فرهنگ نوروز در جمهوری آذربایجان

چهار شنبه 27 اسفند 1399 - 13:16:14
فرهنگ نوروز در جمهوری آذربایجان

نوروز از کهن‌ترین جشن‌های فرهنگ ایران است که مردمان حدود ۲۰ کشور جهان این روز را، روز رستاخیز طبیعت می دانند.

تهران- الکوثرنوروز در جمهوری آذربایجان كه مردم آن همراه با مردم ایران و سایر كشورهای منطقه از سابقه تمدنی و تاریخی یكسان برخوردار هستند از دیرباز جشن گرفته می شود . مردم جمهوری آذربایجان از ۴ هفته به نوروز به استقبال بهار میروند. پروفسور حملت عیسی خانلی؛ رییس هات امنا و بنیانگذار دانشگاه خزر می گوید: نوروزستان یا جغرافیای فرهنگ نوروز به کشور‌هایی گفته میشود که نوروز را جشن میگیرند و مطمن هستم فرهنگی که اشاعه دهنده‌ی زایش است، منادی صلح و محبت نیز هست.

تاریخ برگزاری عید نوروز در جمهوری آذربایجان
تاریخ برگزاری جشن نوروز در جمهوری آذربایجان همانند ایران به چند هزارسال پیش برمی گردد و این عید در واقع جزو آیین و سنن ملی مردم این كشور به شمار می رود .
انعكاس گسترده آیین و رسوم عید نوروز در فرهنگ مردم همچنین ماخذ و منابع تاریخی جمهوری آذربایجان نیز حاكی از سابقه دیرینه برگزاری این عید در این كشور می باشد .
با وجود این كه در زمان حكومت 70 ساله شوروی محدودیت های خاص از سوی رژیم كمونیستی در جمهوری آذربایجان اعمال می شد، اما مردم به سنن و رسوم ملی و معنوی خود از جمله آیین های عید نوروز پای بند بوده و به اشكال مختلف این عید را جشن می گرفتند .

همچنین بخوانید: 

در زمان شوروی مردم آذربایجان این عید را فقط در داخل خانواده برگزار می كردند و زمامداران شوروی یك بار در سال 1966 اجازه جشن این عید را به طور رسمی در جمهوری آذربایجان صادر كردند و در همان سال نوروز در این جمهوری شكوهمند برگزار شد . ولی در سال های بعدی و تا فروپاشی شوری محدودیت هایی برای برگزاری رسمی این عید خجسته اعمال شد.
پس از فروپاشی شوروی و استقلال ملی جمهوری آذربایجان در سال 1991 میلادی ، یكی از اقدامات اولیه دولت باكو احیای ارزش های ملی و معنوی از جمله برگزاری رسمی مراسم عید نوروز در سراسر این كشور بود .
امروز نوروز در جمهوری آذربایجان بسیار با شكوه برگزار می شود و شباهت و نزدیكی سنت ها و آیین های نوروزی این كشور به مراسم نوروز در كشور ایران، بیش از دیگر كشورهای همسایه می باشد .
آمادگی برای نوروز از شب یلدای كوچك كه درجمهوری آذربایجان 'كیچیك چی له' نام دارد ، شروع می شود و از این روز به بعد همه در تدارك روز عید نوروز هستند.

' سمنی ' ( سمنو) نماد فرا رسیدن عید نوروز و آیین سفره عیدی در جمهوری آذربایجان
خیس كردن گندم چند روز قبل از عید برای كاشتن سبزه عید نوروز كه در جمهوری آذربایجان 'سمنی' ( semeni ) گفته می شود یكی از آیین ها و نمادهای اصلی نوروزی در جمهوری آذربایجان به شمار می رود .
چیدن سفره نوروز (خنچه) نیز مخصوص آیین های نوروزی در جمهوری آذربایجان می باشد و با كشورهای دیگر فرق می كند چه در چهارشنبه سوری (چرشنبه آخشامی) و چه در روز اول عید (نوروز بایرامی).

