۲۶۰ هزار حمله هوایی به یمن بعداز شش سال جنگ ائتلاف سعودی

یک شنبه 1 فروردین 1400 - 18:45:0
 ۲۶۰ هزار حمله هوایی به یمن بعداز شش سال جنگ ائتلاف سعودی

تهران- الکوثر: سخنگوی نیروهای مسلح یمن گفت که ائتلاف سعودی در طول شش سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار بار و از ابتدای سال جاری میلادی بیش از هزار بار مناطق مختلف یمن را بمباران کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در آستانه ششمین سالروز آغاز جنگ یمن، به بیان آماری از میزان حملات ائتلاف متجاوز سعودی و مقاومت نیروهای یمنی پرداخت.

به نوشته وبسایت شبکه المسیره، او در ابتدا گفت که جنگنده‌های سعودی در شش سال گذشته بیش از ۲۶۰ هزار بار یمن را بمباران کرده‌اند، با این حال صدها عملیات هوایی طی سال‌های ۲۰۱۵ الی ۲۰۱۶ در این آمار نیامده است. همچنین از ابتدای سال میلادی جاری هزار بار مناطق مختلف یمن مورد حمله جنگنده‌های سعودی واقع شده‌اند.

یحیی سریع در ادامه گفت که این حملات موجب شهادت و مجروحیت دهها هزار نفر و همچنین تخریب بسیاری از روستاها و منازل و شهرها و شبکه‌های جاده‌ای، مساجد، تأسیسات عمومی و خصوصی شده است.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن سپس گفت که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز در طول شش سال گذشته، ۱۲۳۶۶ عملیات نظامی انجام داده‌اند؛ از این میزان ۶۱۹۲ مورد عملیات تهاجمی بوده که ۱۶۷ مورد از آن در دو ماه گذشته بوده است. همچنین ۶۱۷۴ بار نیز نیروهای یمنی عملیات تدافعی داشته و مانع پیشروی شبه نظامیان ائتلاف سعودی شده‌اند.

او بارزترین عملیات‌های تهاجمی را عملیات «نصر من الله»، «البنیان المرصوص»، «فامکن منهم»، «توازن الردع» و عملیات پاکسازی البیضاء از تروریست‌های تکفیری دانست و گفت که ۱۰ عملیات هیچ وقت اطلاع‌رسانی نشد.

یحیی سریع همچنین گفت که ۵۴۰۲۵ بار تک تیراندازهای یمنی اقدام به عملیات کرده‌اند که ۲۵۰۰ مورد از آن در دو ماه گذشته صورت گرفته و در خلال این عملیات‌ها هزاران نفر از شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی از جمله از مزدوران سودانی و سربازان و افسران سعودی کشته شده‌اند.

همزمان واحدهای ضد زرهی نیز ۶۳۸۵ بار خودروهای زرهی، نفربرها، بولدزرها و دیگر ادوات نظامی ائتلاف سعودی را هدف قرار داده‌اند. توپخانه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن نیز ۵۹۸۵۲ عملیات پشتیبانی انجام داده‌ است که ۶۳۸ مورد از آن با همراهی پهپادها بوده و از انواع موشک و راکت بالغ بر بیش از ۱۰ هزار موشک استفاده شده است.

پدافند هوایی یمن نیز ۱۵۳۴ عملیات داشته و مجموعا توانسته ۵۴۵ جنگنده، بالگرد، پهپاد‌های تهاجمی و جاسوسی را ساقط کند.

اما نیروی دریایی و گارد ساحلی یمن نیز بارها عملیات ورود به ساحل از سوی ائتلاف سعودی را ناکام گذاشته و توانسته تعدادی از کشتی‌هایی که وارد حریم آبی یمن شده بودند را توقیف کند.

به گفته «یحیی سریع» نیروی دریایی یمن بیش از ۳۴ بار کشتی‌ها، قایق، و ناوچه‌های ائتلاف سعودی را هدف قرار داده است.

قدرت موشکی و پهپادی یمن

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در بخش دیگری از سخنان خود به عملیات‌های موشکی پرداخت و گفت که از ابتدای جنگ تاکنون ۱۳۴۸ موشک بالستیک به سمت اهداف ائتلاف سعودی شلیک شده است که از این تعداد، ۴۹۹ موشک تأسیسات نظامی و حیاتی دولت سعودی و امارات را هدف قرار داده و ۸۴۹ موشک نیز اهداف ائتلاف سعودی در خاک یمن را هدف گرفته است. در دو ماه گذشته نیز ۵۴ بار به اهداف نظامی ائتلاف سعودی با موشک حمله شده است.

