درخواست انصار الله برای گشایش بی قید و شرط فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده

دو شنبه 9 فروردین 1400 - 18:35:37
درخواست انصار الله برای گشایش بی قید و شرط فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده

تهران- الکوثر: جنبش انصار الله در دیدار با فرستاده‌های آمریکا و سازمان ملل گشایش بی قید و شرط فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده را خواستار شد.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از پایگاه خبری الجزیره ، جنبش انصار الله  در مسقط پایتخت عمان با فرستاده‌های آمریکا و سازمان ملل جزئیات طرح عربستان سعودی برای آتش‌بس در یمن را بررسی کرد.

به گفته این منابع، انصار الله در گفت‌وگوهایش گشایش فرودگاه صنعاء و بندر الحدیده را بی هیچ قید و شرطی را خواستار شدند.

الجزیره آورده است: گفت‌وگو میان فرستاده های آمریکا و سازمان ملل با انصار الله شاهد انعطاف بود اما اقدامات برای اجرای همزمان آتش بس با پیچیدگی‌هایی همراه است.

منابع الجزیره افزودند که عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی یمن ملاحظاتی را نسبت به اصلاح شروط بازگشایی بندر الحدیده و فرودگاه صنعاء داشت.

این منابع افزودند: فرستاده‌های آمریکا و سازمان ملل به مسقط بازخواهند گشت تا دیدگاه دولت مستعفی را به اطلاع انصار الله برسانند.

مسقط، پایتخت عمان این روزها شاهد فعالیت و رفت و آمدهای سیاسی و دیپلماتیک زیادی است و گفت‌وگوهای فشرده‌ای در راستای نیل به یک راه‌حل سیاسی برای پایان جنگ یمن صورت می‌گیرد.

«عبدالملک العجری» عضو تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن نیز در صفحه توئیتر خود از گفت‌وگوهای سیاسی در عمان برای حل بحران یمن خبر داده و نوشته است که دیدارها و گفت‌وگوهای فشرده‌ای در عمان با نماینده سازمان ملل، نماینده آمریکا و سوئد و اتحادیه اروپا انجام شد.

العجری با تقدیر از عمان، افزود: این تلاش‌ها در وهله اول در راستای برآورده کردن نیازهای بشر دوستانه است و این‌ها مسأله‌ای است که نباید وابسته به حل و فصل مسائل پیچیده نظامی و سیاسی باشد.

روزنامه اخبار الیوم یمن (همسو با دولت مستعفی) در گزارشی به این گفت‌وگوها پرداخته و در ابتدا مدعی شده است که سفر «مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل و «تیموتی لیندرکینگ» نماینده آمریکا به مسقط در پی چراغ سبز دولت صنعاء در خصوص طرح عربستان سعودی صورت گرفته و «حوثی‌ها» شروط متعددی را مطرح کرده‌اند که نمایندگان سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا حاضر شده‌اند این شروط را به طرف سعودی منتقل کنند.

این روزنامه اما در ادامه نوشت که همزمان با مذاکرات فشرده در مسقط و دیدارهای هیأت دولت صنعاء با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و در حالی که هیأت سعودی نیز در عمان حضور دارد، اما هیچ خبری از هیأت دولت منصورهادی نیست. دولت هادی هیچ نماینده‌ای در گفت‌وگوها ندارد.

«مارتین گریفیتس» نماینده سازمان ملل امروز با «محمد عبدالسلام» رئیس هیأت مذاکره کننده دولت نجات ملی یمن، پشت درهای بسته و به دور از خبرنگاران در خصوص چگونگی آغاز گفت‌وگوهای سیاسی و توافق بر سر بازگشایی فرودگاه صنعاء و کاهش محدودیت‌ها در بندر الحدیده گفت‌وگو کرده است. نکته این است که مقامات دولت صنعاء ماههاست که حاضر به دیدار با نماینده سازمان ملل نمی‌شدند و این دیدار می‌تواند پیامی در راستای فضای مثبت مذاکرات باشد.

دفتر مارتین گریفیتس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که در این دیدار طرفین در خصوص لزوم بازگشایی سریع فرودگاه صنعاء و کاهش محدودیت‌ها در بندر الحدیده رایزنی کردند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید
: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv

 


دو شنبه 9 فروردین 1400 - 9:32:19