امامزادگان استان فارس

شاه‌میرحمزه(ع) معروف به امامزاده بزم؛ نقطه وصل عاشقان اهل بیت(ع)

دو شنبه 10 خرداد 1400 - 12:7:12
شاه‌میرحمزه(ع) معروف به امامزاده بزم؛ نقطه وصل عاشقان اهل بیت(ع)

استان فارس مأمن امامزادگان بسیاری است که علاوه بر رونق معنوی این استان، منجر به رشد گردشگری مذهبی نیز شده‌اند و سالانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا، به زیارت امامزادگان مدفون در این استان مشرٌَف می‌شوند.

تهران- الکوثر:  در روستای تاریخی بزم سوریان بوانات که قدمتش به دوران صفویه می‌رسد، در فضایی سرسبز، وقتی که از دیواره درختان کهنسال سرو و قناتی با آب گوارا، عبور می‌کنی به بقعه‌ای زیبا و تاریخی می‌رسی که بنایش متعلق به دوران صفویه است.
در فاصله ۵ متری ورودی این بقعه درخت سروی است که قدمتی ۱۰۰۰ ساله دارد،  بنایی مربع شکل، با نمای آجری و گنبدی با آجر لعابدار آبی، که بر روی آن کتیبه‌هایی به سبک معقلی کارشده است.
وجود معجر تمام چوبی منبت کاری شده و کتیبه‌های متعدد که به روشن شدن تاریخ دقیق ساخت آن در دوران صفویه دلالت می‌کند, از ویژگی‌های بنا می‌باشد.

بنا به اعتقاد اهالی، این امامزاده فرزند امام موسی الکاظم (علیه السلام) است، آن بزرگوار هنگام شهادت حضرت رضا‌(علیه السلام) و تعقیب همراهان و منسوبان آن حضرت توسط حکام جابر به اتفاق خواهر خود بی‌بی خاتون، در روستای بزم شهید و در گذشته‌اند. 

 درباره شخصیت مدفون در بقعه، نظر علمای انساب به نسبت متحد است. نخستین عالم نسب‌شناسی که از سکونت حمزه الفقیه در شیراز نام برده، علامه نسابه ابوالحسن عمری است او می‌نویسد: ابوالمختارحمزه الفقیه المقری بشیراز ابن الربیع بن محمدبن حمزه بن علی بن حمزه بن محمدبن علی بن عبیدالله بن الامام موسی الکاظم(علیه السلام) است.

 وی با پدرش و دو مرد دیگر وارد شیراز شدند که نام آن دو حسین و شبیب است و نمی‌دانم که آنان برادران حمزه بوده‌اند یا عموهای وی، ولی آنچه مسلم است این مطلب در جریده شیراز ثبت است.

 علامه نسابه جمال الدین احمدبن مهتاعبیدلی از اعلام قرن هفتم هجری نیز می‌نویسد: ابوالمختارحمزه بن الربیع، فرزندانش در شیراز بودند.

مرحوم علامه تفرشی معروف به بدایع نگار در کتاب بدایع الانساب می‌نویسد: حمزه ابن ربیع ابن محمد ابن حمزه ابن محمد ابن علی ابن عبیدالله بن امام موسی الکاظم (علیه السلام) در شیراز است.

 وی در ادامه می‌آورد: هرگاه حمزه در شیراز وفات می‌کرد بدون شک علمای انساب به محل دفن او در شیراز تصریح می‌نمودند، بنابراین ثابت می‌گردد که وی پس از توطن در بوانات شیراز در همان جا وفات یافته و آرامگاه کنونی از آن وی است.

درباره تاریخچه امامزاده شاه میر حمزه ابن موسی الکاظم(ع) نوشته‌اند: پس از اینکه آقا احمد ابن موسی شاهچراغ طبق دعوت برادر بزرگوارش امام رضا(ع) با لشکری بالغ بر ۱۲ هزار نفر از سمت جنوب غرب ایران وارد استان فارس می‌شوند در حوالی شیراز(خانه زنیان) با لشکر حاکم وقت شیراز (قتلغ خان) مواجه گردیده و با تدبیری خاص لشکر را تبدیل به صدها دسته کوچک نموده و از راه‌های مختلف روانه مرو می‌نمایند؛

بنابراین حضرت شاه میر حمزه برادر کوچکتر امام رضا(ع) نیز همراه با خواهرشان بی‌بی خاتون مسیر بوانات را انتخاب می‌کنند، که در همان جا مقتول یا درگذشته و مدفون می‌گردند.

میثم معماری به نقل از بزرگان و پیران بواناتی می‌نویسد: شبی دختر شاه عباس از مسیر بوانات برای انجام جنگی همراه با سپاهیانش در حال عبور بوده که شب را در محل کنونی امامزاده شاه میر حمزه که به‌صورت زمین صاف بوده اطراق می‌نمایند اما می‌بینند که اسبشان در محلی که بسته شده نه علوفه می‌خورد و نه زمین را کثیف می‌کند و مدام شیهه کشیده و بی‌تابی کرده و پایش را بر زمین می‌کوبد، لذا به دستور دختر شاه عباس همان مکان سریع حفر می‌گردد و سنگ تاریخی دیده می‌شود که مشخص کننده مشخصات صاحب جسد مدفون شده (آقا علی بن حمزه) می‌باشد. 

نقل است که دختر شاه عباس نذر می‌نماید که چنان چه در نبرد پیش رو پیروز گردد گنبد و بارگاه امامزاده را می‌سازد، بنابراین در جنگ پیروز شده و به نذر خود عمل می‌نماید.

از نکات قابل توجه این بنا، گنبدی بلند به ارتفاع حدود۱۶ متر با کاشی‌کاری‌ فیروزه‌ای، مدور و منقوش به کتیبه‌های کوچک با خط کوفی بنایی می‌باشد که پیرامون بنا را با آن تزیین کرده اند.

این امامزاده که از نسل امام موسی کاظم(ع) است، یکی از امامزادگان مدفون در روستای بزم و شهرستان بوانات است که به امامزاده بزم شهرت دارد و  نقطه اتصال مردم بوانات در مراسم مذهبی و برنامه‌های مختلف است.

مطالب پیشنهادی دیگر:

میرسالار، امامزاده ای که خوابش به سرعت تعبیر شد
امامزادهای در دل جنگل
امامزاده شاهزاده محمد با بقعهای زیبا در کویر
حرم امامزاده اسحاق (ع) در طبیعتی زیبا بر بام گیلان
زیبای با كرامت
پيامبران خفته در ايران
 آشنایی با امامزاده علی اکبر چیذر
 امامزاده یحیی، مردی از تبار سید الساجدین (ع)

حرم امامزاده بزم همواره محل تجمع هیئات و دسته‌های عزاداری در ایام مختلف در طول سال است و برنامه‌های فرهنگی و خدماتی بسیار زیادی در جوار این امامزاده انجام می‌شود.

سالانه یکی از بزرگترین مسابقات کتابخوانی کشور در حرم این امامزاده جلیل القدر برگزار می‌شود و روستای بزم و شهرستان بوانات نیز به عنوان مرکز کتاب و کتابخوانی معروف‌اند.
به برکت وجود این امامزاده، زائران و گردشگران زیادی از سراسر کشور به این  روستای هدف گردشگری سفر می‌نمایند. این بنا از آثار ثبت ملی و تحت حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 
از
صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


دو شنبه 10 خرداد 1400 - 9:16:39