دمشق، شهر شگفتی ها!

چهار شنبه 15 بهمن 1399 - 16:25:50
دمشق، شهر شگفتی ها!

دَمِشْق مرکز استان دمشق و پایتخت جمهوری عربی سوریه است که پس از حَلب، دومین شهر پرجمعیت این کشور شمرده می شود .

تهران- الکوثر،  شهر دمشق  از یک سو با تپه‌های سنگی و شیب‌دار احاطه شده است. همچنین  رودخانه برادا از میان شهر می‌گذرد.

دمشق و تاریخچه آن

دمشق در هزاره سوم پیش از میلاد تأسیس شد. به این ترتیب، دمشق یکی از قدیمی‌ترین شهرهای خاورمیانه است، و تا پیش‌از جنگ داخلی سوریه، قدیمی‌ترین شهر پرجمعیت جهان که همچنان موقعیت خود را حفظ کرده، محسوب می‌شد.
این شهر تاکنون شاهد ظهور و سقوط امپراتوری‌های گوناگونی بوده‌است.
دمشق در طول سده‌های متمادی نام‌های خاصی داشته‌است. اولین نام آن جلق و سپس جیرون بوده‌است. پس از آن ارم و هم‌چنین عذرا، بیت رامون، عین الشرق، باب‌الکعبه، فسطاط المسلمین و مدینة الیاسمین نیز از نام‌های دیگر آن بوده‌است.

در منطقه دمشقِ قدیم، خیابانی به نام «مستقیم»وجود دارد.  در انجیل گفته‌شده که پولس قدیس پس از «کور شدن» در راه دمشق، در آن خیابان ساکن شد.

جمعیت
در سرشماری سال ۲۰۰۹ میلادی، جمعیت شهر دمشق که خود یک استان مستقل به‌شمار می‌رود حدود ۱٬۷۱۱٬۰۰۰ نفر تخمین زده شده‌است. در ۳۱ دسامبر سال ۲۰۱۱ جمعیت این شهر (این استان) برابر با ۱٬۷۵۴٬۰۰۰ تخمین زده شده اشت.
به علت ورود بخش قابل توجهی از آواره شدگان سوری به استان دمشق و استان ریف دمشق، جمعیت این دو استان در مجموع در سال ۲۰۱۵ حدود ۵ میلیون نفر تخمین زده شده‌است.

اقتصاد دمشق

مجله ی اکونومیست در باب پیش بینی رشد اقتصادی کشور های مختلف در سال 2019 می نویسد: در میانه ی کشور هایی که در سال میلادی جدید(2019) در عرصه ی اقتصادی عملکرد قابل قبولی خواهند داشت، بالاترین رکورد در اختیار سوریه است. پیش بینی می شود نرخ رشد اقتصادی سوریه به 909 درصد برسد تا بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در میان کشور های جهان داشته باشد.

طبق این گزارش و اذعان مجلات معتبر اقتصادی دنیا، سوریه در حال یک جهش بزرگ اقتصادی است که فرصت بسیار مناسبی برای کشور هایی است که به دنبال صادرات محصولات خود یا سرمایه گذاری پایدار در این کشور هستند.

مطالب پیشنهادی دیگر:

 

مهم ترین زیارتگاه های شیعیان در سرزمین شام

مسجد بنی امیه ؛ یادآور حوادث تاریخی اسلام

موزه «سویداء» روایتگر حماسه قهرمانان سوری

آشنایی با شهر توریستی حمامات تونس

عمان؛ سلطان‌نشینی زیبا در شرق شبه‌جزیره عربستان

«قدم‌جای» زیارتگاه مردم مسلمان قرقیزستان

شفشاون، شهر آبی و بسیار دیدنی مراکش


رقابت در اقتصاد دمشق
اکنون سوریه به قطب رقابتی سرمایه گذران مختلف تبدیل شده و بسیاری از برند های معروف درصدد کسب حداکثر سود از این بازار بکر هستند. سفارت خانه ی کشور های مختلف در این کشور بازگشایی شده و روابط خارجی در حال تعدیل و همکاری است.
با وجود رقبای سرسخت در سوریه اما فرصتی که در برابر ایران است در اختیار هیچ کشور دیگری نیست. 

