آستان مقدس امامزادگان پنج تن (علیهم السلام) ـ لویزان

چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400 - 13:42:18
آستان مقدس امامزادگان پنج تن (علیهم السلام) ـ لویزان

آستان امام‌زادگان پنج تن (علیهم السلام) در لويزان يکي از مکان‌هاي پرجاذبه و مقدس و با شکوه در بـين امام‌زادگان کشور است که همه ساله جمع کثيري از مشتاقان و ارادتمندان به اهل بيت عصمت و طهارت (ع) از اقصی نقاط کشور براي زيارت و کسب برکات معنوي به ايـن مـکان مـقدس مي‌شتابند.

تهران- الکوثراين مکان زيارتي در بالاي تپه‌اي در محله‌ي لويزان در شمال شرق تهران واقع شده است که اين خصوصيت سبب شده است تا از صحن سرسبز و پر دار و درخت امام‌زاده، نمايي زيبا از کلان شهر تهران و دامنه‌ي جنوبي کوه‌هاي البرز، چشم هر بيننده‌اي را نوازش دهد.
اين بقعه‌ي متبرکه داراي قدمت چند صد ساله مي‌باشد که پس از بازسازي‌هاي انجام شده، متأسفانه در حال حاضر اثري از ابنيه‌ي تاريخي آن موجود نيست. بناي قديمي امام‌زاده ساده و چهارگوش با پوشش گنبدي بوده است که در عهد قاجار بر چهار طرف آن ايوان‌هاي ساده و کوچکي افزوده شد. بعدها مجدداً ساختمان بقعه بازسازي شد و در چهار ضلع بنا، چهار طاق نما ساخته شد.


در دوره‌ي قاجار ضريح مربع شکلي به صورت مشبک (معروف به جعفري) و سبز رنگ بر روي پنج صورت قبر ساخته شد. تجديد بناي اين بقعه‌ي متبرکه در سال 1376 به همت هيأت امناء، اهالي، خيرين، زائرين و با همکاري سازمان اوقاف و امور خيريه آغاز و در سال 1382 فاز اول آن به بهره‌برداري رسيد.
صحن جنوبي امام‌زاده نيز که در گذشته به صورت تپه‌اي خاکي بود، در سال‌هاي اخير دستخوش مرمت و بازسازي شده و پس از مسطح سازي، اطراف آن به وسيله‌ي نرده‌هاي فلزي با نورپردازي زيبا محصور شده است. در چهار طرف اين بقعه‌ي متبرکه به خصوص قسمت جنوبي آن آرامستان قرار داد که از ساليان دور محل دفن اموات ساکنين اين منطقه بوده است. در قسمت شمالي بقعه نيز سومين گلزار شهداي بزرگ استان تهران قرار دارد که پيکر پاک 146 شهيد گلگون کفن انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در آن جاي گرفته است. در طبقه‌ي زيرين اين بقعه‌ي متبرکه، حسينيه‌اي جهت برگزاري جلسات دعا، حضور هيئات مذهبي و برگزاري کلاس‌هاي آموزشي بنا شده است. کتابخانه‌ي امام‌زاده با بيش از دو هزار جـلد کـتاب، مهد قرآن و مرکز پيش دبستاني امام‌زاده نيز در همين مکان واقع شده‌اند.
 

در این مکان مقدس مضجع شریف پنج تن از امام زادگان لازم التعظیم است که عبارتند از: 1ـ سید حسین (علیه السلام) به نقل از سید ابوالحسن عمروی که از اعلام قرن پنجم هجری بوده، نخستین شخص مدفون در این بقعه‌ی متبرکه، سیدحسین بن ابراهیم بن محمد الیمانی بن عبیدالله بن الإمام موسی الکاظم (علیه السلام) با کنیه‌ی ابوعبدالله می باشد که سیدی بسیار جلیل القدر، عظیم الشأن و بزرگوار بوده است. ايشان در جریان قیام حسن بن علی الاطروش شرکت داشته و در حدود سال 300 هجری قمری در شهر ری به شهادت رسیده اند .

2ـ سید سالم (علیه السلام) پس از سید حسین، سیدسالم بن ابی طاهر ابراهیم بن ابی جعفر محمد بن ابراهیم بن محمد الیمانی بن عبید الله بن الإمام موسی الکاظم (علیه السلام) که نوه برادری سید حسین شهید است، در این بقعه مدفون می شوند.

3ـ سید ابوطالب (علیه السلام)، سید ابوطالب محمد بن عبدالله بن ابی جعفرمحمد بن ابراهیم بن محمد الیمانی بن عبیدالله بن الإمام موسی الکاظم (علیه السلام) که ایشان نیز نوه برادری سید حسین شهید می باشند، در این مکان مدفون هستند. این سه تن از سادات موسوی و از اعلام قرن سوم و چهارم هجری به شمار می روند و از بزرگان سادات موسوی شهر ری بودند. آنان به زهد و تقوی آراسته و منشأ آثار و برکات بسیاری برای اهالی این دیار بوده اند.

