ابعاد وجودی حضرت زینب (س) و معانی القاب ایشان

شنبه 9 اسفند 1399 - 15:32:31

بیروت- ویژه الکوثر: شیخ فادی یاسین اندیشمند برجسته لبنانی به تشریح نام و القاب حضرت زینب سلام الله علیها پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ فادی یاسین در برنامه «یوم جدید» شبکه جهانی الکوثر به تشریح شخصیت آن حضرت پرداخت و گفت: هر شخصیتی که ابعاد وجودی وسیعی داشته باشد القاب او نیز زیاد می شود، زیرا یک لقب نمی تواند همه جنبه­ های آن شخصیت را شامل شود. از این رو اسم حضرت زینب (س) «زینب» است و از القاب ایشان «حوراء» و «عقیله» و «عابده آل علی» است.

این اندیشمند برجسته لبنانی در شرح نام و القاب حضرت ادامه داد: زینب در زبان عربی دو معنی دارد؛ معنی اول زینب به عنوان یک کلمه ساده به معنی درخت خوشبو است.

وی افزود: معنی دیگر این اسم که بسیار والاتر است، مرکب از دو کلمه «زین» و «اب» است به معنی این است که این دختر «زینت پدر» است و امام علی علیه السلام افتخار می کنند که حضرت زینب را به عنوان تاجی بر سر مبارکشان بگذارند و بفرمایند این دختر من است و این معنی مناسب شخصیت ایشان است.

شیخ فادی یاسین به القاب مشهور ایشان اشاره کرد وگفت: یکی از اینها لقب «حوراء» است. حوراء در لغت عرب از ریشه «حَوَر العین» گرفته شده و به معنی سفیدی چشم است، و به زن بسیار پاک اطلاق می شود. یعنی حضرت زینب مانند لباس سفید و پاکی هستند که هیچ عیبی در آن متصور نیست و وی همانند مادرش حضرت زهرا (س) کانون طهارت و پاکی است.

اندیشمند برجسته لبنانی با اشاه به کلام امام خمینی (ره) در وصف حضرت زهرا که: "فاطمه موجودی ملکوتی بلکه موجودی جبروتی بود که به صورت انسان ظاهر شد"، افزود: حضرت زینب نیز «حورای انسیه» بود.

وی همچنین در شرح لقب دیگر حضرت گفت: لقب عقیله نیز به معنی «خانم محترم خاندان محمد(ص)» است. یعنی اینکه حضرت زینب (س) بعد از مادرش حضرت زهرا (س) بیشترین احترام را در خاندان پیامبر (ص) را دارا هستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 9 اسفند 1399 - 15:31:24