حکم آزادی شیخ زکزاکی و همسرش صادر شد

پنج شنبه 7 مرداد 1400 - 12:31:19
حکم آزادی شیخ زکزاکی و همسرش صادر شد

تهران - الکوثر : دفتر شیخ "ابراهیم زکزاکی" رهبر جنبش اسلامی نیجریه چهارشنبه شب از صدور حکم آزادی شیخ "زکزاکی" و همسر او خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ،  دفتر شیخ زکزاکی اعلام کرد، دادگاه ایالت "کادونا" نیجریه، شیخ "زکزاکی" و همسرش را از  همه اتهامات وارده تبرئه و حکم آزادی آنها را صادر کرده است.

دفتر شیخ زکزاکی با بیان اینکه  شیخ زکزاکی و همسرش به زودی آزاد خواهند شد خاطرنشان کرد، این حکم یک پیروزی برای مقاومت  دربرابر آزار و اذیت شدید دولت نیجریه محسوب می شود.

دولت نیجریه تاکنون از آزادی شیخ زکزاکی و همسرش به بهانه‌های گوناگون جلوگیری کرده  و حتی به آنها امکان دسترسی به خدمات درمانی را نداده بود.

در ماه‌های اخیر که وضع جسمانی شیخ زکزاکی رو به وخامت گذاشته، نهادهای حقوق بشری بارها خواهان آزادی رهبر جنبش اسلامی نیجریه شده بودند.

چندی قبل "سهیلا زکزاکی" فرزند شیخ ابراهیم زکزاکی، از وخیم بودن حال والدینش به‌علت اهمال پزشکی خبر داد و گفته بود که پدر و مادرش زمانی که دستگیر شدند هر دو زخمی بودند و اکنون به دلیل محرومیت از مراقبت‌های پزشکی و درمانی وضعیت سلامتی آنها وخیم‌تر شده است.

شیخ ابراهیم زکزاکی" و همسرش 13 دسامبر 2015 در حمله نظامیان نیجریه به حسینیه ای در شهر "زاریا" بازداشت شدند.

نیرو‌های ارتش نیجریه در روز بازداشت شیخ زکزاکی، با تیراندازی به سوی تجمع کنندگان در برابر حسینیه و منزل وی،  صدها نفر از جمله سه فرزند شیخ زکزاکی را  به شهادت رسانند.

شیخ زکزاکی، چندین بار به دلیل شکنجه و نیز مسمومیت خونی با سرب که ناشی از باقی‌ماندن گلوله‌های متعدد در بدنش است راهی بیمارستان شده است.

وکیل شیخ "ابراهیم زکزاکی" رهبر جنبش اسلامی نیجریه اخیرا اعلام کرد، رژیم سعودی میلیون‌ها دلار به مقامات  نیجریه داده است تا شیخ زکزاکی را به قتل برسانند.

در ماه های اخیر مردم نیجریه بارها با برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف این کشور خواستار آزادی شیخ "زکزاکی" شده بودند اما نیروهای امنیتی نیجریه هر بار این تجمعات را سرکوب کردند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 7 مرداد 1400 - 12:31:8