اهرام فراموش شده نوبه در سودان + تصاویر

جمعه 22 اسفند 1399 - 18:24:50
اهرام فراموش شده نوبه در سودان + تصاویر

تهران- الکوثر: اکثر مردم اهرام معروف جیزه در مصر که یکی از عجایب هفتگانه جهان محسوب می‌شود را می شناسند اما کمتر کسی را می توان یافت که درباره اهرام نوبه (یا نوبیا) در سودان چیزی شنیده باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در شمال شرق خرطوم، پایتخت سودان، به ویژه در دره نوبه، آثاری از سه پادشاهی کوشیت باستان وجود دارد. حدود 250 هرم باستانی در دره نوبه پیدا شدند ولی با توجه به این که از اهرام مصر کوچک‌تر بودند، کمتر در جهان شناخته شدند اما با این حال این سازه‌ها یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی در جهان است.

ارتفاع اهرام نوبه یا نوبیا از 6 تا 30 متر، متغیر است و حدود 2500 سال پیش، یعنی 500 سال قبل از میلاد مسیح بنا شده اند. پس از مدت زمان بسیار طولانی که مصریان باستان از قرار دادن جسد پادشاهان و فرعون‌های خود در زیارتگاه‌های عظیم دست کشیدند، پادشاهان نوبه به این موضوع بسیار علاقه‌مند شدند، بنابراین آن‌ها سعی کردند با ساختن اهرام، مومیایی کردن جسد پادشاهان، تزئین آن‌ها با جواهرات و قرار دادن آن‌ها در تابوت‌های چوبی قبل از دفن کردن، از آن‌ها تقلید کنند.

شهر مروئه پایتخت پادشاهی باستان کوش بود، جایی که نوبه‌ای‌ها حدود 80 هرم کوچک را بر فراز مقبره‌های پادشاهان کوشیت بنا کردند. هر طرف این اهرام حاوی کتیبه‌ها و نماد‌های تزئینی است که مربوط به تمدن‌های مصر، یونان و روم می‌شود. امپراطوری کوش  از 800 سال قبل از میلاد مسیح تا سال 280 میلادی  بر بسیاری از مناطق در جنوب دلتای نیل که امروزه به خرطوم معروف است، به مدت 900 سال حکومت کرد. ذکر این نکته لازم است که محتویات اهرام ساخته شده در نوبه مدت‌ها پیش به سرقت رفته است.

دانشمندان دریافتند که برخی از هرم‌ها هنوز حاوی تیر و کمان، جعبه‌های چوبی، سفال، فلز و شیشه و بسیاری موارد دیگر هستند که نشان می‌دهد تجارت واقعا در دوران پادشاهی نوبه وجود داشته است. امروزه منطقه نوبه بزرگترین مکان توریستی و باستانی سودان محسوب می‌شود، اما به دلیل جنگ‌های داخلی که در این کشور در جریان است سالانه بیش از 15 هزار گردشگر را پذیرا نیست. 

تصاویری از این آثار تاریخی را در اینجا می بینید: 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


جمعه 22 اسفند 1399 - 18:24:41