سید حسن نصرالله : هر حمله رژیم صهیونیستی با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد

یک شنبه 17 مرداد 1400 - 6:44:3
سید حسن نصرالله : هر حمله رژیم صهیونیستی با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد

تهران - الکوثر : دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد آنچه که رژیم صهیونیستی را از حمله به خاک لبنان بازداشته است، نگرانی بیش از پیش تقابل با مقاومت لبنان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت پانزدهمین سالگرد پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه گفت: تحولات چند روز اخیر (در مرز لبنان و فلسطین اشغالی) تحول بسیار خطرناکی بود که در ۱۵ سال گذشته بی سابقه بوده است.

سید مقاومت گفت: دستاورد تاریخی و استراتژیکی که مقاومت آنرا در جنگ ژوئیه برای لبنان محقق ساخت، امنیت، آرامش و مصونیت ظرف پانزده سال گذشته البته صرف نظر از برخی نقض‌های ساده بوده است که پیگیری آن‌ها نیز بر عهده نهاد‌های دولتی و ارتش لبنان و نیرو‌های سازمان ملل (یونیفل) بوده است.
وی خاطر نشان کرد: لبنان طی دهه‌های گذشته به جولانگاه نیروی هوایی رژیم صهیونیستی تبدیل شده بود به گونه‌ای که به هر جا می‌خواست حمله می‌کرد. به جنوب کشور، بقاع، شمال و جبل لبنان و قلب پایتخت که همگی ما آن‌ها را قبل از سال ۱۹۸۲ و دهه‌های گذشته به یاد داریم. بعد از سال ۱۹۸۲ نیز حملاتی به ساختمان‌ها، موسسات و زیرساخت‌ها صورت می‌گرفت و مطلقا هیچ چیز هم مانع آن نبود.

وی افزود: من نمی‌خواهم درباره سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ صحبت کنم بلکه می‌خواهم از سال ۲۰۰۶ به بعد را بگویم. در طول پانزده سال حتی شاهد یک مورد حمله به لبنان یا هدفی در این کشور و اراضی لبنان نبودیم بجز یک حادثه مبهم که در مناطق مرزی صورت گرفت و مشخص نبود که در مرز‌های سوریه است یا لبنان. این حادثه در ۲۰۱۴/۲/۲۴ رخ داد. به استثنای این حادثه که تلفات انسانی نداشت و در مزارع «شبعا» به سرعت پاسخ آن داده شد؛ ما در لبنان پانزده سال است (بعد از جنگ ژوئیه - ۳۳ روزه) که در امنیت و مصونیت به سرمی بریم و خبری از نیروی هوایی رژیم صهیونیستی و کماندو‌های آنها و تجاوز مستقیم این رژیم نیست. حتی دو سال پیش در چنین روز‌هایی پهپاد‌هایی در تاریکی شب به پرواز درآمدند بدون اینکه کسی مسئولیت آن‌ها را بپذیرد. بله نقض‌های محدودی در مرز‌ها و حریم هوایی صورت گرفت که من درباره تحول در مقابله با این نقض‌ها توضیح خواهیم داد.

وی افزود: حال سوال اساسی و منطقی برای همه کسانی که در لبنان به سر می‌برند و برای ملت عزیز لبنان این است که چرا در این پانزده سال هیچ حمله‌ای از جانب اسرائیل به لبنان صورت نگرفته است؟ آیا اسرائیل به قوانین بین‌المللی پایبند است یا اینکه از شورای امنیت می‌ترسد یا از اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی یا افکار عمومی می‌ترسد یا به اصول اخلاقی پایبند است که جواب قطعا منفی است.

محافظت مقتدرانه از دستاوردها و نتایج جنگ 33 روزه  مسئولیتی همگانی است

وی خاطر نشان کرد: آنچه مانع حملات دشمن اسرائیلی به لبنان طی این پانزده سال شده است ترس و هراس دشمن از واکنش مقاومت لبنان و ترس از رویارویی بزرگ و گسترده با مقاومت در لبنان است. حال بگذریم از اینکه این نبرد می‌تواند به نبردی منطقه‌ای تبدیل شود یا خیر.

