نگاهی به جاذبه های دیدنی فلسطین 

دو شنبه 3 خرداد 1400 - 17:10:58
نگاهی به جاذبه های دیدنی فلسطین 

کشور فلسطین بنا‌های تاریخی و باستانی منحصر بفردی را در خود جای داده، که می‌تواند هر بازدیدکننده‌ای را مبهوت و متحیر کند.

تهران- الکوثرشاید درگیری‌های مداوم فلسطینیان با رژیم صهیونیستی بر سر سرزمین مادری خود، تا حدی نگاه‌ها را از زیبایی‌های نهفته در این منطقه منحرف کرده باشد. اما کشور فلسطین بی‌بهره از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری نبوده و برای چشیدن طعم شکوه غیرقابل انکار این سرزمین باید سری به مکان‌هایی که در ادامه آورده می‌شود، زد.

کاخ خیره‌کننده هشام

کاخ هشام در فاصله سال‌های ۷۲۰ تا ۷۵۰ پیش از میلاد ساخته شده است. این کاخ همچنین به هیربت المفجار معروف است.

 این کاخ فریبنده در دل صحرا نهفته و گرچه نام خود را از هشام بن عبدالملک گرفته است، اما بسیاری می‌گویند دکوراسیون و ساختار آن بیشتر متناسب با سلایق ولید بن یزید، جانشین هشام است. ولید سبک زندگی کاملا عیاشانه‌ای داشت و کاخ وی متناسب با این خواست طراحی شده بود. 
تجمل گرایی وجه مشخصه این کاخ است. این تجمل گرایی که خود را در گوشه و کنار این کاخ به رخ می‌کشد، برای زیبایی شناسان چشم نواز است.

خان العمدان

خان العمدان، بنایی متعلق به قرن هجدهم است که در بندر عکا واقع است. هنگامی که «احمد الجزار» این بنا را ساخت، دو طبقه جداگانه برای آن در نظر گرفت. 
طبقه اول برای تخلیه کالا از سوی بازرگانانی که تازه از راه دریا رسیده بودند و طبقه دوم برای تجاری که باید شب را به صبح می‌رسانند تا فردا باز هم به مسیر خود ادامه دهند.

هر چند این بنا برای رفع نیاز بازرگانان قدیم ساخته شده، اما بی‌بهره از زیبایی نبوده و معماری سازه منحصربفرد آن غیرقابل انکار است. بخش‌های غاری مانند که در دو طبقه قرار گرفته و نیز ستون‌های گرانیتی منظره چشم نوازی را در این استراحتگاه فراهم می‌کند.

مسجد ابراهیمی

مسجد ابراهیم یا مسجد ابراهیمی یکی از قدیمی‌ترین و تأثیرگذارترین اماکن مقدس در جهان است. اعتقاد بر این است که محل دفن حضرت ابراهیم، حضرت اسحاق، حضرت یعقوب و ساره، همسر حضرت ابراهیم علیهم السلام در این مکان باشد. به این ترتیب مسجد ابراهیمی برای مسیحیان، یهودیان و مسلمانان مکانی مقدس به شمار می‌رود. البته اهمیت مذهبی آن تنها ویژگی مهم این بنا تاریخی نیست. بزرگی و عظمت این مسجد در نوع خود جالب توجه بوده و برای بازدیدکنندگان آن فراموش نشدنی است. فضای داخلی مسجد بسیار زیبا، آراسته و منظره ای چشمگیر دارد. 

حرم شریف

کوه معبد یا حرم شریف قدس بنای تاریخی مورد احترام یهودیان و مسلمانان است. یهودیان معتقدند حرم شریف بر فراز معبد باستانی هیرودس ساخته شده است. برای مسلمانان این مکان یکی از ارزشمندترین مساجد آن‌ها یعنی مسجد الاقصی را در خود جای داده و از این رو مورد تقدیس آنهاست. اعتقاد اسلامی بر این است که مسجد الاقصی مکانی است که حضرت محمد (ص) از آن به آسمان عروج کرد. زیبایی گنبد طلایی رنگ مسجدالاقصی به آن شکوه و جلوه خاصی بخشیده است.

