تولید یک میلیون دُز واکسن فخرا از اواسط تابستان

پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400 - 18:58:6
تولید یک میلیون دُز واکسن فخرا از اواسط تابستان

تهران - الکوثر : مدیر پروژه واکسن فخرا با بیان اینکه تا اواسط تابستان قادر به تولید یک میلیون دوز واکسن کرونا در ماه هستیم، گفت: امیدواریم در اواسط تابستان به مرحله ۳ برسیم و اوایل پاییز واکسیناسیون عمومی را شروع کنیم.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، احمد کریمی گفت : در مرحله تشخیص، بیش از ۳۵ هزار نمونه بیمار ایرانی را جمع آوری کردیم، در یک مرحله ۳۰ نمونه ایزوله و در مرحله بعد ۱۰ نمونه جدا برتر را انتخاب و در نهایت داوطلبان واکسن را اانتخاب کردیم. با ویروسی که از بیماران ایرانی گرفته بودیم و بذری که با همت همکاران جوان ما در آزمایشگاه های داخلی ساخته بودیم، واکسن را تولید کردیم.
مدیر پروژه واکسن فخرا با بیان اینکه بذر واکسن تعیین هویت و آزمون های کنترل کیفی و تست های حیوانی آن انجام شده است، خاطرنشان کرد: پرونده دارویی برای واکسن تشکیل و پرونده آن به سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت در شهریورماه ۹۹ عرضه شد. ۱۰ اسفند ۹۹، کمیته اخلاق سازمان غذا و دارو مجوز تزریق انسانی را داد و ۲۶ اسفند اولین تزریق را انجام دادیم که همه داوطلبان عوارض جدی نداشته اند و حال عمومی آنها خوب است.
وی درباره میزان تاثیرگذاری واکسن فخرا در مقابله با انواع ویروس های جهش یافته نیز گفت: این واکسن از ویروس کشته شده ساخته شده بنابراین قادر به مقابله با انواع ویروس های کروناست و تنها شاید در مقابله با انواع جهش یافته یک مقدار بازدهی آن پایین بیاید.
مدیر پروژه واکسن فخرا با بیان اینکه مرحله یک تزریق بالینی این واکسن به اتمام رسیده و نتایج آن در حال آمدن است، افزود: تاکنون داوطلبان عارضه ای نداشته‌اند و شاهد تولید آنتی‌بادی در بدن داوطلبان هستیم. از آخرین تزریق باید ۲ هفته صبر کنیم تا نتایج کامل شود و اینکه فاز ۲ و ۳ را ادغام کنیم به تیم بالینی و سازمان غذا و داور بستگی دارد. باید بخشی از فاز ۲ انجام و نتایج آن مشخص شود تا بتوانیم فاز ۳ را شروع کنیم.
کریمی تصریح کرد: با زمانبندی که الان داریم امیدواریم در اواسط تابستان به فاز ۳ برسیم و اوایل پاییز واکسیناسیون عمومی را داشته باشیم. برای تولید منتظر نتایج نیستیم و تولیدمان را در زیرساختی که ایجاد کردیم، ذخیره سازی می کنیم تا آمادگی ورود به بازار و ارائه واکسن به مردم را داشته باشیم. طراحی ما این است که از اواسط تابستان ماهی یک میلیون دوز را تامین کنیم.


جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید


پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400 - 18:51:24