امام زاده عبدالله، نگینی در دل شهر قم

یک شنبه 26 اردیبهشت 1400 - 16:17:32
امام زاده عبدالله، نگینی در دل شهر قم

مزار امام‌زاده عبدالله منسوب به نوادگان امام سجاد (ع) که از دیرباز با همین نام مطرح بوده است، ‌در نزدیکی قلعه صدری قم واقع شده است و همچون نگینی در دل شهر قم می درخشد.

تهران- الکوثر: آستان نورانی امامزادگان جزئی از خانه‌ها، آستان‌ها و بیوتی است که براساس آیه شریفه «فی بیوت اذن الله ان ترفع و یذکر فی‌ها اسمه یسبح له فی‌ها بالغدو و الاصال» خداوند متعال فرمان داده مورد تکریم و تعظیم قرار بگیرند.

البته تعظیم این نهاد و بقاع متبرکه به این معنی نیست که فقط بروند و در آنجا سلام بکنند بلکه معنای این کلام و پیام این آیه نورانی این است که از ظرفیت‌های فرهنگی و معنوی این نهاد استفاده کنند زیرا که تعظیم این شعائر الهی در اسلام به اندازه‌ای اهمیت دارد که در قرآن از آن با تعبیر «تقوای دل‌ها» یاد شده است.

امام‌زاده‌ها سبب رشد و غنی سازی فرهنگی درجامعه می‌شوند

این اماکن مقدس به عنوان امانت‌هایی گرانب‌ها و ارزشمند و میراثی پرسود و بابرکت به شمار می‌روند که در حال حاضر با استفاده از آثار و منافع این سرمایه‌های مادی و معنوی جامعه می‌توان گام‌هایی بلند در جهت تامین نیازهای مادی و معنوی اقشار جامعه و تحکیم رابطه با آفریدگار مهربان، تقویت روحیه محبت و تعاون و گسترش فضایل اخلاقی برداشت و به طور کلی موجبات رشد و غنی‌سازی فرهنگی جامعه را فراهم آورد.

از امتیاز‌ها و اهمیت‌ دیگر بقاع و اماکن متبرکه که اغلب آن‌ها شامل مراقد امامزادگان عظیم الشان و واجب الاحترام تشکیل می‌دهند، آن است که این اماکن مقدس جزیی از ریشه‌های مهم فرهنگی به حساب می‌آید و نقش بسیار مهمی در حفظ و تقویت ارزش‌های فرهنگی و مصونیت از هر گونه تهاجم و تعرض فرهنگی نیز دارد و از آنجا که با حضور مستمر مردم در این اماکن و تقویت ارتباط معنوی آنان، گرایش آن‌ها به فرهنگ بیگانه کمتر خواهد شد، بهترین عامل برای دفع هجوم دشمنان به شمار رفته و این فرصت را به وجود می‌آورند تا به عنوان مراکز فعال برای مقابله با هجوم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان تلقی شوند.

ضرورت تبدیل امام زادگان به عنوان قطب فرهنگی

اهمیت و جایگاه بسیار رفیع و والای بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان سرمایه‌های مادی معنوی و همچنین پراکندگی، تنوع و فراوانی این امامزاده‌ها به علت غنا و سابقه عظیم تمدنی جامعه باعث شد، مقام معظم رهبری مدظله العالی تبدیل امام زادگان و بقاع متبرکه به قطب فرهنگی را خواستار شود و این مهم همواره از دغدغه‌های مقام معظم رهبری (مدظله العالی) تلقی شود.

در این میان امام‌زاده از نظر ادبی به معنی فرزندی از نسل امام است و در این مورد به کسی اطلاق می‌شود که نسبش به یکی از دوازده امام شیعه برمی گردد. با وجود این در عمل، لغت امام‌زاده به زیارتگاه یا مقبره امام‌زاده اطلاق می‌گردد. ساخت مساجد در تمام شهرهای اسلامی عمومیت دارد ولی امام‌زاده‌ها و هم چنین حسینیه‌ها معمولاً خاص فرقه شیعه به شمار می‌آیند در شهر‌های سنی نشین وجود ندارند.

