روستای امامزاده اسحاق مأمنی برای زائران گردشگر

پنج شنبه 20 خرداد 1400 - 15:56:37
روستای امامزاده اسحاق مأمنی برای زائران گردشگر

امامزاده اسحاق روستایی زیارتی و گردشگری است که وجود بقعه ایی نقره ایی رنگ بر بلندترین نقطه روستا آن را به مامنی برای زائران گردشگر تبدیل کرده است.

تهران- الکوثر: امامزاده اسحاق روستایی زیارتی و گردشگری است که در 25 کیلومتری جنوب شهر شفت واقع شده که برای رسیدن به این بقعه باید از راهی جنگلی و پر پیچ و خم عبور کنی.

این بقعه در ارتفاع یک هزار متری از سطح دریا بر بالای قله سیاه کوه قرار دارد بقعه ایی نقره ایی رنگ در منطقه ایی ییلاقی که این روستا را به مکانی برای گردشگران تبدیل کرده است.

موقعیت طبیعی بقعه امام زاده اسحاق(علیه السلام ) باعث شده این بقعه یکی از برجسته ترین مناطق گردشگری مذهبی در گیلان شود. خانه های چوبی آغشته به رنگ های مختلف مملو از صنایع دستی و خوراکی های  محلی در مسیر امامزاده مامنی برای استراحت زائران و گشت و گذار در میان درختان جنگلی است.

مطابق شجره نامه، بقعه امامزاده اسحاق مدفن امامزاده اسحاق برادر امام رضا(علیه السلام) و خواهرش خیرالنسا(فاطمه خانم) خواهر حضرت معصومه(سلام الله ) از فرزندان امام موسی كاظم (علیه السلام) است.

 طبق روایات معتبر تاریخی در کتاب های منتهی الامال، عمده المطالب، مناقب الائمه و تاریخ گیلان، امام زاده اسحاق(علیه السلام) و خیرالنسا(سلام الله علیها) از فرزندان امام موسی کاظم(علیه السلام) و برادر و خواهر کوچک امام رضا(علیه السلام) هستند.

در سال 206 قمری عده ای از سادات و امام زادگان از جمله امام زاده هاشم(علیه السلام) و آقا سید جلال الدین اشرف(علیه السلام) به قصد خونخواهی امام رضا(علیه السلام) از مدینه به شهر قم مهاجرت می کنند. در آن دوران شهر قم برای مبارزه مناسب نبود، به دلیل استقبال مردم گیلان از شیعیان و سادات، امام زادگان یاد شده از قم به قزوین مهاجرت کرده و برای گذر از منطقه و رسیدن به مشهد مقدس، شرق گیلان، دیلمان و طبرستان را در پیش می گیرند.

 آقا سید جلال الدین اشرف(علیه السلام) و امام زاده هاشم(علیه السلام) به دست سرخاب به شهادت می رسند و بقیه امام زادگان و سادات به کوه ها و جنگل ها پناه می برند.امام زاده اسحاق(علیه السلام) و خواهرشان خیر النسا(سلام الله) برای در امان ماندن از حمله سرخاب به کوه های های منطقه شفت پناه آورده و شبی را در منزل پیرمردی با تقوا به نام سالک که معلم قرآن بود، اقامت می کنند. در نهایت گروه سرخاب با تعقیب این امام زادگان، آنان را در زیر درختی در کوه های شفت پیدا کرده و با تبر به شهادت می رسانند که آن نقطه به شهیدگاه( محل شهادت) معروف است.

مطالب پیشنهادی دیگر:

میرسالار، امامزاده ای که خوابش به سرعت تعبیر شد
امامزادهای در دل جنگل

امامزاده شاهزاده محمد با بقعهای زیبا در کویر
زیبای با كرامت
پيامبران خفته در ايران
مسجد شعیا و امامزاده اسماعیل؛ نخستین مسجد اصفهان در دل امامزاده

زیارتگاه خالد نبی کجاست؟
امامزاده سید محمد نوربخش کجاست؟
خانه تاریخی ملاباشی یادگاری از دوران زندیه
زیباترین خانه های تاریخی اصفهان کدامند؟
معرفی زیباترین باغ های ایرانی
 آشنایی با امامزاده علی اکبر چیذر
 امامزاده یحیی، مردی از تبار سید الساجدین (ع)
حرم مطهر امامزاده صالح (ع)؛ زیارتگاهمشهور و قدیمی شهر تهران

بنای بقعه در دوره صفويه تاسیس شده و دارای ارزش های تاریخی و باستان شناسی است به گونه ایی که میرزا ابراهیم و ملگونوف و رابینو در سفرنامه‌های خود به این بقعه اشاره کرده اند.امام امروزه ساختمان این بقعه از سنگ، گل و چوب است که در دو طبقه با بام شیروانی و دو گنبد کوچک و بزرگ ساخته شده است.

 در کنار بقعه پیرزنان روستا به فروش شمع، اسپند و عطر امام رضا می پردازند تا حال و هوای زیارت امام رضا(علیه السلام) را برای زائران تداعی کنند.

این بقعه در ایام بهار و تابستان، هوای بسیار خنک ییلاقی و در پاییز و زمستان هوای منحصر به فردی دارد و وجود چشم اندازهای بدیع و بکر طبیعی و اشراف بر کل گیلان از این نقطه از دیگر جاذبه های گردشگری منطقه امام زاده اسحاق(ع) است. در یک روز آفتابی زائران بقعه می توانند از صحن امام زاده اسحاق(علیه السلام)، دریای خزر، شهر رشت، فومن و صومعه سرا، رضوانشهر، و شفت را ببینند.

درخت افرای توخالی با قدمتی بیش از یک هزار سال در منطقه امام زاده اسحاق(علیه السلام) از دیگر جاذبه های گردشگری روستاست که این افرای تنومند فضای ورودی و خروجی به ابعاد دو در سه متر دارد.

ضعف زیرساخت ها رسیدن به این روستای گردشگری را با مشکلاتی مواجه کرده گرچه در سالهای اخیر با حمایت مسئولین جاده خاکی روستا آسفالت شد اما هنوز این منطقه گردشگری با مشکلات عدیده ایی دست و پنجه نرم می کند.

ساخت حرم امامزاده اسحاق(علیه السلام) و خیرالنسا(سلام الله)‌ حدود دو سال و اندی است که در دست اجراست و کار ساخت حرم تا اتمام سر بندی، گنبد، آجر چینی و نصب در و پنجره و شیشه به پایان رسیده و دیوار حائل  دور حرم از برنامه های اجرایی سال آینده است.

سالانه بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار زائر از این بقعه متبرکه زیارت کرده و از این فضای معنوی بهره می برند که با توجه به هجمه مسافر و ضعف زیرساخت ها در این روستای گردشگری می طلبد مسئولان نگاه ویژه ایی به این روستای زیارتی که می تواند به یکی از قطب های گردشگری استان تبدیل شود داشته باشند تا ضمن ایجاد رفاهیات برای زائران، رونق اقتصادی و اشتغال روستائیان را به همراه داشته باشد.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 
از
صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


پنج شنبه 20 خرداد 1400 - 9:57:7