روحانی:

آمریکا به دنبال ایجاد قحطی در ایران بود

پنج شنبه 10 تیر 1400 - 14:17:17
آمریکا به دنبال ایجاد قحطی در ایران بود

تهران- الکوثر: رئیس جمهور با اشاره به این که آمریکا به دنبال ایجاد قحطی در ایران از طریق جنگ اقتصادی بود گفت: اگر مردم و بخش خصوصی به میدان نیامده بودند اهداف دشمنان در جنگ اقتصادی محقق می‌شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حسن روحانی رئیس جمهور در آیین بهره برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت گفت: امروز هفتاد و هفتمین هفته افتتاح پروژه‌ها را داشتیم که این روز با روز صنعت و معدن مصادف شده بود و طرح‌هایی هم که افتتاح شد در ارتباط با صنعت و معدن کشور بود.

رئیس جمهور اظهار داشت: معادن ما یکی از نعمت‌های خدادادی است که در اختیار مردم این کشور قرار داده شده، از نفت بگذریم که آن هم یک محصول معدنی ما است و از زیر زمین استخراج می‌شود، به معنای مصطلح آن و صنایعی که در کنار این معادن قرار می‌گیرد کار بسیار بزرگی در کشور ما انجام می‌شود و هم از نظر اشتغال و هم از نظر درآمد، ما در این زمینه شاهد تامین نیاز داخلی و صادرات هستیم.

وی افزود: وقتی به سال‌های قبل نگاه می‌کنیم هم در حوزه فولاد و دیگر زمینه‌ها می‌بینیم که ما در لیست واردات و صادرات، واردات قابل ملاحظه‌ای در زمینه فولاد داشتیم و امروز به لطف خدا ما نیاز‌های داخل را تأمین می‌کنیم. اینکه کشور ما در حوزه فولاد دهمین و در حوزه مس هفتمین کشور دنیاست که این جای افتخار دارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در زمینه اکتشاف کار عظیمی انجام گرفت، گفت: در دوران جنگ اقتصادی می‌خواستند ما را محاصره کنند و بشکنند و اگر بخش خصوصی و مردم و مهندسان و کارگزاران به میدان نیامده بودند درست پیش بینی کرده بودند که اگر نفت را قطع کنیم نمی‌توانند واردات داشته باشند و با عقل کمشان طراحی کرده بودند، ولی ما توانستیم جایگزین کنیم و جای نفت محصول دیگر را صادر کنیم و ارز را بدست بیاوریم و بازار ما پر جنس بود و قحطی نبود.

روحانی با ابراز خوشحالی از تکمیل زنجیره تولید فولاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: بسیار خوشحالم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد، زنجیره تولید فولاد کامل شود. بحث خام‌فروشی که مطرح می‌شود، کنسانتره داشته باشیم، ولی گندله را نداشته باشیم، مقصد نهایی یعنی شمش فولاد را نخواهیم داشت و مجبور به صادرات سنگ آهن می‌شویم. چه قدر تفاوت است بین صادرات سنگ آهن تا شمش آهن. چه ارزش افزوده‌ای را این زنجیره ایجاد می‌کند.

وی با یادآوری افتتاح‌های امروز در زمینه فولاد خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم این است که این زنجیره کامل شد. بسیاری از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، زنجیره قبلی را در همان استان یا استان مجاور تکمیل می‌کرد. گاهی یک شرکت همه زنجیره را دارد یا در یک استان این زنجیره وجود دارد.

رییس دولت تدبیر و امید با اشاره به طرح‌های آبرسانی از خلیج فارس به مرکز کشور ابراز داشت: بحث‌های زیادی بود که این سنگ آهن را استخراج کنیم و در همان جا فرایند تولید فولاد انجام شود یا در جنوب و لبه آب این زنجیره انجام شود. مسئله آب بود که آیا صرفه دارد آب ببریم یا سنگ را ببریم.

آمریکایی‌ها می‌خواستند در کشور قحطی ایجاد کنند

روحانی با اشاره به نقشه دولت ترامپ برای ایران اظهار داشت: می‌گفتند وقتی ایران کالایی را وارد نکند، قحطی می‌شود و آن وقت مردم بیرون می‌آیند و نظام ساقط می‌شود. البته آمریکایی‌ها عقل زیادی ندارند ولی با همین عقل کم طراحی کرده بودند توسط ترامپ، بولتون و پمپئو و افرادی رذلی که در صدر امور بودند.

وی با طرح این سوال که آمریکا چگونه در اجرای نقشه‌ای موفق نشد، اضافه کرد: دلیل عدم موفقیت آمریکا این بود که ما صادرات کالاهای دیگر را جایگزین صادرات نفت کردیم. بازار ما پر از جنس بود، قحطی وجود نداشت البته گرانی بود. جنگ اقتصادی که ترامپ وارد کرد، فشار زیادی به مردم از نظر قیمت و تورم وارد کرد ولی در خود محصول که می‌خواستند قطحی درست کنند، اشتغال ایجاد نشود، بیکاری گسترده باشد، موفق نشده و نتوانستند.

رییس‌جمهور اضافه کرد: به جای نفتی که تحریم کردند، جایگزین ایجاد کردیم. در زمینه گاز، محصول بیشتری به دست آوردیم. از ۶۴۰ میلیون مترمکعب گاز به هزار و خرده‌ای میلیون مترمکعب گاز در روز رسیدیم که دیگر لازم به وارد کردن گاز نشد و حتی بخشی از آن را هم صادر کردیم. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید

 


پنج شنبه 10 تیر 1400 - 14:16:41