انتقاد نماینده کنگره آمریکا از سیاست بایدن در قبال ایران

پنج شنبه 12 فروردین 1400 - 17:49:43
انتقاد نماینده کنگره آمریکا از سیاست بایدن در قبال ایران

تهران- الکوثر: نماینده جناح ترقی خواه حزب دموکرات در کنگره آمریکا، از دولت جو بایدن خواست به توافق هسته‌ای بازگردد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی میدل ایست آی در گزارشی نوشت: رو خانا، نماینده جناح ترقی خواه حزب دموکرات در کنگره آمریکا، از دولت جو بایدن، رئیس جمهور این کشور خواست که به کارزار فشار حداکثری دوران ترامپ علیه ایران پایان دهد و به توافق هسته‌ای بازگردد.

رو خانا ضمن انتقاد از رویکرد دولت بایدن در قبال ایران، آنچه را که او فقدان " ابتکار تحول آفرین" در سیاست خارجی خواند، محکوم کرد و از کاخ سفید خواست برای احیای توافق هسته‌ای در جهت برچیدن تحریم‌ها علیه تهران گام بردارد.

خانا طی سخنرانی در یک رویداد مجازی که توسط گروه‌های طرفدار اجرای مجدد توافق هسته‌ای ترتیب داده شده بود، گفت که "وضع موجود" در مورد کارزار فشار حداکثری ایجاد شده توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق همچنان پابرجاست.

وی افزود: "بیایید صریح صحبت کنیم. این شروع ناامیدکننده‌ای برای سیاست ما در قبال دولت ایران به شمار می‌رود. آن‌ها [دولت بایدن] باید از هم اکنون تلاش برای ورود مجدد به این توافق را آغاز کنند. "

جو بایدن در دوران مبارزات انتخاباتی وعده داده بود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باز خواهد گشت، اما تلاش‌ها برای اجرای مجدد توافق هسته ای، به دلیل عدم توافق میان واشنگتن و تهران بر سر توالی بازگشت به پایبندی به برجام به مراتب پیچیده‌تر شده است. ایران می‌گوید تحریم‌ها باید به عنوان اولین قدم برای احیای توافق لغو شود، زیرا آمریکا طرفی است که از توافق خارج شده است. دولت بایدن در ابتدا از ایران خواست که قبل از لغو تحریم‌ها به تبعیت کامل از مفاد توافق هسته‌ای برگردد، اما اکنون دیپلمات‌های آمریکایی خواستار گفتگو با تهران برای دستیابی به بازگشت به توافق هستند.

بایدن و دستیاران ارشد وی تاکید می‌کنند که مایلند این معامله را احیا و سپس تلاش کنند آن را تقویت و طولانی کنند تا بتوانند از آن به عنوان بستری برای حل سایر مسائل با تهران استفاده کنند.

با این حال رو خانا در نشست مجازی روز چهارشنبه با مطرح کردن این ادعا که کارزار فشار حداکثری ترامپ موجب افزایش ذخایر مواد هسته‌ای ایران شد، آن را یک " شکست فاحش و بزرگ " خواند.

وی گفت: "ما باید سعی کنیم با ورود به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و نه راه اندازی بازی تقابل ماجراجویانه، به توافق هسته‌ای بازگردیم. "

ترقی خواهان از برخی سیاست‌های داخلی بایدن، از جمله بسته کمکی در واکنش به شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های زیرساختی و ابتکارات زیست محیطی استقبال کرده اند. اما ادامه حمایت بی قید و شرط دولت بایدن از اسرائیل، تعهد به ائتلاف با عربستان سعودی و عدم بازگشت به برجام، فعالان جناح چپ حزب دموکرات را آزرده خاطر و ناراحت کرده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


پنج شنبه 12 فروردین 1400 - 17:49:20