وی گفت: اخیرا در محور مقاومت برادر و فرمانده بزرگ احمد جبریل «ابوجهاد» را از دست دادیم و جبهه نبرد با دشمن اشغالگر اسرائیلی نیز از حضور او محروم شد. در حال حاضر محافظت مقتدرانه از دستاوردها، نتایج و معادلات جنگ تموز مهمترین مسئولیت همگانی است.

وی با تاکید بر این که دستاورد‌های پانزده ساله جنگ ۳۳ روزه متضمن وحشت رژیم صهیونیستی از مقاومت لبنان است افزود: آنچه که اسرائیل را از حمله به خاک لبنان بازداشته است و باز می‌دارد، نگرانی از تقابل بزرگ با مقاومت و پیامد‌های آن بر جبهه داخلی و ارتش آن است.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود: پیام ما به اسرائیل این است که به اختلافات داخلی لبنان امید نداشته باشد چرا که این، مسئله جدیدی نیست. با وجود این اختلاف نظرها، مقاومت در سال ۲۰۰۰ دشمن را وادار به عقب نشینی از لبنان کرد و در سال ۲۰۰۶ بر آن پیروز شد.
وی افزود: هواداران مقاومت، اهل صبر و تحمل بوده و همیشه اهل فداکاری و استقامت هستند.

سید حسن نصرالله افزود: بزرگترین حماقت دشمن فکر کردن به جنگ با  لبنان است. پاسخ ما به هر حمله هوایی ممکن است در هر مکانی از شمال فلسطین اشغالی صورت گیرد. دایره گزینه‌های ما در پاسخ دادن باز است.

سید مقاومت خاطر نشان کرد: ما عمدا خواستیم در روز روشن به اسرائیل پاسخ دهیم تا مردم احساس ترس و وحشت نکنند چرا که امنیت و احساسات آنان برای ما اهمیت دارد. ما این شجاعت را داریم که مسئولیت اقدامات خود را به عهده بگیریم و بیانیه‌های ما مانند حملات مان، ارسال پیام مقاومت به دشمن را تکمیل می‌کند. پیام ما به دشمن این است که شما فضای باز نظامی را هدف قرار دادید و ما نیز به آن پاسخ گفتیم. هر حمله هوایی اسرائیل به خاک لبنان با پاسخ مناسب مواجه خواهد شد.
وی همچنین در ادامه گفت: دشمن اشغالگر اسرائیل امروز بیش از هر زمان دیگری به علت تحولات فلسطین و افزایش توان محور مقاومت، نگران ماهیت وجودی خود است. اسرائیل نتوانست از طریق حملات هوایی به سوریه, اهداف خود را برای جلوگیری از افزایش قدرت مقاومت محقق سازد.

سید مقاومت افزود: قبل از جنگ سال ۲۰۰۶ و بعد از آن، مسئله و نگرانی محوری دشمن اسرائیلی، سلاح مقاومت در لبنان و توسعه آن است. برخی گروه‌های لبنانی دانسته یا ندانسته به دشمن برای محقق ساختن هدفش در خلع سلاح مقاومت کمک کردند.

دبیر کل حزب الله لبنان در ادامه گفت پاسخ روز گذشته ما در چارچوب تثبیت معادلات قدیم با دشمن قرار داشت که تلاش می‌کرد آن را ساقط کند. ما در ذکر دستاورد‌های جنگ تموز هر اندازه که اوضاع نیز خطرناک باشد، زیاده روی نمی‌کنیم چرا که این مسئله باعث می‌شود دشمن به لبنان تعرض کند. اوضاع داخلی لبنان هر چه باشد نخستین مسئولیت ما محافظت از لبنان و ملت آن است.

مقاومت اکنون تعداد زیادی موشک نقطه زن در اختیار دارد

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان  تصریح کرد: توان موشکی مقاومت افزایش یافته است و مقاومت اکنون تعداد زیادی موشک نقطه زن در اختیار دارد. مهمترین مسئولیتی که امروز بر دوش همگان قرار دارد؛ مسئولیت حفظ دستاورد‌ها و پیروزی‌ها و نتایج جنگ ژوئیه (۳۳ روزه) است. این دستاورد‌ها و این پیروزی‌ها و این معادلات نه با خواهش و تمنا و نه از طریق میز مذاکره و نه با بهای ارزان به دست آمده اند بلکه با فداکاری‌های بزرگی محقق شده اند که همه ما با آن‌ها زندگی کرده و آن‌ها را تحمل کرده ایم. در نتیجه این دستاورد‌ها و نتایج را باید با قدرت حفظ کنیم.

