بازتاب گسترده سفر رییس قوه قضائیه در رسانه های عراق

پنج شنبه 23 بهمن 1399 - 18:26:14
بازتاب گسترده سفر رییس قوه قضائیه در رسانه های عراق

تهران- الکوثر: سفر سه روزه رییس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به بغداد که از دوشنبه شب گذشته آغاز شده و قرار است امروز پنجشنبه به پایان برسد، در رسانه های عراق بازتاب گسترده ای داشته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حضور در محل شهادت فرماندهان شهید سپهبد قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در حومه فرودگاه بین المللی بغداد، امضای سه یادداشت تفاهم همکاری قضایی، اعلام همکاری ایران و عراق در پیگرد قضایی پرونده فرماندهان شهید پیروزی بر داعش و دیدار با مقامات بلندپایه از جمله نخست وزیر عراق از مهمترین مسائلی بوده که مورد توجه رسانه های عراق قرار گرفت.
سخنرانی های آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» در مشهد شهادت فرماندهان شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و حاج ابومهدی المهندس در حومه فرودگاه بغداد و همچنین سخنرانی در جشن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد در جمع شخصیت های عراقی و سخنرانی در حضور خانواده های شهدای عراقی از جمله رخدادهای مهمی بود که شبکه های تلویزیونی عراق به صورت مستقیم پخش کردند.
کنفرانس خبری با تعدادی از رسانه های عراقی و عربی در بغداد در چهارشنبه شب گذشته و مواضعی که آیت الله رئیسی در این کنفرانس در خصوص رابطه با همسایگان و پیگیری قضایی پرونده شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس مطرح کرده، نیز به صورت خبرهای فوری در خبرگزاری ها و رسانه های عراق و منطقه منعکس شد.

درهمین ارتباط :

رئیسی: اگر آمریکایی‌ها تعقیب نشوند جرأت انجام جنایات مشابه را خواهند یافت

رئیسی در دیدار برهم صالح: آمریکا جز جابجایی داعش در منطقه کار دیگری نمی‌کند

دیدار‌های رئیس قوه قضائیه در عراق

دهها تن از کارشناسان و صاحب نظران سیاسی عراق نیز در این راستا در واکنش به مواضعی که آیت الله رئیسی در خصوص پرونده شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس مطرح کرد و اهمیت سفر در این برهه به بغداد، یادداشت هایی به رشته تحریر در آورده و در سطح رسانه ها و نشریات عراقی منتشر کردند.
«علی الطویل» کارشناس عراقی در این خصوص در یادداشتی با عنوان «سفر رییس قوه قضائیه عراق به عراق و اهمیت زمانبندی آن» نوشته است: با توجه به رابطه نزدیکی که آیت الله رئیسی با رهبر معظم انقلاب اسلامی دارد، انجام این سفر برای پیگرد قضایی پرونده جنایت آمریکا در شهادت فرماندهان پیروزی بر داعش از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است.
«مازن البعیجی» دیگر کارشناس عراقی با یادداشتی با عنوان «رئیسی مراه سلیمانی» نوشته است که سفر آیت الله رئیسی به بغداد پیام چالش انگیز ایران برای آمریکای فاقد ارزش است و در عین حال اقدام خیانت آمیز آمریکا در دخالت در امور داخلی عراق و به شهادت رساندن حاج قاسم سلیمانی میهمان ملت عراق و ابومهدی المهندس فرمانده عراقی را آشکارتر کرده است.
«کاظم الحاج» کارشناس امور امنیتی و سیاسی عراق نیز در یادداشتی با عنوان «ابعاد سفر رئیسی به عراق» با ابعاد مهم سفر از حیث زمانبندی و پیگیری پرونده قضایی فرماندهان شهید مبارزه با تروریسم اشاره کرده است.
«هنا بغداد، هنا طهران» (اینجا بغداد است اینجا تهران است)  نوشته «محمد صادق حسینی»، «پیگیری پرونده شهیدان سلیمانی و ابومهدی المهندس در سفر آیت الله رئیسی به بغداد» نوشته «جدل فاضل الصحاف» از دیگر یادداشت ها و مقاله های صاحب نظران و کارشناسان عراقی در باره این سفر است.

  • جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)


خبرگزاری های متعدد عراق نیز در طول روزهای گذشته به طور مستمر اخبار دیدارها و سخنان آیت الله رئیسی را پوشش داده و لحظه به لحظه این خبرها را منتشر کرده اند.
روزنامه های مختلف عراق نیز در این راستا اخبار و سخنرانی های آیت الله رئیسی و دیدار با مقامات بلندپایه عراقی از جمله رییس شورای عالی قضایی، نخست وزیر، رییس جمهوری و رییس پارلمان عراق بازتاب دادند.
خبرگزاری ملی عراق، السومریه نیوز، المعلومه، الفرات نیوز، بغداد الیوم به عنوان برجسته ترین خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی این کشور خبر این سفر را به طور لحظه به لحظه بازتاب داده اند.
آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات بلندپایه قضایی به دعوت «فائق زیدان» رییس شورای عالی قضایی عراق، دوشنبه شب وارد عراق شد.
آیت الله رئیسی و هیات بلندپایه همراه سپس در میان استقبال پرشور مردم عراق به حرم امامین کاظمین (ع) مشرف شدند. در طول مسیر حرکت آیت الله رئیسی و هیات همراه تا صحن حرم مطهر، مردم عراق با سردادن شعارهایی نسبت به سفر میهمان بلندپایه ایرانی خود ابراز احساسات کرده و خرسندی خود را از آن ابراز داشتند. آنها همچنین در طول این مسیر شعارهایی علیه آمریکا سر دادند.
وی روز بعد (سه شنبه) مورد استقبال رسمی همتای عراقی قرار گرفت و طی رایزنی ها، سه یادداشت تفاهم همکاری قضایی بین دو کشور امضا شد.
ایشان همچنین در ادامه سفرش با نخست وزیر، رییس جمهوری و رییس پارلمان عراق دیدار کرد.
رییس قوه قضائیه همچنین طی دو روز گذشته در مراسم ویژه گرامیداشت سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سفارت ایران در بغداد حضور یافت و سخنرانی کرد.
دیدار با سران عشایر، علمای دینی، خانواده های شهدا، تعدادی از رسانه های عراقی و عربی و شخصیت ها و صاحب نظران عراقی از دیگر دیدارهای مهمی بوده که رئیس قوه قضائیه در بغداد داشته است.
آیت الله رئیسی در آخرین روز سفر خود به بغداد پیش از ظهر امروز با تعدادی از شخصیت های سیاسی از جریان های مختلف دیدار کرده است.


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv

 


پنج شنبه 23 بهمن 1399 - 18:23:7