همتی : کاهش ۶۰ میلیارد دلاری واردات با توجه به تولید داخل

چهار شنبه 12 خرداد 1400 - 14:24:20
همتی : کاهش ۶۰ میلیارد دلاری واردات با توجه به تولید داخل

تهران - الکوثر : نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: سال ۱۳۹۶ حدود ۹۶ میلیارد دلار واردات داشتیم که با حمایت از تولید داخل و در پی آن با کاهش ۶۰ میلیارد دلاری واردات، این میزان به ۳۸ میلیارد دلار در سال گذشته رسید.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آقای عبدالناصر همتی پس از حضور در برنامه" آگاهانه" شبکه خبر در جمع خبرنگاران افزود: بخشی از واردات ممکن است ماشین آلات و کالا‌های واسطه‌ای باشد که برای توسعه کشور مفید است، اما به نظرمن عمده واردات کالا‌هایی بود که می‌توانستیم در داخل کشور تولید کنیم.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی هم فشار زیادی برای واردات وجود دارد اضافه کرد: در ۱۰ سال گذشته تلاش کردیم واردات را محدود کنیم تا تولید داخلی آسیب نبیند خبر‌هایی که من دارم این است تعدیل نرخ ارز و محدود شدن واردات کالا‌ها که بخشی از آن به علت محدودیت ارزی بوده بسیار به تولید داخل کمک کرده است از این رو نباید روندی را که ایجاد شده از بین ببریم بلکه حتما باید این رویکرد را تقویت کنیم.

آقای همتی با بیان اینکه این رویکرد حتی در مورد کالا‌های اساسی هم صدق می‌کند گفت: در این باره طرح‌هایی در وزارت کشاورزی وجود دارد که این‌ها را عملی خواهیم کرد که از این طریق تا دو میلیارد دلار می‌توانیم صرفه جویی در واردات نهاده‌های کشاورزی داشته باشیم که تا یک سال آینده قابل تحقق است ضمن اینکه باید زنجیره تولید را در بخش کشاورزی و صنعت تقویت کنیم با این اقدامات می‌توانیم بسیاری از کالا‌های وارداتی را در داخل کشور تولید کنیم.

وی درباره تاثیر پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در رسانه ملی گفت: نتیجه پخش برنامه‌های تبلیغاتی خود در برنامه‌های مختلف صدا و سیما را در نظرسنجی‌ها می‌بینم با صحبت‌ها و بحث‌هایی که ما در صدا و سیما می‌کنیم مردم با دیدگاه‌های نامزدها، توانایی‌ها و تسلط شان به مسائل جاری کشور آشنا می‌شوند که بسیار تاثیرگذار است.

همتی اضافه کرد: صدا و سیما سیاست بسیار خوبی که آغاز کرده ادامه و اجازه دهد نامزد‌ها بتوانند صریح، شفاف و بدون سانسور مطالب خود را مطرح کنند حذف کردن مشکلی را حل نمی‌کند، زیرا اکنون فضای مجازی وجود دارد و این موارد حذفی به فضای مجازی منتقل می‌شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 خرداد 1400 - 14:24:13