رمضان در پاکستان؛ استقبال کرونا و تورم از روزه داران 

چهار شنبه 25 فروردین 1400 - 12:50:4
رمضان در پاکستان؛ استقبال کرونا و تورم از روزه داران 

مردم پاکستان همگام با سایر مسلمانان جهان برای دومین بار روزه داری در ایام کرونا را تجربه می‌کنند، اما علاوه بر دغدغه موج سوم شیوع این ویروس همه گیر تداوم تورم، گرانی و حتی پدیده احتکار بار دیگر روزه داران در پاکستان را با چالش هایی مواجه ساخته است.

تهران- الکوثر:  با توجه به رؤیت هلال ماه رمضان در غروب سه‌شنبه، کمیته ملی استهلال این کشور امروز ۲۵ فروردین را در پاکستان روز اول ماه مبارک رمضان اعلام کرد.

جمهوری اسلامی پاکستان ششمین کشور پرجمعیت جهان با جمعیتی بالغ بر ۲۲۰ میلیون نفر است که نزدیک به ۹۷ درصد آن را مسلمانان تشکیل می‌دهند. مردم این کشور همسایه ارزش خاصی برای ماه مبارک رمضان قائل هستند و سنت‌های ویژه‌ای از جمله تدارک افطاری و سحری برای قشر ضعیف جامعه، برگزاری مراسم مشترک افطاری در اماکن عمومی، خیابان‌ها و جمع آوری کمک برای نیازمندان در این کشور وجود دارد.

روزه داران در پاکستان همانند سایر ملت‌های اسلامی برای دومین بار در روزهای کرونایی تجربه استقبال از ماه رمضان را دارند. در کنار چالش کرونا، تداوم تورم در پاکستان به دغدغه اصلی مردم این کشور تبدیل شده که همزمان گرانی کالاهای اساسی، کمیاب شدن آن و حتی پدیده شوم احتکار به رنج و مشکل روزه داران اضافه کرده است.

رهبران سیاسی پاکستان در پیام‌های خود به مناسبت آغاز ماه مهمانی خدا، ضمن دعوت از مردم به پرهیزگاری، تقوا، ترویج ایثار و ازخودگذشتگی تاکید کردند که ماه رمضان فرصتی برای همدردی با نیازمندان است و باید با تحمل گرسنگی و تشنگی روحیه رواداری، صبر، احساس همدردی را محکم کنیم.

عمران خان نخست وزیر پاکستان در پیام خود ضمن اذعان به چالش سنگین شیوع کرونا و پیامدهای آن بر پاکستان و ابراز نگرانی از تشدید همه گیری این ویروس، از پاکستانی‌ها خواست تا با رعایت تمهیدات بهداشتی و تعهد به محدودیت‌های کرونایی، کمک کنند تا مردم و کشور از شر این چالش جهانی نجات پیدا کنند.

وی با اذعان به دغدغه روزه داران در پاکستان به مشکلات معیشتی از جمله تورم، بر مبارزه قاطع دولت با سودجویان و محتکران در ماه رمضان تاکید کرد.

دولت پاکستان برای غلبه بر چالش‌های معیشتی این کشور، بسته حمایتی مالی از بخش‌های تجاری به ویژه اختصاص چند صد میلیارد روپیه یارانه برای مردم در ایام ماه رمضان را به اجرا گذاشته است. به گزارش شبکه‌های خبری پاکستان، بازارهای ویژه رمضان برای تامین کالاهای اساسی مردم نیز در شهرهای مختلف ایجاد شده اما افزایش تورم و گرانی سرسام آور در شرایط دشوار، رنج روزه داران را دوچندان کرده است.

تورم چالش تمام نشدنی برای پاکستانی‌ها محسوب می‌شود، با این حال عمران خان اعلام کرده که دولت ضمن مقابله با ویروس کرونا مصمم به رسیدگی به مسائل معیشتی است اما مردم نیز مانند سال گذشته که توانستند با پیروی از تمهیدات بهداشتی جلوی تشدید شیوع ویروس را بگیرند، باید متعهد به همکاری با مسوولان باشند.

رسانه‌های پاکستانی از شهرهای مختلف این کشور گزارش دادند: به رغم تمدید طرح فاصله گذاری اجتماعی بازارها از جمله مراکز خرید ویژه ماه رمضان شلوغ بوده اما خریداران با افزایش بی‌سابقه نرخ کالاهای اساسی شامل گوشت، تخم مرغ، انواع سبزی، مرکبات و محصولات غذایی مواجه هستند.

مردم پاکستان براساس اوقاعت شرقی، در ماه رمضان امسال ۱۵ ساعت از شبانه روز را روزه داری می‌کنند.

آخرین وضعیت کرونا در پاکستان

شمار مبتلایان به ویروس کووید-۱۹ در شهرهای مختلف پاکستان از مرز ۷۳۵ هزار نفر فراتر رفته و دست کم ۱۵ هزار و ۷۵۴ نفر نیز بر اثر این ویروس جان خود را از دست دادند.

ستاد عملیات و مدیریت مبارزه با کرونا در پاکستان امروز اعلام کرد: طی یک روز گذشته ۴ هزار و ۶۸۱ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده و ۱۳۵ بیمار کرونایی نیز جان باختند.

مقامات پاکستانی هشدار دادند که این کشور دو هفته آینده سرنوشت‌سازی را پیش رو دارد و اگر مردم در طول این دو هفته در رعایت پروتکل‌های بهداشتی سهل انگاری کنند چالش کرونا دشوارتر شده و ممکن است تا هفته‌های آینده میزان مرگ و میر افزایش یابد و جلوگیری از شیوع ویروس نیز از کنترل خارج شود.

تداوم موج سوم شیوع ویروس کووید-۱۹ در شهرهای مختلف پاکستان که طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۵ قربانی گرفت و ابتلای نزدیک به ۵ هزار نفر به کرونا نیز ثبت شد، باعث شده تا مقررات بهداشتی در طول ماه رمضان تشدید شده و پروتکل‌های خاصی برای حضور روزه داران در مساجد و آیین‌های مذهبی از سوی ستاد ملی مدیریت و مبارزه با کرونا در پاکستان اعمال شود.

از طرف دیگر با آغاز ماه رمضان دولت پاکستان و رسانه‌های این کشور مردم را به خانه نشینی در ایام این ماه مبارک و به جا آوردن نیایش و آیین‌های دینی مخصوص ماه رمضان در خانه و در کنار خانواده ترغیب می‌کنند.

مقامات پاکستانی هر چند حضور محدود در مساجد، مراکز دینی و حسینیه‌ها با رعایت تمهیدات بهداشتی را بلامانع دانسته اند اما تاکید کردند که برگزاری آیین‌های عبادت و یا گردهمایی‌های مخصوص ماه رمضان مانند مراسم افطار و یا سحری عمومی می‌تواند برای سلامت مردم خطرناک شود و چنین اقداماتی تلاش‌های دولت برای مدیریت شیوع کرونا را بی‌نتیجه خواهد کرد


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان
صفحه ادعیه و زیارات  الکوثر فارسی
صفحه ویژه ماه رمضان

 


چهار شنبه 25 فروردین 1400 - 12:39:38

دسته بندی :