 مطالب پیشنهادی دیگر:

میرسالار، امامزاده ای که خوابش به سرعت تعبیر شد
امامزادهای در دل جنگل
امامزاده شاهزاده محمد با بقعهای زیبا در کویر
حرم امامزاده اسحاق (ع) در طبیعتی زیبا بر بام گیلان
زیبای با كرامت
پيامبران خفته در ايران
زیارتگاه خالد نبی کجاست؟
امامزاده سید محمد نوربخش کجاست؟
 آشنایی با امامزاده علی اکبر چیذر
 امامزاده یحیی، مردی از تبار سید الساجدین (ع)

حرم مطهر امامزاده صالح (ع)؛ زیارتگاهمشهور و قدیمی شهر تهران


4 ـ سید رحیم (علیه السلام) چهارمین شخصیت که در این بقعه متبرکه مدفون است سید ابومحمد عبدالرحیم است که نسب شریفش با 12 واسطه به امام صادق(علیه السلام) منتهی می شود. ایشان سیدی بسیار جلیل القدر و عظیم الشأن بوده اند. او از بیت نقابت وشهادت به شمار می رفت. جدش ابوعبدالله محمد در زمان خلیفه معتضد عباسی یا معتصم عباسی در شهر ری به شهادت رسید.

5ـسید صائم (علیه السلام)آخرین شخصیتی که در این مزار متبرک مدفون است نواده بزرگوار امام حسن (علیه السلام) است که نسب شریفش با 22 واسطه به آن حضرت منتهی می شود. او سیدی جلیل القدر و بسیار عظیم الشأن و نواده برادری حضرت عبدالعظیم حسنی (علیه السلام) است. خاندان او از ابهر زنجان به شهر ری مهاجرت نموده و جدش سید تاج الدین بن حسین نخستین شخص از این خاندان است که در منطقه حرادی ری که ظاهراً همین مکان فعلی (لویزان) است، سکونت اختیار نموده و سپس به سمنان رفت. فرزندان و نوادگان او در حرادی ماندند و منشأ آثار و برکاتی برای اهالی آن دیار شدند. سید محمد به آن جهت به صائم معروف شد که غالب اوقات در روزه بود و به محمد صائم ملقب گشت. وفات وی در نیمه دوم قرن هشتم هجری اتفاق افتاده است.(تحفة الازهرا، شجرة الطیبه، المعقبون، ا لمجدی، عمدة الطالب، الراغب، المشجر الوافی، کشف الستار، مشاهد العلویین، مشاهد الطاهر)

زیارت نامه
السَّلامُ عَلَی جَدِّکُمُ المُصطَفَی السَّلامُ عَلی اَبيکُمُ المُرتَضَی السَّلامُ عَلی السَّيِّدَينِ الحَسَنِ وَ الحُسَينِ السَّلامُ عَلی خَديجَةَ اُمَّ سَيِّدَةِ نِساءِ العالَمينَ السَّلامُ عَلی فاطِمَةَ اُمِّ الاَئِمَّةِ الطّاهِرينَ السَّلامُ عَلی النُّفوسِ الفاخِرَةِ وَ بُحورِ العُلومِ الزّافِرَةِ وَ شُفَعائی فِی الآخِرَةِ وَ اَولِيائی عِندَ عَودِ الرُّوحِ اِلَی العِظامِ النّاخِرَةِ اَئِمَّةِ الخَلقِ وَ وُلاةِ الحَقِّ السَّلامُ عَلَيکُم اَيُّها السّاداتُ النُّقَباءُ النُّجَباءُ وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ السَّلامُ عَلَيکَ اَيُّهَا السَّيِّدُ لشَّهيدُ حُسَينُ بنُ اِبراهيمَ بنِ مُحَمَّدٍ اليَمانِیِّ بنِ عُبَيدِ اللهِ ابنِ الاِمامِ مُوسَی الکاظِمِ عَلَيهِ السَّلام وَ ابنِ اَخيکَ السَّيِّدِ سالِمِ ابنِ اَبی طاهِرِ المُوسَوِیِّ وَ ابنِ اَخيکَ السَّيِّدِ اَبی طالِبِ بنِ مُحَمَّدٍ المُوسَویِّ وَ السَّلامُ عَلَيکَ اَيُّهَا السَّيِّدِ اَبا مُحَمَّدٍ عَبدَ الرَّحيمِ بنِ اَحمَدِ الحُسَينیِّ الجَعفَرِیِّ وَ السَّلامُ عَلَيکَ اَيُّهَا السَّيِّدُ مُحَمَّدٌ الصّائِمِ ابنِ زَينِ العابِدينَ الحَسَنِیّ اَشهَدُ اَن لا اِلهَ اِلّا اللهُ وَ اَنَّ مُحَمَّداً عَبدُهُ وَ مُصطَفاهُ وَ اَنَّ عَليّاً وَلِيُّهُ وَ مُجتَباهُ وَ اَنَّ الاِمامَةَ فی وُلدِهِ اِلی يَومِ الدّينِ نَعلَمُ ذلِکَ عِلمَ اليَقينِ وَ نَحنُ لِذلِکَ مُعتَقِدُونَ وَ فی نَصرِهِم مُجتَهِدُونَ اِلهی بِحَقِّ الحُسَينِ وَ اَخيهِ وَ جَدِّهِ وَ اَبيهِ وَ اُمِّهِ وَ بَنيهِ وَ شيعَتِهِ وَ مَواليهِ وَ زُوّارِ قَبرِهِ وَ مُجاوِريهِ نَجِّنا مِنَ الهَمِّ الَّذی نَحنُ فيهِ بِرَحمَتِکَ يا اَرحَمَ الرّاحِمينَ.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید


چهار شنبه 22 اردیبهشت 1400 - 12:36:11