همکاری و تلاش ایران برای پایان دادن به بحران سوریه باعث شده تا نگاه بسیار مثبتی نسبت به شرک های ایرانی در سوریه به وجود اید. قطعا با برنامه ریزی مناسب و سریع، می توان با همکاری های اقتصادی، سرمایه گذاری در سوریه و گسترش تجارت با سوریه ، کمک زیادی به پایان رکود اقتصادی کشور کرد.
این شهر را می­توان شهری مملو از نماد‌های فرهنگ و تمدن اسلامی بشمار آورد، شهر دمشق در سوریه سال‌ها پایتخت حکومت امویان بوده که می­توان از ابوسفیان و معاویه به عنوان بنیانگذاران آن یاد کرد؛ از این رو این شهر دارای بنا‌های متعدد فرهنگی و تاریخی است؛ البته جنگ داخلی و هجوم گروه‌های شبه نظامی تندرو نظیر داعش، خسارات زیادی را به کشور سوریه و به ویژه اماکن تاریخی این کشور وارد کرد، اما به قاطعیت می­توان گفت که دمشق بعد از جنگ نیز زیبایی‌های منحصر به فرد خود را دارد که می‌تواند همچنان توریست‌هایی را از سراسر جهان در خود بپذیرد.

مسجد جامع اموی
مسجد جامع اموی یکی از قدیمی‌ترین و زیباترین آثار تاریخی و مذهبی شهر دمشق است؛ قبل از تبدیل شدن این مکان به یک مسجد، این مکان یک کلیسا بوده که به گفته مورخان دینی قبر حضرت یحیی در این محل قرار داشته است، ولید ابن عبدالملک ششمین خلیفه اموی کسی بود که بنا این مسجد زیبا را نهاد، مناره­های سفید این مسجد دارای شهرت جهانی هستند.

کاخ اعظم
کاخ اعظم دمشق بنای دیگری است که در زمان حکومت عثمانی در سوریه بنا نهاده شد، بنیانگذار این بنا، اسعد پاشا اعظم بود که از وی به عنوان فرماندار این ایالت نام برده می­شد، قدمت این بنای زیبا مربوط قرن هفدهم میلادی است، این کاخ دارای گنبد‌های زیبا و ستون‌هایی از جنس مرمر است که شکوه و عظمت پادشاه عثمانی را به رخ بازدیدکنندگان می‌کشد.

از جمله سایر اماکن دینی سوریه نیز می­توان به مقبره صلاح الدین ایوبی، یکی از سرداران بزرگ کًرد و نامدار جنگ‌های صلیبی اشاره کرد که  افتخارات زیادی را در این دوران برای مسلمانان بدست آورد.

 خانه عنیر دمشق، موزخ ملی، مدرسه نورالدین، معبد ژوپیتر و غار مغاره الجوع که بر اساس گفته‌ها، غاری است که اصحاب کهف برای چندین سال در آنجا بخواب رفتند، همچنین منطقه دمر با داشتن پارک‌های آبی و شهربازی‌های زیبا از سایر جاذبه‌های گردشگری سوریه بشمار می­آیند.

اماکن مذهبی
از جمله اماکن مذهبی شهر دمشق می­توان به قبرستان باب الصغیر اشاره کرد، مورخان براین باورند که بسیاری از فرزندان امامان شیعه در این آرامگاه به خاک سپرده شده اند.

 حرم حضرت زینب (س) و مقام رأس الحسین  از جمله دیگر جاذبه‌های مذهبی سوریه هستند که سالانه هزاران نفر از شیعان برای عرض ارادت خود به ایشان، به آنجا سفر می­کنند.

 

همچنین مقام رئوس الشهدا که به عنوان مدفن سر شهیدان واقعه کربلا از آن یاد می­شود نیز در سوریه قرار دارد.  (تولید: شبکه جهانی الکوثر- عیسی صادقی)


از صفحه آشپزی غذاهای عربی الکوثر فارسی دیدن کنید
از صفحه گردشگری الکوثر فارسی دیدن کنید
از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید
جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)


چهار شنبه 15 بهمن 1399 - 16:6:8