همچنین بخوانید:

میرسالار، امامزاده ای که خوابش به سرعت تعبیر شد
امامزادهای در دل جنگل
امامزاده شاهزاده محمد با بقعهای زیبا در کویر
حرم امامزاده اسحاق (ع) در طبیعتی زیبا بر بام گیلان
زیبای با كرامت
امامزاده سید محمد نوربخش کجاست؟
 آشنایی با امامزاده علی اکبر چیذر
 امامزاده یحیی، مردی از تبار سید الساجدین (ع)

حرم مطهر امامزاده صالح (ع)؛ زیارتگاهمشهور و قدیمی شهر تهران

امام‌زاده‌ها در شهر‌ها یک ناحیه هسته‌ای مهم را به وجود می‌آورند. در ایران اهمیت مذهبی این ساختمان‌ها فرا‌تر از اهمیت مسجد جامع می‌شود. آن‌ها اغلب به مکان‌های اصلی برای دیدار و تجمع شهروندان و نیز زیارت تبدیل می‌گردند.

معمولاً مقبره امام‌زاده دارای بنای گنبدی شکل است که امام‌زاده در آن مدفون گردیده است. گنبد با لایه‌ای از کاشی تزیین یافته و معمولاً با بنای دو مناره همراه است. امام‌زاده‌ها همچنین شامل شبستان‌هایی برای ادای نماز‌های معمول و سایر مراسم عبادی می‌باشند و در آن‌ها معمولاً حیاطی با حوض، فواره و باغچه جهت شستشو و وضو زایران و نیز با اهداف زیبایی‌شناختی در آن‌ها تعبیه کردند.

امام‌زاده‌ها مردم را از راه دور و نزدیک به خود جذب می‌کنند

امام‌زاده‌ها، زایران خود را از شهر، پسکرانه‌ها یا شهر‌های مجاور پذیرا هستند. بسیاری از این امام‌زاده‌ها در جوار خود دارای یک یا چند کاروانسرا می‌باشند که به عنوان مکان‌های اجاره‌ای برای زایران مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وجود امام‌زاده‌ها در ایران از چنان اعتباری برخوردار بوده که در بسیاری از موارد دلایل عمده تأسیس اولیه یا توسعه بعدی شهر‌ها به شمار می‌آمدند.

امام‌زاده عبدالله در نزدیکی قلعه صدری قم

مزار امام‌زاده عبدالله منسوب به نوادگان امام سجاد (ع) که از دیرباز با همین نام مطرح بوده است، ‌در نزدیکی قلعه صدری قم واقع شده است و همچون نگینی در دل شهر قم جای گرفته است.

بناى بقعه از خارج، ‌چهار ضلعى با جدار ساده آجرى و از داخل نیز مربع به دهانهٔ 6 و ارتفاع 9 متر است که جدار هر ضلع آن را سفید کاری کرده‌اند.

در زوایاى فوقانى دیوارهاى بقعه، ‌نیم طاقى وجود دارد که صورت مربع را به هشت ضلعى و بلافاصله به فلکه‌اى تبدیل کرده و پوشش عرقچینى بر روى آن احداث شده است. بر فراز بقعه نیز ایوانى الحاقى قرار دارد که قسمتى از آن در نزدیک درگاه بطور معرق کاشى‌کارى شده که احتمالاً به دورهٔ قبل از حکومت قاجار مربوط مى‌شود.

از دیگر نکات مثبت معماری این امامزاده، درب ورودی آن و همچنین فضای داخلی امام‌زاده است که با کاشی‌های رنگی بسیار زیبا تزیین شده است.

یکی از نکات منحصر به فرد این امام زاده این است که مردم بسیار زیادی را از راه های دور و نزدیک به سمت خود می کشاند و بسیاری اعتقاد دارند دعای بسیاری از مردم را مستحجاب می کند و بر همین اساس برای مردم قم این امام زاده اهمیت بسیار زیادی دارد .

در کنار زیارتی بودن این منطقه، ‌فضای سرسبز و دلنشین آنکه مکانی مناسب را برای تفرج رقم زده است، ‌در تمام زمان‌های سال پذیرای مردم مختلف از شهر‌ها و روستا‌های اطراف می‌باشد


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام
instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


یک شنبه 26 اردیبهشت 1400 - 15:55:35