یگان پهپادی نیز در شش سال گذشته ۱۱۵۰ عملیات تهاجمی و ۱۱۴۷۳ عملیات تجسسی داشت. از این میزان عملیات تهاجمی، ۵۷۲ مورد در خارج از یمن و ۵۷۸ مورد نیز در داخل یمن انجام شده است.

یحیی سریع همچنین به عملیات‌های مشترک موشکی و پهپادی پرداخت و گفت که در خلال عملیات «البنیان المرصوص» موشک‌ها و پهپادهای یمنی اهداف حیاتی در خاک عربستان را هدف قرار دادند. در عملیات «فامکن منهم» نیز بیش از ۵۰ عملیات مشترک موشکی و پهپادی انجام گرفت.

«یحیی سریع» سپس گفت که در تاریخ ۱۹ مارس ۲۰۲۰، یک عملیات مشترک موشکی و پهپادی انجام گرفته که تاکنون اطلاع‌رسانی نشده بود. او به طور خلاصه درباره این عملیات گفت که موشک‌های بالستیک و پهپادهای یمنی در این تاریخ تعدادی از اهداف نظامی حساس در شهر ریاض را هدف قرار داده‌اند.

۱۰۴۰۰ کشته و زخمی از ارتش سعودی

یحیی سریع، در ادامه گفت که از ابتدای آغاز جنگ ۱۰۴۰۰ تن از نیروها و افسران ارتش سعودی کشته و زخمی شده‌اند. ۴۰۰ تن از این افراد از ابتدای سال جاری میلادی کشته و زخمی شده‌اند که هنوز جزئیات آن اعلام نشده و در زمان مناسب اطلاع‌رسانی خواهد شد.

اما از ارتش امارات متحده عربی، تا تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۰، بیش از ۱۲۴۰ نیروی اماراتی کشته و زخمی شده‌اند. همچنین ۴۴۱۶ مزدور سودانی کشته و ۴۲۱۸ تن دیگر زخمی شده‌اند.

اما از میان شبه نظامیان یمنی وابسته به ائتلاف سعودی، به گفته یحیی سریع مجموعا ۲۲۶۶۱۵ تن کشته و زخمی شده‌اند. به طوریکه طبق اعتراف دشمن سعودی فقط در سال ۲۰۲۰ و آن هم در استان مأرب، ۱۸ هزار مزدور یمنی کشته و ۵۰ هزار تن دیگر زخمی شده‌اند.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه تأکید کرد که هر یمنی می‌تواند به صنایع نظامی یمنی که شاهد توسعه بسیاری بوده، افتخار کند. او هچنین گفت که یمن این توانایی را دارد تا سلاح‌های سنگین، نیمه سبک و سبک بیشتری را بسازد و موشک‌ها و پهپادهایی وجود دارد که هنوز رونمایی نشده‌اند.

او تأکید کرد که در هفتمین سال جنگ اگر حملات و محاصره پایان نیابد، دشمن شاهد عملیات‌های نظامی گسترده‌ای از سوی یمنی‌ها خواهد بود و نیروهای مسلح یمن به وظیفه خود در قبال آزادی تمامی خاک این کشور عمل خواهند کرد.

سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: «مردم ما همچنان در حال رنج کشیدن هستند، بنابراین هرگز نمی‌گذاریم دشمن راحت و آسوده بماند و این وعده را به آن‌ها می‌دهیم که شدیدتر و قوی‌تر و بزرگ‌تر از قبل پاسخ حملات و محاصره را خواهیم داد.»

«یحیی سریع» همچنین به نقش قبائل یمنی در جنگ پرداخت و از آن تقدیر کرد و گفت که در تمامی مناطق به خصوص در استان مأرب بدون استثناء، قبائل نقش قابل توجهی در آزادی و استقلال کشورشان دارند.

او در پایان شبه نظامیان یمنی وابسته به ائتلاف سعودی و دولت مستعفی منصورهادی را خطاب قرار داد و گفت که از «فریب خوردگان» و «مزدوران» می‌خواهیم تا در مسیر صحیح قرار گیرند و خیانت آن‌ها به کشورشان عواقب وخیمی برای آن‌ها دارد.

یورش به یمن تا چند روز دیگر وارد هفتمین سال خود می‌شود. در حالی که دولت سعودی و امارات قرار بود در عرض چند هفته صنعاء را به کنترل خود در آورده و «منصور هادی» را به قدرت بازگردانند.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv

 


یک شنبه 1 فروردین 1400 - 18:18:31

پربازدیدها