جبل الفریدیس

جبل الفریدیس، تپه مخروطی شکلی است با ارتفاع کم که در جنوب قدس و نزدیکی بیت لحم واقع شده است. در صحرای یهودیه، یک کاخ، قلعه و یک شهر کوچک را می‌توان یافت که در فاصله سال‌های ۱۵ و ۲۳ میلادی ساخته شده است. گفته می‌شود هیرود بزرگ این قلعه را بنا کرده و خود بعد‌ها در همان جا دفن شده است. تصور ساخت چنین بنای در دوران باستان به قدر کافی شکفت انگیز و باورنکردنی است.

کلیسای مقبره مقدس

کلیسای مقبره مقدس با نام کلیسای رستاخیز نیز شناخته شده است. به باور مسیحیان بنای این کلیسای بر مکانی بوده که عیسی مسیح در آنجا مصلوب شده است. زیبایی این کلیسا تنها محصور به اهمیت مذهبی آن نیست و از جهات دیگر نیز مورد توجه است. فضای داخلی کلیسا رنگارنگ، آراسته و جذاب است. فضای این کلیسا به گونه ایست که به تنهایی ارزش تجربه را دارد. 
بسیاری از مردم برای دیدن سنگ گلگوتا، جایی که تصور می‌شود صلیب حضرت عیسی در آنجا قرار گرفته است، به این کلیسا می‌آیند. 
این ساختمان با سقف‌های گنبدی بلند و ساختاری باستانی، بنایی است که علاقه مندان به معماری نباید آن را از دست بدهند.

دیرالقرنطل: صومعه‌ای در کوهستان

دیرالقرنطل یا کوه وسوسه جایی است که گفته می‌شود حضرت عیسی در آنجا ۴۰ روز روزه داری کرده است. در بخش هموار این کوه صومعه‌ای ساخته شده است. 
بنای صومعه گویی با کوه عجیبن شده و بازدیدکنندگان خود را متحیر می‌کند. چشم انداز‌های تماشایی این صومعه در دل کوه، آن را به فهرست زیباترین مکان‌های فلسطین افزوده است.

باغ جتسیمانی

باغ جتسیمانی در دامنه کوه زیتون واقع شده است. جایی که اعتقاد بر این است حضرت عیسی قبل از مصلوب شدن در آنجا نماز می‌خواند وآخرین غذای زمینی موسوم به شام آخر را در آنجا تناول کرده است. این باغ مملو از درختان زیتون است. قابل توجه‌ترین جنبه زیبایی این باغ، فضای آرام بخش آن است، که به بازدیدکنندگان خود اجازه می‌دهد تا در این باغ قدم بزنند و آرامشی ویژه را تجربه کنند. باغ جتسیمانی بهشت واقعی طبیعت است و نباید دیدن آن را از دست داد.

سبسطیه نابلس

در منطقه نابلس، ویرانه‌های سبسطیه همواره برای جذب مردم محلی و گردشگران آماده هستند. این مکان خرابه‌های کاخ‌های سامری، کلیسا‌های بیزانس و برج‌های دیده بانی را در خود جای داده است. 
در نزدیکی آن نیز، گردشگران می‌توانند ایستگاه راه آهن مربوط به دوره عثمانی مشاهده کنند. بازدید از این خرابه‌های تاریخی واقعاً یک تجربه جذاب است، جایی که ستون‌های بلند، خانه‌ها و معابد آن شما را با خود به طور کامل به عصر تاریخی دیگری می‌برد.
تنظیم: صادقی


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 
از
صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید

 


دو شنبه 3 خرداد 1400 - 14:56:14

پربازدیدها