فضیلت روز جمعه و مهمترین اعمال آن

جمعه 4 تیر 1400 - 10:27:38
فضیلت روز جمعه و مهمترین اعمال آن

روز جمعه در قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام یکی از روزهایی هست که تعبیر «عید اکبر »از آن به میان آمده است.

تهران- الکوثر:  براى روز جمعه اعمال بسیارى است که در اینجا تنها به بیان چند مورد اکتفا می‌ کنیم:

اول:

در رکعت اوّل نماز صبح سوره «جمعه» و در رکعت دوّم، «توحید» خوانده شود.

فضیلت و ثواب قرائت سوره جمعه

 

دوم:

پس از نماز صبح، پیش از آنکه سخن بگوید این دعا را بخواند تا کفّاره گناهان او از این جمعه تا جمعه‌ی دیگر باشد:

اللّٰهُمَّ مَا قُلْتُ فِی جُمُعَتِی هَذِهِ مِنْ قَوْلٍ، أَوْ حَلَفْتُ فِیها مِنْ حَلْفٍ، أَوْ نَذَرْتُ فِیها مِنْ نَذْرٍ، فَمَشِیْیّتُکَ بَیْنَ یَدَیْ ذٰلِکَ کُلِّهِ، فَمَا شِئْتَ مِنْهُ أَنْ یَکُونَ کَانَ، وَمَا لَمْ تَشَأْ مِنْهُ لَمْ یَکُنْ، اللّٰهُمَّ اغْفِرْ لِی وَتَجاوَزْ عَنِّی، اللّٰهُمَّ مَنْ صَلَّیْتَ عَلَیْهِ فَصَلاَتِی عَلَیْهِ، وَمَنْ لَعَنْتَ فَلَعْنَتی عَلَیْهِ.

خدایا! هر سخنی که در این جمعه‌ ام بر زبان آورم یا هر سوگندی که در آن ادا کنم یا هر نذری که در آن جاری کنم، خواست و اراده تو پیشاپیش همه‌ی این‌هاست، پس در این میان هرچه را تو بخواهی که بشود می‌ شود و هرچه را که نخواهی نشود، بار خدایا! مرا بیامرز و از من درگذر. خدایا! هرکه را تو بر او درود فرستی پس درودم بر او باد و هرکه را تو لعنت کنی، پس لعنتم بر او باد.

و دست‌کم در هر ماه یک‌بار این عمل را به جا آورد.

و نیز روایت شده: هرکس در روز جمعه پس از نماز صبح بنشیند و به تعقیب بپردازد تا آفتاب برآید، هفتاد درجه در بهشت برین برای او بالا رود.

و شیخ طوسى روایت کرده: که سنّت است این دعا را در تعقیب نماز صبح روز جمعه بخواند:

اللّٰهُمَّ إِنِّى تَعَمَّدْتُ إِلَیْکَ بِحَاجَتِى، وَأَنْزَلْتُ إِلَیْکَ الْیَوْمَ فَقْرِى وَفَاقَتِى وَمَسْکَنَتِى، فَأَنَا لِمَغْفِرَتِکَ أَرْجَىٰ مِنِّى لِعَمَلِى، وَلَمَغْفِرَتُکَ وَ رَحْمَتُکَ أَوْسَعُ مِنْ ذُنُوبِى، فَتَوَلَّ قَضاءَ کُلِّ حَاجَةٍ لِى بِقُدْرَتِکَ عَلَیْهَا وَتَیْسِیْرِ ذٰلِکَ عَلَیْکَ، وَ لِفَقْرِى إِلَیْکَ فَإنِّى لَمْ أُصِبْ خَیْراً قَطُّ إِلّا مِنْکَ، وَلَمْ یَصْرِفْ عَنِّى سُوءً قَطُّ أَحَدٌ سِوَاکَ، وَلَسْتُ أَرْجُو لآخِرَتِى وَدُنْیاىَ و لا لِیَوْمِ فَقْرِى یَوْمَ یُفْرِدُنِى النَّاسُ فِى حُفْرَتِى وَأُفْضِى إِلَیْکَ بِذَنْبِى سِوَاکَ.

خدایا! با حاجت خویش آهنگ تو کرده‌ ام و امروز بر تو فرود آورده‌ ام فقر و تنگدستی و درماندگی‌ ام را و به آمرزش تو امیدوارتر از کردار خویشم و بخشایش و رحمت تو دامنه‌دارتر از گناهان من است، پس برآور نیاز مرا با قدرتی که بر آن داری و با سهولتی که نزد تو دارد و نیازی که من به تو دارم؛ چه من به خیری دست نیافته‌ام جز از سوی تو، جز تو هرگز کسی گزندی را از من نرانده است و برای آن جهان و این جهانم و نه برای گاه تهیدستی‌ ام، آنگاه که مردم در قبرم تنها گذارند و گناهم را به نزد تو آورم، جز به مهر تو امید ندارم.

سوم:

روایت شده: هرکس در روز جمعه و دیگر روزها پس از نماز ظهر و نماز صبح بگوید:

اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَعَجِّلْ فَرَجَهُمْ.

خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و طلوع ظهورشان را زود گردان.

