تهران- الکوثر: سوره نمل آیه 74 اشاره دارد به این موضوع که مخفی کاری فایده ندارد زیرا خداوند علیم است به ذات وفکر ما.
خداوند متعال می فرماید: بدرستی که پروردگارت می داند هر آیینه آن چیزی را که تو مخفی و آشکار انجام می دهی پس با توجه به اینکه خداوند ظاهر و باطن ما را می بیند و می داند و اینکه عَلیِمٌ بِذاتِ صُدُور، است، بهتر است که در زندگی مخفی کاری نکنیم، تمام مشکلاتی که در خانواده ها وجود دارد از مخفی کاری است .اگر در زندگی زناشویی یک طرف مخفی کاری کند، چه از لحاظ مادی یا از لحاظ عاطفی و یا هر چیز دیگر، این مخفی کاری ممکن است بصورت ظاهری یک آرامشی را در زندگی بوجود بیاورد ولی بالأخره پس از مدتی بر ملا می شود و این در زندگی تلاطم را بوجود می آورد.
بنابراین انسان بهتر است که مخفی کاری نکند، دروغ نگوید، کتمان نکند، دروغ مصلحت آمیز نگوید، و همه چیز باید علنی باشد، چون خداوند عَلیِمُ بِذاتِ صُدُور، است، و می داند آنچه را که تو مخفی کاری می کنی .اگر مخفی کاری کنی، هم از خداوند و هم از دیگران جدا می شوی . دیگر آن همسر و یا آن دوست، برای تو دوست و یا همسر نمی شود . بنابراین در زندگی در هر زمینه ایی مخفی کاری نباید کرد.
تفسیر آیه «إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفِیها» چیست؟
یکی از اسمهای قیامت، «ساعة» است که در قرآن کریم 43 مرتبه از قیامت به نام «ساعة»، تعبیر و یاد شده است.[1] یکی از آن موارد؛ آیه شریفه «إِنَّ السَّاعَةَ آتِیَةٌ أَکادُ أُخْفِیها لِتُجْزَى کلُُّ نَفْسِ بِمَا تَسْعَى»[2] است که منظور از «ساعة»، قیامت است.
بسیاری از علمای تفسیر به استناد روایتی از امام صادق(ع)[3] میگویند: جمله «اکاد اخفیها» یک نوع مبالغه است و مفهومش این است که: «تاریخ شروع رستاخیز آن قدر مخفى و پنهان است که حتى نزدیک است من از خودم نیز آنرا پنهان دارم».[4]
بنابراین معنای آیه این است: ای موسى! قیامت به طور حتم و قطع خواهد آمد، اما من آمدن آن را مخفى و پنهان میدارم و به احدی حتی پیامبران بزرگم نخواهم گفت، تا ببینم چه کسى به واقع شدن قیامت که از نظرش غائب و مخفى است ایمان و آمادگى خواهد داشت. و چه کسى به آمدن آن ایمان و آمادگى ندارد، و هر کدام را به جزاى خودشان برسانم.[5]
به دیگر سخن؛ علت پنهان داشتن قیامت، این است که؛ خداوند میخواهد مخلصین از غیر مخلصین جدا شده و شناخته شوند و هر کسى را به تلاش و کوششهایش پاداش دهد.[6]
از سوى دیگر چون وقت آن دقیقاً معلوم نیست و در هر زمانى محتمل است نتیجهاش حالت آماده باش دائمى و یا پذیرش سریع برنامههاى تربیتى است.[7]
پی نوشت:
[1]. صادقى تهرانى، محمد، الفرقان فى تفسیر القرآن بالقرآن، ج 12، ص 75، انتشارات فرهنگ اسلامى، قم، چاپ دوم، 1365ش.
[2]. طه، 15: «به طور قطع رستاخیز خواهد آمد! میخواهم آن را پنهان کنم، تا هرکس در برابر سعى و کوشش خود، جزا داده شود».
[3]. مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 13، ص 89، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403ق.
[4]. قمى، على بن ابراهیم، تفسیر قمى، تحقیق: موسوى جزایرى، سید طیب، ج 2، ص 60، دار الکتاب، قم، چاپ چهارم، 1367ش؛ طبرسى فضل بن حسن، مجمع البیان فى تفسیر القرآن، مقدمه: بلاغی، محمد جواد، ج 7، ص 11، انتشارات ناصر خسرو، تهران، چاپ سوم، 1372ش؛ مکارم شیرازى، ناصر، تفسیر نمونه، ج 13، ص 170، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ اول، 1374 ش؛ بانوى اصفهانى، سیده نصرت امین، مخزن العرفان در تفسیر قرآن، ج 8، ص 162 - 163، نهضت زنان مسلمان، تهران،1361ش.
[5]. نجفى خمینى، محمد جواد، تفسیر آسان، ج 11، ص 283، انتشارات کتابفروشی اسلامیة، تهران، چاپ اول، 1398ق.
[6]. طباطبایى، سید محمد حسین، المیزان فى تفسیر القرآن، ج 14، ص 142، دفتر انتشارات اسلامى، قم، چاپ پنجم، 1417ق.
آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات الکوثر فارسی
پنج شنبه 14 مرداد 1400 - 13:30:0