وی تاکید کرد: امروز امانت شهدا، شهدای فرمانده و تمامی شهدا اعم از مردان و زنان و کودکان و همگان در هر منطقه‌ای این است که دستاورد‌های محقق شده توسط این شهدا و این پایمردان و مقاومت کنندگان را در جنگ سی و سه روزه ژوئیه حفظ کنیم و همچنین این دستاورد‌ها و نکات مثبت و پیروزی‌ها را توسعه دهیم.

سید مقاومت گفت: هنگام واکنش نشان دادن به برخی از تجاوزات، زمان یک عامل اساسی و جوهری است چرا که اگر بخواهید واکنش را به زمان دیگری موکول کنید، ارزش و اثرش را از دست می‌دهد. درست مانند اتفاقی که شب پنج شنبه به وقوع پیوست. اگر واکنش به حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان به زمان دیگری موکول می‌شد، هر واکنشی بعد از آن دیگر بی ارزش بود. ارزش واکنش در این بود که بسیار سریع بود. به همین خاطر بود که ما سریع واکنش نشان دادیم.
وی گفت: وقتی تجاوزی می‌شود نیازمند پاسخ است. حال ممکن است کسی این سوال را مطرح کند که چه تفاوتی میان قصاص و انتقامجویی از شهدا و نحوه تعامل با دو حمله هوایی وجود داشت؟ ممکن است برخی سیاستمداران و دیگران بخواهند این حوادث را به طور مستقیم با تحولات منطقه‌ای و بین المللی و نبرد دریایی و وین و مذاکرات هسته‌ای ارتباط دهند در حالیکه من بار‌ها گفته ام ایران و جمهوری اسلامی برای دفاع از خویش و مقابله با دشمنانش، قدرت و شجاعت، استواری و شفافیت لازم را دارد بگونه‌ای که به هیچ همپیمان یا دوستی نیازمند نباشد و کاری را که بخواهد علنی انجام می‌دهد و آنرا اعلام می‌کند و مسئولیت آنرا نیز بر عهده می‌گیرد.

دبیر کل حزب الله لبنان خاطر نشان کرد واکنش دیروز ما مرتبط با حملات مستقیم اسرائیل به جنوب لبنان بود که برای نخستین بار بعد از پانزده سال صورت گرفت. واکنش ما عملکرد و هدف شفاف و واضحی داشت.

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در سخنرانی خود به مناسبت سالروز پیروزی جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ به حادثه انفجار مهیب بندر بیروت و روند تحقیقات درباره آن و ایراد برخی اتهامات بی اساس به حزب الله لبنان اشاره و با تاکید بر ضرورت پرهیز از سیاسی کاری در این موضوع تصریح کرد: همه آنچه که از پارسال تا به امروز و تا این لحظه و بخصوص در چند روز گذشته (راجع به انفجار بندر بیروت) گفته شده است، به هیچ عقل و منطقی مستند نیست و هدفی جز تخریب و اتهام زنی و سیاه نمایی و ناسزاگویی و نادرست جلوه دادن حقیقت در ورای آن وجود ندارد. ما می‌توانستیم در خصوص این موضوع مقابله به مثل کنیم. از روز اول می‌توانستیم بگوییم ما کسانی را به انفجار بندر بیروت متهم می‌کنیم که حامیان گروه‌های مسلح در سوریه هستند چرا که این گروه‌ها برای ساخت مواد منفجره به نیترات نیاز دارند نه حزب الله و نیرو‌های سوریه. کسانی که نیازمند نیترات برای ساخت مواد منفجره بودند افراد مسلحی هستند که در جرود عرسال، جرود قلمون و القصیر و همچنین گروه‌های مسلحی هستند که در سوریه سکنی گزیده اند.

