اعمال «ایام البیض» ماه رمضان چیست؟

سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 10:27:16
اعمال «ایام البیض» ماه رمضان چیست؟

تهران- الکوثر: به روزهای سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم ماه قمری «ایام البیض» گفته می‌شود و در روایات نقل شده که ایام البیض ماه های رجب، شعبان و رمضان از اهمیتی ویژه برخوردار است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شرح و نزول برخی از آیات قرآن کریم دال بر این است که ایام البیض در ادیان الهی سابقه دیرینه ای داشته و در اسلام استمرار یافته و احتمالاً پاره‌ای از احکام و شرایط آن تغییر کرده است.

 

اعمال لیالی البیض

شب سیزدهم ماه مبارک رمضان اولین شب لیالی بیض (شب‌های روشن) است که اعمال آن موارد زیر است:

غسل

چهار رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) که در هر رکعت یک مرتبه حمد و بیست و پنج مرتبه سوره توحید خوانده شود

دو رکعت نماز که در شب سیزدهم ماه رجب و شعبان نیز خوانده می‌شود: در هر رکعت، بعد از سوره حمد سوره‌های یس، تَبارَکَ الْمُلْک و توحید

 

شب چهاردهم ماه مبارک رمضان دومین شب لیالی بیض است و خواندن چهار رکعت نماز با دو سلام در آن مستحب است.



شب پانزدهم رمضان نیز از شب‌های بافضیلت و ارزشمندی است که برای آن اعمالی وارد شده است:

غسل

شش رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) که در هر رکعت، سوره‌های حمد و یس و ملک و توحید را بخواند

خواندن شش رکعت نماز که بعد از سوره حمد، سوره‌های یس، التبارک الملک و توحید خوانده شود

خواندن یکصد رکعت نماز که در هر رکعت بعد از سوره حمد سوره توحید ده مرتبه خوانده شود

امیر مؤمنین علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرمودند: هر کس این نماز را بخواند خداوند متعال ده ملائکه برای ایشان مقرر می‌نماید تا دشمنان از جن و انس را از او دور کنند و سی ملک برای او می‌فرستد تا در وقت مردن او را از آتش جهنم دور نگه دارد.

زیارت امام حسین (علیه السلام)

از امام صادق (علیه السلام) سوال کردند که پاداش کسی که در شب نیمه ماه رمضان کنار قبر امام حسین (علیه السلام) باشد چیست؟ فرمود: خوشا به حال کسی که در شب نیمه ماه رمضان در کنار قبر امام حسین (علیه السلام) بعد از نماز عشا ده رکعت نماز بگزارد، در هر رکعتی بعد از سوره حمد ده مرتبه قل هو الله احد را بخواند و از آتش دوزخ به خدا پناه ببرد; خداوند نیز به پاداش این عمل، نامش را «آزاد شده از آتش» ثبت فرماید و قبل از آنکه بمیرد، فرشتگان به وی بشارت بهشت می‌دهند و فرشتگان دیگری، او را از آتش دوزخ ایمن می‌دارند.

مطالب بیشتر: 

زیارت امام حسین(ع) با صدای اباذر الحلواجی 

شیخ مفید در مقنعه از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام روایت کرده که هر که این عمل را بجا آورد، حق تعالی به سوی او ده ملائکه بفرستد که دفع کنند از او دشمنان را از جنّ و انس و بفرستد سی فرشته نزد مَوْت او که او را ایمن کنند از آتش پنجم روایت شده که از حضرت صادق علیه السلام سوال کردند که چه می‌فرمایی در حق کسی که حاضر شود نزد قبر حسین علیه السلام در شب نیمه ماه رمضان فرمود بَه بَه کسی که نماز گذارد نزد قبر آن حضرت در شب نیمه ماه رمضان ده رکعت بعد از نماز عشاء و این نماز غیر از نافله شب باشد و بخواند در هر رکعت بعد از حمد قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ ده مرتبه و پناه ببرد به خداوند تعالی از آتش جهنّم حق تعالی او را آزاد از آتش ثبت فرماید و از دنیا نرود تا در خواب به بیند ملائکه ای که بشارت دهند او را به بهشت و ملائکه ای که ایمن گردانند او را از آتش روز نیمه سنه دوّم ولادت با سعادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام واقع شد و شیخ مفید فرموده که تولّد امام محمد تقی علیه السلام در سنه صد و نود و پنج در این روز بوده لکن مشهور در غیر این روز است بهرحال روز بسیار شریفی است و صدقات و مَبَرّات در آن فضیلت بسیار دارد.
روز نیمه ماه رمضان، روز ولادت باسعادت امام مجتبی (علیه السلام) است که روز بسیار بافضیلتی است و دادن صدقه و خیرات و کمک به مستمندان در این روز پاداش زیادی دارد.

دعای مجیر در ماه رمضان

دعای مجیر یکی از ادعیه مشهور شیعه است که از جایگاه بلندی در بین دعاها برخوردار است. این دعا دارای هشتاد و هشت بند است که به خاطر تکرار شدن کلمه «مجیر»، (به معنای پناه دهنده) در تمام بندها دعای مجیر نامیده می‌شود. دعای مجیر در مکان و زمانی مقدس، توسط واسطه‌ای چون حضرت جبرئیل، بر وجود نازنین رسول خدا نازل می‌شود، بنابراین آثار و برکات فراوانی است.

مطالب بیشتر:

دعای مجیر با صدای مرحوم موسوی قهار +صوت

حضرت رسول صلی اللّه علیه و اله فرمودند هر که این دعا را در ایّام البیض ماه رمضان بخواند گناهانش آمرزیده شود اگر چه به عدد دانه‌های باران و برگ درختان و ریگ بیابان باشد و برای شفاء مریض و قضاء دین و غنا و توانگری و رفع غم، خواندن آن نافع است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


سه شنبه 7 اردیبهشت 1400 - 10:25:14