غذاها و شیرینی هایی كه داخل سفره (خنچه) می گذارند عبارت است از : پلو، شكر پاره، شكر چوریی (نان قندی)، پاخلاوا (باقلوا) و دیگر شیرینی جات محلی و بومی شهرهای مختلف جمهوری آذربایجان، كشمش، پسته، بادام، فندق، گردو و تخم مرغ رنگ و تزیین شده می باشد.
با این همه بر سر سفره همه خانواده ها سمنو گذاشته می شود و در اماكن عمومی نیز تصاویر بزرگ از این نماد عمده عید نوروز نصب می شود .
در فرهنگ عامع مردم جمهوری آذربایجان هرچند هفت سین در سفره عیدی تبلور می یابد ولی به آن چندان هم رعایت نمی شود

 آیین های خاص عید نوروز
مراسم «پاپاق آتماق» یا كلاه گردانی از جمله آیین های اجرا شده چه در چهارشنبه سوری و چه در شب عید نوروز است كه بیشتر پسرها در آن شركت دارند.
آنها درِ خانه همسایه ها را می زنند و صاحب خانه در كلاه آنها چیزهای خوردنی مانند شكر بوره، باقلوا، فندق، سیب و شكلات می گذارند.
بعضی دختران نیز در این شب فال گوش می ایستند كه به زبان آذری 'قولاخ فالی' می گویند. آنها مخفیانه به سخنان همسایه گوش می دهند و آن ها را به نیكی تفسیر می كنند.
عید نوروز در جمهوری آذربایجان را بدون كسا (Kosa) و كِچِل ( kechel ) و بهار قیزی (دختر بهار) و شكر پاره (شیرینی مخصوص جمهوری آذربایجان) و پاخلاوا (باقلوا) نمی توان تصور كرد.
بنا به رسم قدیمی هم اكنون نیز در روزهای اول عید نوروز عده ای با پوشیدن لباس مخصوص شخصیت كسا (Kosa) و كچل ( kechel ) و بهار قیزی (دختر بهار) را اجرا می كنند و طی مراسم های خاص برنامه های در وصف از بهار با حضور آنها اجرا می شود .
خانه تكانی قبل از فرا رسیدن نوروز از دیگر آیین های نوروزی مردم جمهوری آذربایجان به شمار می رود .

در جمهوری آذربایجان در آستانه عید نوروز برای برگزاری با شكوه این عید مهم مردم این كشور كارهای مقدماتی خاص در باكو و سایر شهرها و شهرستانها اجرا می شو د .
همه ساله در روز اول عید نوروز مراسم با شكوه با حضور رئیس جمهوری و سایر مقامات جمهوری آذربایجان در مقابل در ورودی ایچری شهر بخش تاریخی پایتخت جمهوری آذربایجان و بولوار این شهر برگزار می شود .
در چارچوب جشن عید نوروز جشنواره های هنری و فرهنگی در باكو و سایر شهرهای جمهوری آذربایجان برگزار می شود .
در سال جاری نیز در آستانه عید نوروز ' جشنواره بین المللی بهار ' از سوی نهاد دولتی خدمات عمومی ' آسان خدمت ' جمهوری آذربایجان با حضور با حضور نمایندگان كشورهای حوزه نوروز از جمله ایران ، تركمنستان ، قزاقستان و ازبكستان در شهرهای قوبا ، شكی و ماسالی این كشور برگزار شد .
رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران نیز با برپایی غرفه ملی بازدیدكنندگان را با قدمت فرهنگ و تمدن ایرانی و آیین و رسوم برگزاری جشن باستانی نوروز مردم كشورمان آشنا كرد .
جشن های عید نوروز در باكو را بیشتر در 'ایچری شهر' بخش تاریخی و دیدنی پایتخت جمهوری آذربایجان كه مكان بسیار جالب برای ساكنان این شهر وگردشگران خارجی به شمار می رود ، می توان مشاهده كرد .
در این مكان مراسم های نوروزی اجرا و غذاهای محلی و انواع كباب ها طبخ می شود و نیز در غرفه هایی مختلف انواع صنایع دستی و شیرنیجات و مرباجات به فروش می رسد
بنا به تصمیم هیات دولت جمهوری آذربایجان در سال جاری در رابطه با عید نوروز 5 روز در این كشور تعطیل رسمی اعلام شده است .


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی 
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید

 

 

 


چهار شنبه 27 اسفند 1399 - 10:43:2