وی در ادامه گفت: می‌توانستیم بگوییم کسانی که نیترات را آوردند گروه‌های لبنانی شناخته شده‌ای هستند که در نهاد‌ها و دستگاه‌های امنیتی هستند. اما ما چنین کاری نکردیم و مسئولیت را متوجه کسی نکردیم. اگر شما رادیو دارید ما هم داریم اگر تلویزیون دارید ما هم داریم اگر پایگاه ارتباط اجتماعی دارید ما هم داریم اگر تریبون دارید ما هم داریم. می‌توانستیم در صورتی که شما ما را متهم می‌کردید ما هم چنین کاری انجام دهیم. می‌دانید چرا این کار را نکردیم. می‌دانید چرا، چون ما اهل دلیل و منطق هستیم و شرافت داریم. ما احساسات خانواده شهدا و خانواده مجروحان و کسانی را که خانه هایشان ویران شده است؛ درک می‌کنیم.... ما مخالف به بازی گرفتن احساسات مردم و خانواده شهدا و مجروحان و مردم زیاندیده هستیم و نمی‌خواهیم ذره‌ای از این حادثه خطرناک که همگان را تحت تاثیر قرار داد، بهره برداری کنیم. ما به آرامش و انسجام کشور اصرار و پافشاری داریم ما دنبال بهره برداری سیاسی و تبلیغاتی نبوده ایم حتی اگر به اتهام زده شود و ناسزا گفته شود. ما از خود با تهاجم دفاع نمی‌کنیم بلکه از خود با توضیح و تفسیر و پناه بردن به تحقیق دفاع می‌کنیم.

سید مقاومت خاطر نشان کرد: بلافاصله پس از انفجار بندر بیروت، سرمایه گذاری‌های سیاسی آمریکا و عربستان بر روی این پرونده آغاز شد. همه مراجعی که مسئول تحقیق در پرونده انفجار بیروت هستند، به این نتیجه واحد رسیدند که هیچ سلاح و مهمات نظامی در بندر نبوده است. پس از ساقط شدن فرضیه‌هایی که تلاش داشت انفجار بندر را به حزب الله ربط دهد، موضوع نیترات در بندر را دستمایه کردند. آیا حقارت بارتر، سخیف‌تر و زشت‌تر از متهم کردن حرب الله به انبار نیترات در بندر بیروت چیز دیگری وجود دارد؟ همه اتهامات مطرح شده علیه حزب الله از زمان انفجار بیروت تاکنون، هیچ مستنداتی ندارد و هدف آن، فقط بدنام کردن، باج خواهی و تحریف واقعیت است. اگر ما می‌خواستیم از این پرونده بهره برداری کنیم می‌گفتیم اگر نیتراتی هم بوده توسط همان طرف‌های حامی گروه‌های مسلح در سوریه وارد شده است.

سید حسن نصرالله تصریح کرد کسانی که به شهدا و مجروحان انفجار بندر بیروت اهانت کردند، همان کسانی هستند که اخبار کذب را برای تحریف تحقیقات و گمراه کردن افکار عمومی مننتشر کردند. آن‌ها همان کسانی هستند که یک پرونده انسانی و ملی را به یک مسئله سیاسی و فرقه‌ای تبدیل کردند. حزب الله از تحقیق درباره انفجار بیروت هیچ هراسی ندارد چرا که از سوی مراجع قضایی متهم شناخته نشده است. نگرانی حزب الله از تحریف حقیقت است، از این رو مراجع قضایی باید نتایجی را که به آن دست یافته اند، منتشر کنند. ما اکنون خواهان اعلان نتایج فنی و تکنیکی تحقیقات هستیم.
وی خطاب به خانواده‌های شهدا و مجروحان انفجار بیروت گفت: اجازه ندهید از خون فررندانتان بهره برداری سیاسی کنند. تحقیقات قضایی درباره انفجار بیروت، سیاست زده و سلیقه‌ای است.

سید مقاومت افزود: انتشار حوادث روز گذشته در «شویا» و رسانه‌ای کردن آن اقدام زشتی بود. من هنگامی که این حوادث را مشاهده کردم، متأثر شدم چه برسد به مردم عادی. باقی ماندن چند راکت در داخل راکت انداز، نشانه انضباط رزمندگان است چرا که قرار بود ۲۰ موشک شلیک شود.

