سفر به عتبات در دهه اول محرم

چهار شنبه 13 مرداد 1400 - 17:42:21
سفر به عتبات در دهه اول محرم

تهران- الکوثر: در حالی که کم‌تر از یک هفته تا ماه محرم مانده، مسؤولان با توجه به شرایط موجود اطلاعی از زمان برقراری سفر به عتبات ندارند. با این وجود کاروان‌های غیرمجاز و حتی برخی موکب‌ها با تبلیغات گسترده در حال جذب زائر برای دهه اول محرم هستند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حدود یک هفته تا آغاز ماه محرم و عزاداری سیدالشهدا (ع) باقی مانده و در حالی که بسیاری از عاشقان حسینی در انتظار برقراری سفر به عتبات و تشرف به زیارت امام حسین (ع) به ویژه در دهه اول محرم هستند، هنوز وضعیت اعزام زائران به عتبات مشخص نیست.

زمان برقراری سفر عتبات مشخص نیست

حتی علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت هم از زمان دقیق برقراری اعزام‌های عتبات اطلاعی ندارد و می‌گوید: با توجه به توافق ایران و عراق برای ازسرگیری سفر به عتبات، برای آغاز اعزام‌ها منتظر دور جدید مذاکرات با عراقی‌ها به منظور اعزام زوار کشورمان به این کشور هستیم.

این امر در حالی است که اکنون بسیاری از کاروان‌های آزاد و غیرمجاز بدون مجوز و محدودیتی به عراق سفر می‌کنند و در هفته اخیر روزانه بیش از ۵۰۰ زائر برای زیارت کربلا به عراق سفر کردند، اما سازمان حج و زیارت همچنان در انتظار موافقت عراق برای صدور ویزا است و به همین دلیل هم هنوز هیچ اعزامی از سوی سازمان حج و زیارت در ایام کرونا صورت نگرفته است.

لغو ویزا سفر عتبات را تسهیل می‌کند؟

با توجه به اینکه بر اساس توافق صورت گرفته بین مسؤولان ایران و عراق، ویزای عراق در ماه محرم و صفر برداشته شد و دولت به منظور تسهیل سفر زائران ایرانی به عراق به ویژه در ایام اربعین حسینی، برقراری مقررات لغو روادید ۴۵ روزه برای دارندگان گذرنامه عادی بین دولت‌های دو کشور به شرط عمل متقابل را به تصویب رسانده است، (اینجا بخوانید) به نظر می‌رسد که دیگر اعزام زوار از ماه محرم بدون ویزا انجام گیرد.

لغو ویزا با برقراری سفر به عتبات اجرایی می‌شود

البته احمد محمدی‌فر، دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه لغو ویزای دو کشور در ماه محرم در صورتی است که اعزام‌های رسمی به عتبات آغاز شود، می‌گوید: اگر به هر دلیلی سازمان حج و زیارت امکان سفر به عتبات نداشته باشد، فعلا سفری به عتبات انجام نخواهد گرفت؛ چرا که مسؤول اعزام زائران سازمان حج و زیارت است و سایر نهادها در این رابطه نمی‌توانند اظهارنظر کنند.

وی درباره لغو ویزای عراق در ماه محرم و صفر می‌‍‌افزاید: این توافق برای ویزای زیارتی صورت گرفته است و باید منتظر اجرایی شدن آن باشیم.

دولت عراق هنوز با حضور زوار خارجی موافقت نکرده است

بر همین اساس، حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه هنوز دولت عراق به صورت رسمی با تشرف زوار ایرانی به عتبات موافقت نکرده است، می‌گوید: فقط وزارت بهداشت عراق دستورالعمل‌هایی را ابلاغ کرده و از پذیرش زائر خبر داده است، اما هنوز دولت عراق تفاهم‌نامه‌ای برای ازسرگیری سفر عتبات با ما منعقد نکرده است.

پس از شیوع کرونا عراق ویزای زیارتی صادر نکرد

وی با بیان اینکه عراق از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ویزای زیارتی صادر نکرده است، می‌افزاید: افرادی که با هر شیوه‌ای به عتبات سفر می‌کنند، با ویزای کاری، تحصیلی یا ویزاهایی که از سوی عتبه می‌گیرند، وارد خاک عراق می‌شوند، اما تاکنون عراق برای هیچ زائری ویزا صادر نکرده است.

هنوز دستورالعملی برای سفر عتبات در محرم نداریم

حجت‌الاسلام رحمانی درباره وضعیت اعزام زائران به عتبات در محرم نیز می‌گوید: برای سفر عتبات در محرم باید ستاد کرونا دستورالعمل داخلی و خارجی تدوین کند، تا ما نیز بر اساس آن وضعیت سفر به عتبات را بررسی کنیم و در صورت موافقت طرف عراقی و همچنین ستاد کرونا بتوانیم زائران را با رعایت دستورالعمل بهداشتی و شرایط خاص اعزام کنیم. اما تاکنون دستورالعملی برای سفر به عتبات در محرم نداشتیم.

