برگزاری مراسم عاشورای حسینی در افغانستان

پنج شنبه 28 مرداد 1400 - 19:10:8
برگزاری مراسم عاشورای حسینی در افغانستان

تهران - الکوثر : همزمان با عاشورای حسینی ، شور حسینی در افغانستان نیز به اوج خود رسید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مردم مسلمان افغانستان اعم از شیعه و سنی ، مراسم عزاداری عاشورای حسینی را امروز برگزار کردند ، مساجد و حسینیه ها در مناطق مختلف افغانستان امروز میزبان هزاران نفر از عزاداران بود که به مناسبت عاشورا گردهم آمده اند و آیین عزاداری برپا کردند .
مناطق و خیابان های غرب شهر کابل که بیشتر اهل تشیع در این مناطق زندگی می کنند ، سیاه پوش است. در این موکب ها به عزاداران شربت و غذای نذری می دهند و مردم نیز به عنوان تبرک از غذا و شربت نذری تناول می کنند. جوانان ، نوجوانان و حتی کودکان که عشق اباعبدالله الحسین ( ع ) را در سر دارند با لباس های سیاه و پیشانی بندهای سبز و سیاه به خیابان های شهر کابل به راه افتاده اند که جلوه های زیبایی را ایجاد کرده است.

همچنین در مساجد و حسینیه ها مراسم سخنرانی و روضه خوانی برقرار است، سخنرانان از فلسفه قیام عاشورا و جان نثاری های امام حسین ( ع ) و اصحاب و یاران با وفایش سخن می گویند و درس های مکتب عاشورا را سرمشق زندگی فردی و اجتماعی هرانسان می دانند.روضه خوانان نیز معمولا امروز روضه وداع با شکوه و تاریخی امام حسین ( ع ) با خواهر و خانواده اش را می خوانند و حاضران در مجلس نیز اشک ماتم می ریزند.
خروج دسته های عزاداری از دیگر برنامه های عاشورا در برخی مناطق افغانستان است ، خروج دسته های عزاداری از مساجد و حسینیه ها در شهر مزارشریف و تجمع آنها در زیارتگاه « روضه سخی» مهمترین مراسم عاشورایی در افغانستان را تشکیل می دهد. دهها دسته عزاداری در شهر مزارشریف در روضه سخی حضور یافته اند و عزاداری دسته جمعی در این مکان برگزار شده است. سینه زنی و زنجیر زنی بخش دیگری از مراسم عاشورایی در افغانستان است که این برنامه از اول ماه محرم آغاز می شود و در روز عاشورا به اوج خود می رسد .
توزیع غذای نذری درمساجد و حسینیه ها بخش جدایی ناپذیر عزاداری عاشورا را تشکیل می دهد ، در این روز معمولا درخانه های شهروندان اهل تشیع کابل غذا طبخ نمی شود بلکه همگان غذای نذری روز عاشورا را درمساجد و حسینیه ها به عنوان تبرک می خورند . همچنین خانواده های اهل سنت افغانستان به ویژه در شهر کابل نیز در روز عاشورای حسینی غذای نذری آماده می کنند و به این مناسبت ختم قرآن عظیم الشان نیز برگزار می کنند. اما تفاوت عاشورای امسال با سال های گذشته در این است که عزاداری های حسینی امسال در سایه حضور طالبان برگزار شده است اما طالبان نیز از این مراسم حمایت کرده و خود را برای تامین امنیت آن ، مسوول می داند.

امسال عزاداران حسینی نگرانی های امنیتی چندانی ندارند و با خیال راحت تر از سال های گذشته دراین مراسم شرکت می کنند ، امسال برخلاف سال های گذشته جاده های کابل در روز عاشورا باز است و در این جاده ها ، خودروهای طالبان با انجام گشت زنی ، اوضاع امنیتی را از نزدیک زیرنظر دارند.



آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
 


پنج شنبه 28 مرداد 1400 - 18:32:11