تهران- الکوثر: منظور از«یوم الحسرة» در قرآن و روایات روز قیامت (رستاخیز) است زیرا در روز رستاخیز اهل بهشت حسرت خواهند خورد که می توانستند بهتر از این باشند و به درجات بالاتری برسند و اهل دوزخ حسرت خواهند خورد که ای کاش گناهکار نبودند و جهنمی نمی شدند.
همچنین در قرآن کریم از قیامت و منزل اصلی انسان با نامهای مختلفی یاد شده است. الواقعة، الراجفة، الطامة، الصاخة، الحاقة، یوم الفصل، یوم الندم، یوم النشور، یوم الحق، یوم المسألة، یوم الحساب، یوم المحاسبة و یوم التلاق و یوم الحسرة ... نام هایی است که در قرآن برای قیامت ذکر شده است.
معنای حسرت:
معنای اصلی حسرت آشکار شدن و انکشاف است.[1] گفته شده چون در قیامت حقایق و اسرار روشن میشود (روزی که اسرار باطن شخص آشکار شود[2])آنرا روز حسرت خواندهاند.[3] حسرت به معانی دیگری نیز استعمال شده است از جمله به معنی" پشیمان شدن" (به خاطر چیزی که از دست رفته و قابل جبران نباشد)، و چون در اثر آشکار گشتن حقایق، انسان به شدت نادم و پشیمان میگردد، آنرا روز حسرت خواندهاند. این استعمال در حقیقت استعمال در لازمه معنا و مجاز است. همچنین گفته شده است که حسرت به معنای" از حرکت باز ماندن" هم به کار گرفته میشود. طبق این بیان چون آدمی در قیامت از حرکت میماند و دیگرنمی تواند عملی انجام دهد و کارش یکسره میشود و به تعبیر قرآن «در آن روز همه چیز پایان مییابد»[4] و نمیتواند جبران گذشته را بکند، رستاخیز را روز حسرت خواندهاند. همچنین به معنای "تحیر" نیز آمده و قیامت را روز حسرت نام نهادهاند چون در آن روز بشر به خاطر صحنههای تازه و عجیبی که میبیند حیران و سرگردان است.
تعبیر «دار الحسرة» در متون اصیل دینی اعم از آیات قران و روایات نیامده است. ولی عبارت «یوم الحسرة» هم در قرآن و هم در روایات ذکر شده است.
در قرآن میخوانیم: «و ای رسول ما امت را از روز غم و حسرت بترسان که آن روز دیگر همه چیز پایان مییابد و مردم سخت از آن روز غافلند و به آن ایمان نمی آورند.»[5]
علامه طباطبایی در تفسیر این آیه میفرماید: از سیاق آیه فهمیده می شود که علت حسرت خوردن آنها این است که کار پایان میپذیرد و از نتیجه اعمال خویش در دنیا مطلع میشوند و متوجه میشوند که ضرر کردهاند و آنچه را که میتوانستند به دست آورند از دست دادهاند و در ادامه آیه میفرماید: سبب این ضرر و زیان غفلتشان در دنیا بوده است.[6]
روز حسرت، روزی است که مردم به خاطر کوتاهی که در اطاعت خدا کردهاند حسرت میخورند.[7] حضرت امیر المؤمنین علیه السلام میفرماید: «ای وای بر انسان غافل و بیخبری که عمرش دلیلی بر ضد اوست و روزگارش او را به بدبختی و شقاوت میکشاند».[8]
