فارسی دیدن کنید


شنبه 13 شهریور 1400 - 17:15:43