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: کسانی که به رزمندگان مقاومت در «شویا» حمله کردند، از اهالی این منطقه نبودند و از همه کسانی که در کنار مقاومت ایستادند، قدردانی می‌کنیم. مسئولیت حمله به رزمندگان  مقاومت، متوجه اهالی شویا و طایفه موحد «دروز» نیست. کسانی که مسئول حمله شویا بودند، باید مورد تحقیق و بازجویی قرار گیرند و در مقابل دادگاه محاکمه شوند.
وی خطاب به اهالی شویا و حاصیبا گفت: اگر می‌توانستیم از روستا‌های شیعه نشین و حتی خانه‌های خودمان به دشمن حمله کنیم، برای محافظت از لبنان چنین می‌کردیم. اما دستور و شرایط نظامی بر ما تحمیل کرد که راکت را از منطقه تعیین شده شلیک کنیم. تیمی که مسئول شلیک راکت‌ها بود، بالاترین درجه انضباط و آگاهی را مراعات کرد. هنگامی که تصاویر تحولات شویا را دیدم، آرزو کردم آنجا بودم و دست و پیشانی جوانان رزمنده را می‌بوسیدم. کسانی که به رزمندگان مقاومت در شویا حمله کردند، به نظر می‌رسد از جهان دیگری بودند.

سید حسن نصرالله در ادامه درباره تحولات اخیر در خَلده گفت: حوادث خَلده نه یک حادثه عادی و حمله باند‌های تبهکار و قاتل، بلکه کشتار و جنایت بود. پس از حادثه خلده از سر حکمت صبر پیشه و هواداران خود را کنترل کردیم و مانع پیش رفتن به سوی جنگ داخلی شدیم. درخواست ما این است که همه عاملان جنایت خلده در سریعترین زمان ممکن بازداشت و به مراجع قضایی سپرده شوند. مسئله حمله به افراد و بستن راه‌ها به سوی جنوب، باید ریشه‌ای حل شود. کسانی که بر حمله به مردم، بستن راه‌ها و تهدید صلح داخلی کشور اصرار دارند، باید بازداشت شوند. مشکل ما با عرب‌ها و عشایر خلده نیست بلکه با گروه‌های مجرم و قاتل است. من شخصا پرونده کشتار خلده را پیگیری می‌کنم و منتظریم ببینیم اوضاع به کدام سو پیش می‌رودو پس از آن، درجای خود تصمیم گیری می‌کنیم.

سید حسن نصرالله در ادامه با بیان این که جوانان ما بالاترین درجات صبر و انضباط و آگاهی را از خود نشان دادند افزود: این‌ها مقاومت کنندگان شریفی هستند که از ملت و میهن و شهر‌ها با قلب و وجدان خود دفاع می‌کنند. این‌ها باید گرامی داشته شوند. این‌ها با شجاعت و با خون خود از همه شما دفاع می‌کنند به گونه‌ای که ممکن است در وسط روز پهپاد‌های اسرائیلی یا نیروی هوایی اسرائیل آن‌ها را بمباران کنند و به شهادت برسانند. این‌ها در داخل صبر و بصیرت و آگاهی و نظم و انضباط و حکمت به خرج می‌دهند.

وی همچنین خاطر نشان کرد: من دیروز وقتی تصاویر (شلیک موشکها) را مشاهده می‌کردم؛ دوست داشتم اگر می‌توانستم خودم نزد آن رزمندگانی که شلیک کردند می‌رفتم و دست و پیشانی‌شان را می‌بوسیدم و عرق را از پیشانی‌شان می‌زدودم چرا که این جوانان مایه شرافت و ضمانت لبنان هستند. آن‌ها لبنان حقیقی و انسان حقیقی در این کشور هستند و هر کس به آن‌ها تعرض کند گویی که در دنیای دیگری به سر می‌برد که من نمی‌خواهم عبارات دیگری در این خصوص استفاده کنم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


یک شنبه 17 مرداد 1400 - 6:43:51