روایت زیبایی در تفسیر آیه یاد شده هم در منابع شیعه و هم در منابع اهل سنت با کمی اختلاف، نقل شده است که معصوم (ع) با تمثیل زیبایی تفسیر آیه را بیان میکند. از امام صادق (ع) تفسیر این آیه را پرسیدند.امام فرمود: « پس از آن که بهشتیان در بهشت و اهل جهنم در جهنم قرار گرفتند، ندا دهندهای از سوی خداوند ندا میکند: ای اهل بهشت و ای اهل جهنم! آیا میدانید مرگ به چه شکلی میباشد. پاسخ میدهند نه. مثل مرگ مثل قوچ خاکستری رنگی است که در بین بهشت و جهنم میایستد. سپس همه را فرا میخوانند نزدیک بیایید و به مرگ نگاه کنید. پس نزدیک میآیند. سپس به فرمان خداوند حیوان را ذبح میکنند و میگویند: ای اهل بهشت برای همیشه در بهشت خواهید ماند و مرگی نیست و ای اهل جهنم برای همیشه جهنمی هستید و مرگی وجود ندارد» سپس امام (ع) افزود: این معنای بیان خداوند است که فرمود: «آنان را از روز حسرت بترسان ، در آن هنگام که همه چیز پایان مییابد و آنها در غفلت هستند و ایمان نمی آورند» یعنی کار بهشتیان با جاودانه شدن در بهشت و کار اهل جهنم با جاودانه ماندن در جهنم یکسره میگردد.»[9] در برخی از منابع در ادامه حدیث آمده است:«اهل بهشت چنان فرحناک شوند که اگر کسی در آنجا مردنی بود از شادی میمرد و اهل دوزخ چنان فریاد میکشند که اگر کسی مردنی بود از ناراحتی جان میسپرد.»[10]
همچنین بخوانید:
هدایت خاصه چگونه نصیب ما میشود؟
دعای عالیه المضامین+ فیلم و صوت
با خواندن این سوره حاجت روا شوید
نجم؛ سوره ای که قاری آن دربین مردم محبوب است
سوره دهر به کدام واقعه اشاره دارد؟
قرآن لقب «أَخْسَرِینَ أَعْمالاً» را به چه کسانی داده است؟
آداب استخاره با قرآن
بله، در آن دنیا هم گناهکاران حسرت خواهند خورد که چرا کار نیک انجام ندادند و هم نیکوکاران حسرت خواهند خورد که ای کاش! بیشتر کارهای نیک و شایسته انجام میدادند.اهل بهشت بر لحظهای که در آن به یاد خدا نبودهاند تاسف خواهند خورد و خود را سرزنش خواهند کرد.[11]
رسول خدا میفرماید:دو کس در روز رستاخیز بیش از همه حسرت خواهند خورد؛ یکی فردی که میتوانست در دنیا در پی کسب دانش باشد، ولی در پی آن نرفت و دومی فردی که به دیگری دانش آموخت و یاد گیرنده از آن دانش بهرهمند شد، ولی معلم بیبهره ماند و از دانش خویش سودی نبرد.»[12]
باری، سستی در دنیا حسرت آخرت را به دنبال دارد.[13]
پی نوشت:
[1] - العین ، ج 3، ص 134 و لسان العرب ج 4، ص 189.
[2] - الطارق،9.
[3] - روض الجنان و روح الجنان، ج 13، ص 83.
[4] مریم،39.
[5] - مریم ، 39 وَ أَنْذِرْهُمْ یَوْمَ الْحَسْرَةِ إِذْ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ هُمْ فی غَفْلَةٍ وَ هُمْ لا یُؤْمِنُون.
[6] - المیزان، ج 14، ص 51.
[7] - التبیان، ج 7، ص 127.
[8] - نهج البلاغه فیض الاسلام، خطبه 63، ص 153.
[9] - بحارالانوار، ج 8، ص 346و شبیه همین روایت در صحیح بخاری ج5 ص 236و همچنین در بسیاری از منابع دیگر شیعه و سنی.
[10] - بحار الانوار ج 8، ص 345.
[11] - کنز العمال، ج 1، ح 1806.
[12] - نهج الفصاحة، ج 1، ص 245.
[13] - غررالحکم، ح 10626.
آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات الکوثر فارسی
پنج شنبه 14 مرداد 1400 - 13:57:54