آیا انبیاء هم امتحان می‌شوند؟ +صوت

دو شنبه 6 بهمن 1399 - 9:53:4

آیه 34 سوره «ص» و تفسیر اجمالی آن را در این گزارش بخوانید.

تهران- الکوثر:  خداوند در آیه سی و چهارم سوره مبارکه «ص» می فرماید: 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَقَدْ فَتَنَّا سُلَیْمَانَ وَأَلْقَیْنَا عَلَىٰ کُرْسِیِّهِ جَسَدًا ثُمَّ أَنَابَ

و همانا ما سلیمان را در مقام امتحان آوردیم و کالبدی بر تخت وی افکندیم آن گاه متذکر شد و باز به درگاه خدا توبه و انابه کرد. 

علیّ‌بن‌ابراهیم در تفسیر این آیه گفت: چون حضرت سلیمان (ع) با زنی یمنی وصلت کرد، پسری از آن زن زاده شد که سلیمان (ع) او را بسیار دوست می داشت. روزی فرشته مرگ که بسیار بر سلیمان (ع) نازل می شد نزد وی آمد و نگاه تندی به آن پسر انداخت.

سلیمان (ع) از نگاه او در هراس افتاد و به همسرش گفت: «فرشته مرگ چنان به پسرم نگریست که گمان می کنم فرمان گرفته تا جان او را بستاند». سپس به جن ها و شیطان ها فرمود: «آیا راه چاره ای در نظر دارید تا این پسر را از مرگ بگریزانید»؟ یکی از آن‌ها عرض کرد: «من او را به زیر چشمه خورشید در شرق می گذارم». سلیمان (ع) فرمود: «فرشته مرگ هرآنچه را بین شرق و غرب باشد، بیرون می آورد».

دیگری عرض کرد: «من او را در زمین هفتم می گذارم». سلیمان (ع) فرمود: «فرشته مرگ به آنجا نیز راه می یابد». دیگری عرض کرد: «من او را در میان ابر‌ها و هوا می گذارم». سپس او را بالا برد و بر ابر‌ها گذاشت. ناگاه فرشته مرگ آمد و میان ابر‌ها جان آن پسر را گرفت و پیکر بی جانش را بر تخت سلیمان (ع) گذاشت و آنگاه سلیمان (ع) دانست که خطا کرده است.

در این آیه سخن از آزمایش سخت حضرت سلیمان است، امّا در اینکه این آزمایش چه بوده، چند نظر است:

الف) سلیمان چندین همسر داشت و آرزو داشت فرزندان زیاد و برومندى نصیبش شود که بازوى او در اداره کشور باشند، امّا از خداوند غافل شد و «ان شاء اللّه» نگفت، لذا هیچ فرزندى براى او تولّد نیافت جز فرزندى ناقص الخلقه که همچون جسدى بى‏ روح آن را بر تخت او افکند.

ب) خداوند، خود سلیمان را به بیمارى سختى گرفتار کرد که همچون جسدى بى‏ روح روى تخت افتاده بود سپس او را به حالت اول برگرداند و شفا داد. (با توجّه به اینکه «اناب» به معناى برگشتن است).

ج) خداوند، جنازه فرزندش را که بسیار مورد علاقه او بود به روى تختش انداخت.

پیام‌های آیه 34 سوره «ص»: 

۱- همه‏ مردم حتّى انبیا آزمایش مى‏ شوند. «فتنّا سلیمان»

۲- آزمایش وسیله‏ صیقلى شدن روح و قرب به خداست. «فتنّا... ثمّ اناب» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


دو شنبه 6 بهمن 1399 - 9:52:27

دسته بندی :