این امر در حالی است که ستاد کرونا با سفر هوایی به عتبات در هفته‌های گذشته موافقت کرده بود و حتی معاون عتبات سازمان حج و زیارت نیز برای ازسرگیری سفر به عتبات با وزیر گردشگری عراق جلساتی داشت که به دلیل تعطیلی ۱۰ روزه عراق بر اثر شیوع کرونا، تصمیم‌گیری در این باره را به زمان دیگری موکول کردند، اما این طور که به نظر می‌رسد، موافقت ستاد کرونا برای قبل از موج جدید کرونا بوده و حتی ممکن است دیگر اعتباری نداشته باشد.

تخفیف و تخصیص وام برای سفر غیرقانونی به عتبات!

اما حالا که در آستانه ماه محرم هستیم و در دهه اول محرم وضعیت اعزام‌ها مشخص نیست، بسیاری درصدد سفر به عتبات همراه با کاروان‌های غیرمجاز هستند و این کاروان‌ها که برخی از آنها توسط افراد بانفوذ اداره می‌شد، با ارائه تخفیف و حتی وام‌هایی درصدد جذب زائر هستند؛ به طوری که برخی از این کاروان‌ها با ارائه وام ۴ میلیون تومانی هزینه سفر به عتبات را تا ۱۲ میلیون تومان کاهش دادند و برنامه سفر آنها نیز ۴ شب در کربلا، ۲ شب در نجف اشرف و یک شب در سامراست و رفت به عراق به صورت هوایی و بازگشت به ایران به صورت زمینی انجام می‌گیرد. برخی هم برای مراسم تعویض پرچم امام حسین (ع) در شب اول محرم در حال برنامه‌ریزی هستند و با هزینه‌های بالا سعی در جذب عاشقان حسینی دارند.

عاشقان حسینی برای رفتن به عراق به مرزهای زمینی مراجعه نکنند

البته این امر در حالی است که به گفته مسؤولان وزارت کشور، مرز زمینی با عراق همچنان بسته است و امکان تردد در مرزهای زمینی برای زائران و مسافران وجود ندارد؛ تا جایی که حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور از ادامه ممنوعیت تردد از مرز مهران خبر می‌دهد و می‌گوید: با توجه به ممنوعیت تردد از مرزها، در صورت بروز تخلف با افراد و کاروان‌ها برخورد می‌شود. به همین دلیل از عاشقان حسینی می‌خواهیم به توصیه‌های وزارت کشور توجه داشته باشند و برای سفر به عراق به ویژه در ماه محرم به مرزها مراجعه نکنند. در صورتی که مصوبه جدیدی صادر شود و برنامه‌ای برای اعزام‌ها باشد، اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد.

ثبت‌نام موکب‌ها از خادمان برای اعزام زمینی به عتبات در دهه اول محرم!

با وجود ادامه ممنوعیت سفر به عتبات و حتی تردد از مرزهای زمینی، برخی از موکب‌ها برای سفر به عتبات در حال برنامه‌ریزی و ثبت‌نام هستند؛ تا جایی که این موکب‌ها زائران را با هزینه‌هایی تا ۱۵۰ دلار به عراق اعزام می‌کنند. البته اسکان زوار در حسینیه است و تغذیه آنها از سوی مواکب تأمین می‌شود. بر اساس اعلامیه یکی از این موکب‌ها، زائران از مرز مهران عبور می‌کنند و سفر در دهه اول محرم صورت می‌گیرد.

نکته جالب اینجاست که کاروان‌های غیرمجاز عتبات به سلامت زوار توجه نمی‌کنند و حتی زائران را پس از بیماری رها کرده و هزینه‌ای بابت درمان نیز به آنها پرداخت نمی‌شود.  اکنون در صورتی که سازمان حج و زیارت به صورت نظام‌مند اقدام به اعزام زائران نکند، به طور حتم کاروان‌های غیرمجاز به فعالیت خود بدون رعایت نکات بهداشتی ادامه می‌دهند و حتی با نزدیک شدن به ایام عزاداری امام حسین (ع) بسیاری از افراد با شیوه‌های دیگر به عراق سفر می‌کنند و ممکن است سلامت و امنیت برخی زوار که حدود دو سال در انتطار زیارت کربلا هستند و برای این سفر از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند، به خطر بیفتند.

در سال‌های گذشته قبل از شیوع کرونا حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار ایرانی در دهه اول محرم به عتبات مشرف می‌شدند. اما امسال هنوز وضعیت اعزام زائران مشخص نیست و با شیوع کرونا احتمال اعزام نشدن زوار به عتبات دور از انتظار نیست. این امر در حالی است که حتی سعودی‌ها مرزهای خود را به روی زوار خارجی باز کرده‌اند و در روزهای آینده نیز عمره مفرده برای خارجی‌ها از سر گرفته می‌شود.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی


چهار شنبه 13 مرداد 1400 - 7:56:15

پربازدیدها