نمیرد تا حضرت قائم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) را دریابد.

و اگر «صد مرتبه» این صلوات را بخواند، خدا شصت حاجت، سى حاجت از حاجات دنیا و سى حاجت از حاجات آخرتش را برآورده کند.

 

فضیلت و ثواب فرستادن صلوات بر محمد و آل محمد

 

چهارم:

پس از نماز صبح سوره «الرَّحْمن» را بخواند و بعد از آیه:﴿ فَبِأَیِّ آلاٰءِ رَبِّکُمٰا تُکَذِّبٰانِ ﴾.کدامین نعمت‌های پروردگارتان را تکذیب می‌کنید.

بگوید: لَابِشَیْءٍ مِنْ آلآئِکَ رَبِّ أُکَذِّبُ. هیچ‌یک از نعمت‌ های تو را ای پروردگارم تکذیب نمی‌ کنم.

فضیلت اعجاب انگیز سوره الرحمن

 

پنجم:

شیخ طوسى(رحمه‌الله) فرموده: مستحب است پس از نماز صبح روز جمعه «صد مرتبه» سوره «توحید» را بخواند و «صد مرتبه» بر محمّد و آل محمّد صلوات فرستد و «صد مرتبه» استغفار کند و سوره‌هاى «نساء، هود، کهف، صافات، الرّحمن» را بخواند.

ششم:

سوره‌ هاى «احقاف» و «مؤمنون» را بخواند.

سوره ماعون و تاثیر آن در گشایش رزق و روزی

فضیلت و ثواب قرائت سوره احقاف

فضیلت سوره مومنون در روایات و احادیث

از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده: هرکه در هر شب جمعه یا در هر روز جمعه سوره «احقاف» را بخواند، در دنیا هراسى به دلش راه نیابد و از وحشت بزرگ روز قیامت ایمن شود و نیز آن حضرت فرمود: هرکس جمعه‌ ها بر خواندن سوره «مؤمنون» مداومت کند، خداى تعالى پایان کارش را به نیکبختى و سعادت قرار دهد و جایگاهش در بهشت برین با پیامبران الهى باشد.

هفتم:

پیش از طلوع آفتاب «ده مرتبه» سوره «قُلْ یٰا أَیُّهَا الْکٰافِرُونَ» را بخواند و دعا کند تا خواسته‌ اش اجابت شود.

روایت شده: حضرت زین‌العابدین(علیه‌السلام) چون صبح روز جمعه می‌شد، تا ظهر «آیت‌الکرسی» [آیه 255 سوره بقره:« اللّهُ لا إلهَ إلّا هُوَ الحَىُّ... و لاَ یؤُودُهُ حِفْظُهُما وَ هُوَ الْعَلِىُّ الْعَظِیمُ »] را می‌ خواند و چون از نمازها فراغت می‌ یافت، به تلاوت سوره‌ی«انّا انزلناه» می‌ پرداخت.

و بدان که برای خواندن «آیت‌الکرسی علی التنزیل» در روز جمعه فضیلت بسیار روایت شده است. [علاّمه مجلسى گوید: آیت‌الکرسی علی التنزیل، بنا بر روایت علی بن ابراهیم و شیخ کلینی عبارت است از: «اللّهُ لا إلهَ إلّا هُوَ الحَىُّ...» تا «هُمْ فِیها خَالِدُون»]

هشتم:

غسل جمعه کند و آن از جمله اعمال مستحبی است که بر آن تأکید بسیار شده.

و در روایت آمده: که حضرت رسول(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به حضرت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فرمود: یا علی! در هر جمعه غسل کن، گرچه به خاطر آن غذای خود را برای به دست آوردن آب جهت غسل کردن بفروشی و گرسنه بمانی؛ زیرا هیچ عمل مستحبّی برتر از غسل روز جمعه نیست.

و از امام صادق(علیه‌السلام) روایت شده: هرکه در روز جمعه غسل کند و این دعا را بخواند:

أَشْهَدُ أَنْ لَاإِلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَحْدَهُ لَاشَرِیکَ لَهُ، وَأَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ، اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاجْعَلْنِی مِنَ التَّوَّابِینَ، وَاجْعَلْنِی مِنَ الْمُتَطَهِّرِینَ.

گواهی می‌ دهم که شایسته‌ی پرستشی جز خدا نیست، شریک و انبازی ندارد و گواهی می‌ دهم که محمّد بنده و فرستاده‌ی اوست، بار خدایا، بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و مرا از بسیار توبه‌کنندگان و پاکان قرار ده.

برای او تا جمعه آینده حالت پاکی و طهارت پیدا شود؛ یعنی از گناهان پاک می‌ شود یا آنکه اعمال او با طهارت معنوی انجام می‌ گیرد و مورد قبول حق واقع می‌ شود؛ و به احتیاط نزدیک‌تر آن است که تا جایی که ممکن است، غسل جمعه را ترک نکنند؛ باید دانست وقت غسل جمعه پس از طلوع فجر تا زمان ظهر است و هرچه نزدیک‌تر به ظهر انجام شود، بهتر است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 4 تیر 1400 - 10:27:31