دولت نجات ملی یمن : به لغو محاصره یمن هم عمل کنید

یک شنبه 12 بهمن 1399 - 16:58:6
دولت نجات ملی یمن : به  لغو محاصره یمن هم عمل کنید

تهران- الکوثر: "حمید الرفیق" مسؤول دولت نجات ملی یمن و مورد حمایت انصارالله یمن شنبه شب به توقف فروش تسلیحات ایتالیا به عربستان واکنش نشان داد و در این باره گفت: از اقدام برای توقف فروش تسلیحاتی استقبال می‌کنیم، اما مهم‌تر از این کار توقف تجاوزگری و لغو محاصره یمن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  الرفیق که مشاور حقوقی وزارت حقوق بشر دولت نجات ملی یمن نیز هست، به شبکه خبری "المسیره" گفت: اقدام ایتالیا گامی مثبت اما دیرهنگام است و از تمام کشورهای حامی ائتلاف متجاوز می‌خواهیم که فروش سلاح خود به این ائتلاف را متوقف کنند.

این حقوقدان یمنی خطاب به حامیان تسلیحاتی و سیاسی ائتلاف سعودی گفت: براساس قوانین بین‌المللی، حامیان این ائتلاف متجاوز که با تسلیحات و نیز مواضع سیاسی از آن حمایت می‌کنند، شریک جنایت‌های این ائتلاف هستند.

"محمد عبدالسلام" سخنگوی انصارالله یمن و رییس هیأت مذاکره کننده این جنبش در مذاکرات صلح نیز تصمیم ایتالیا برای توقف فروش اسلحله به کشورهای متجاوز به یمن را گامی مثبت در جهت حمایت از روند صلح دانست.

«لوئیجی دی مایو» وزیر امور خارجه ایتالیا روز جمعه اعلام کرد که کشورش فروش هزاران فروند موشک به عربستان و امارات را در التزام رم به صلح در یمن و حمایت از حقوق بشر متوقف کرده است.

شبکه ایتالیایی صلح و خلع سلاح نیز اعلام کرد تصمیم رم شامل توقف عملیات فروش حدود ۱۲ هزار و ۷۰۰ فروند موشک به عربستان سعودی است.

  • جدیدترین خبرها  را در کانال تلگرامی الکوثرفارسی بخوانید: (کلیک کنید)


این موشک‌های متوقف شده بخشی از قراردادی بزرگ‌تر شامل فروش ۲۰ هزار موشک به قیمت بیش از ۴۰۰ میلیون یورو (۴۸۵ میلیون دلار) است که در سال ۲۰۱۶ در دولت چپ میانه رو ماتیو رنتیسی منعقد شد.

رنتیسی که با خروج حزبش (ایتالیا فیفا) از ائتلاف حاکم باعث فروپاشی دولت ایتالیا شد بعد از سفر به عربستان سعودی و اظهاراتش در این باره تحت انتقادات شدیدی قرار گرفت. او به محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفته بود که «پادشاهی عربستان شاهد دوران خیزش جدیدی است».

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، آمریکا نیز پنجشنبه گذشته اعلام کرد که این کشور بطور موقت فروش برخی تجهیزات نظامی به عربستان و امارات و امارات را متوقف می‌کند.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام رسمی در وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به‌طور موقت ارسال و فروش برخی از تجهیزات دفاعی آمریکایی را به عربستان و امارات متوقف می‌کند.

وی افزود، این موضوع فرصتی را در اختیار مسئولان جدید قرار می‌دهد تا این قراردادها را بررسی کنند.

چند روز مانده به مراسم تحلیف جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا، دونالد ترامپ با فروش ۵۰ فروند جنگنده اف‌۳۵ به امارات عربی متحده به ارزش ۲۳ میلیارد دلار موافقت کرده بود.

عربستان سعودی از ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیادی خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند. در نتیجه این تجاوز تاکنون هزاران یمنی که بیشتر آن‌ها شهروندان غیر نظامی هستند، کشته و زخمی شدند و بسییاری از زیر ساخت‌های این کشور از جمله مراکز بهداشتی، درمانی و آموزشی منهدم شده‌اند.

مقامات نهادهای وابسته به سازمان ملل از جمله بهداشت جهانی و یونیسف بارها هشدار داده‌اند که بر اثر ادامه حملات متجاوزان به یمن، مردم این کشور با قحطی و بروز یک فاجعه انسانی که در قرن گذشته بی‌سابقه است، روبرو هستند.  


آخرین اخبار جهان و منطقه را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
اینستاگرام 🆔 instagram.com/alkawthar.tv

 


یک شنبه 12 بهمن 1399 - 8:32:0