پیروزی‌های چشمگیر انصارالله در مأرب

سه شنبه 21 بهمن 1399 - 17:23:26
 پیروزی‌های چشمگیر انصارالله در مأرب

تهران- الکوثر: همزمان با پیشروی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مأرب و نزدیک شدن به آزادسازی کامل آن، عربستان سعودی برای جلوگیری از ادامه عملیات‌های انصارالله دست به دامن انگلیس و آمریکا شد

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  نیروهای جنبش انصارالله یمن در سایه پیشروی‌های چشمگیری که در حومه « مأرب» طی ساعات گذشته داشتند به موازات سیطره بر مرکز این استان و مواضع استراتژیک آن در حال نزدیک شدن به تسلط کامل بر این شهر هستند. به گفته منابع آگاه در صنعا همزمان با پیشروی های ارتش و کمیته های مردمی یمن در مرکز استان مارب مذاکراتی با مقامات محلی این منطقه صورت گرفته است.

به گفته این منابع پیشروی های انصارالله در استان مارب و مذاکرات این جنبش با مقامات محلی این استان سبب تحریک طرف‌های آمریکایی و انگلیسی شده و آنها از انصارالله خواستند تا به سرعت حملات خود به استان مارب را متوقف کند. اما به نظر می رسد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همچنان در حال انجام عملیات خود هستند و احتمالاً قبل از انجام هرگونه مذاکره با دشمن کارت مارب را از دست آن خارج خواهند کرد. این پیشرفت های انصارالله سبب تقویت مجدد این جنبش از نظر سیاسی و دیپلماتیک در پی اظهارات «جو بایدن» رئیس جمهور جدید آمریکا برای توقف حمایت این کشور از عملیات های نظامی ائتلاف عربستان به یمن می شود. هر چند که در این مرحله پایان دادن به جنگ یمن تاکنون قطعی نشده اما به نظر می رسد راه را برای آغاز مسیری که منجر به حل بحران یمن شود باز میکند.

از طرف دیگر نیروهای جنبش انصارالله از چند جهت نبرد خود را برای پس گرفتن شهر مارب آغاز کردند. نیروهای صنعا طی 48 ساعت گذشته در میان فروپاشی مستمر صفوف نیروهای وفادار به «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهور فراری یمن ( تحت حمایت عربستان) پیشروی خود را به سمت حومه این شهر آغاز کردند. درگیری میان نیروهای انصارالله و مزدوران سعودی بامداد یکشنبه در همه جبهه‌های مارب از سر گرفته شد و به عنوان آخرین فصل از این نبرد توصیف می شود که دو طرف در آن از انواع سلاح ها استفاده کردند.

در این میان بر خلاف پوشش هوایی زیادی که ائتلاف متجاوز سعودی برای نیروهای منصور هادی فراهم کرده بود، هیچ یک از مواضع نظامی که اخیراً به سیطره ارتش و کمیته‌های مردمی یمن درآمده سقوط نکردند و همچنین نیروهای انصارالله دستاوردهای نظامی بالایی در امتداد جبهه های درگیری از شمال مارب تا جنوب غربی آن محقق کردند.

این تحولات پس از آن اتفاق افتاد که نیروهای صنعا پنجشنبه گذشته کنترل منطقه «وادی أبلح» که آخرین منطقه از حومه شهر مارب است را در اختیار گرفتند. بنابراین پس از سیطره انصارالله بر مناطق استراتژیک جبل مراد تنها چند منطقه در جنوب مارب باقی مانده است.

پیشروی های جدید ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در جبهه های مختلف مارب، نیروهای منصور هادی را دچار سردرگمی کرده و تعادل خود را در جنگ از دست داده اند. در این میان مزدوران سعودی مجبور شدند از قبایل وفادار به ریاض برای جلوگیری از پیشروی نیروهای صنعا به ویژه در جبهه صرواح که نزدیک ترین شهر به مارب است کمک بگیرند.


جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)
اینستاگرام instagram.com/alkawthar.tv
 

منابع محلی در استان مارب به روزنامه الاخبار گزارش دادند که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به دنبال درگیری های روز یکشنبه که بیش از 13 ساعت به طول انجامید موفق شدند کنترل مناطق شعب جمیلة والحفا والملح والمنجورة و سایر مواضع در جنوب غربی شهر مارب را به دست بگیرند.

به دنبال آن نیروهای صنعا پایگاه «تداوین» که مقرر نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی در مارب بود را فلج کردند و آخرین حمله آنها عصر جمعه بود که منجر به کشته شدن چهار افسر سعودی شد. منابع گزارش دادند که این پایگاه چند روز پس از انفجار شدید زیر آتش ارتش و کمیته‌های مردمی یمن قرار گرفته و نیروهای ائتلاف متجاوز به طور کامل آن را تخلیه کردند. نیروهای انصارالله همچنین یک عملیات انحرافی موفقیت آمیز ضد تجهیزات سعودی در شمال مارب انجام دادند.

این تحولات موجب شد تا عربستان سعودی سامانه های پدافند هوایی خود از منطقه صحن الجن بیرون کشیده و از دولت آمریکا به ریاست جمهوری جو بایدن بخواهد تا برای توقف فوری پیشروی های انصارالله در مارب مداخله کند. این تحولات همچنین نگرانی آمریکا و انگلیس را برانگیخته به طوری که «مایکل آرون» سفیر انگلیس در یمن از انصارالله خواست تا حملات نظامی خود به مارب را متوقف کند. وی با انتشار توئیتی نوشت، آنها باید عملیات را متوقف کنند و جدیت خود را در زمینه صلح از خلال حمایت از تلاش‌های مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل نشان دهند.

به همین ترتیب وزارت امور خارجه ایالات متحده نیز از انصارالله خواست تا از هر گونه حمله نظامی جدید در داخل و خارج از خاک یمن امتناع ورزد. این وزارتخانه اعلام کرد، ما از حوثی ها می‌خواهیم حملات نظامی خود علیه عربستان را متوقف کنند.

به دنبال آن «محمد عبدالسلام» رئیس هیئت مذاکره کننده یمنی اظهار داشت، کسی که باید اول از همه و فورا حملات خود را در یمن متوقف کند، طرف متجاوز و جنایتکار است.

وی افزود: انگلیس و دیگر کشورها باید به یاد آورند که همچنان به اقدامات خود در تجاوز به یمن و محاصره ملت این کشور ادامه می دهند.

عبدالسلام تصریح کرد: کسی که از خود دفاع می کند در مسیر درست گام بر می دارد و نباید قبل از توقف تجاوز و لغو محاصره، دست از دفاع بردارد و اگر قبل از توقف تجاوزات و پایان محاصره عملیات های خود را متوقف کند از نظر اخلاقی و ملی و انسانی مستحق سرزنش است.

همچنین اطلاعات نشان می دهد انصارالله در حال انجام مذاکرات با مقامات محلی در استان مارب بوده و پیامهای اطمینان بخشی به ساکنان این شهر و نیروهای نظامی مبنی بر اینکه ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از آنها محافظت می کند ارسال کرده است. همزمان با آن یک منبع مسئول در صنعا از همه عناصر وفادار به ائتلاف متجاوز سعودی خواست تا از این فرصت استفاده کرده و از صف دشمن بیرون بیایند تا مشمول تصمیم عفو عمومی انصارالله شوند.

این منبع اعلام کرد، کسانی که تا این لحظه در صف دشمن بودند چه ساکنان و چه نیروهای نظامی فرصت دارند از صفوف دشمن بیرون آمده و با ارتش و کمیته‌های مردمی هماهنگ شوند.


اخبار یمن را اینجا پیگیری کنید


سه شنبه 21 بهمن 1399 - 12:56:55