خواص و فضائل سوره تغابن

شنبه 6 دی 1399 - 18:0:43
 خواص و فضائل  سوره تغابن

سوره تَغابُن شصت و چهارمین سوره و از سوره‌های مدنی قرآن که در جزء ۲۸ جای گرفته است. این سوره را تغابن می‌نامند چون در آیه ۹ این سوره، روز قیامت، یوم التغابن (روز آشکار شدن زیانکاری در معامله زندگی) نامیده شده است.

تهران- الکوثر، سوره تغابن، ۶۴ امین سوره از قرآن کریم و مدنی است. این سوره ۱۸ آیه دارد و از جمله موضوعاتی که در آن  مطرح شده بحث درباره معاد، مسئله آفرینش انسان، و چند دستور اخلاقی و اجتماعی مانند توکل به خدا، پسندیدگی قرض الحسنه و پرهیز از بُخل است.

از جمله آیات مشهور سوره تغابن نیز  آیه پانزدهم است که اموال و فرزندان را مایه آزمایش آدمی معرفی می‌کند و آیه هفدهم که انفاق در راه خدا را قرض به خدا توصیف می‌کند که خداوند آن را چندین برابر لحاظ می‌کند و پاداش می‌دهد.

 

فضیلت و خواص

از پیامبر(ص) روایت شده است اگر كسى سوره تغابن را تلاوت كند، مرگ ناگهانی از او دفع می‌شود. همچنین از امام صادق(ع) نقل شده است اگر این سوره را در نمازهای واجب قرائت كند، این سوره در روز قیامت شفیع او می‌شود و شهادت‌دهنده عادلی است كه نزد خداوند در روز قیامت به سود قاری شهادت می‌دهد. آنگاه از او جدا نمی‌شود تا اینكه او را وارد بهشت سازد. از امام باقر(ع) روایت شده است اگر کسی همه سوره‌های مُسَبِّحات را قرائت كند، پیش از آنكه بمیرد امام زمان(ع) را درک می‌كند و اگر بمیرد در جوار پیامبر خواهد بود.] در تفسیر برهان برای قرائت این سوره خواصی چون امنیت و دفع شر دشمن و همچنین پیدا شدن شیء گم‌شده نقل شده است.
 

 

معرفی این سوره

در بین تفسیر گران سوره های قرآن در بین این که تغابن نیز مکی است و یا مدنی، اختلاف نظر های بسیاری وجود دارد. چرا که هنوز به نتیجه مشخصی که این سوره در مرینه و یا مکه نازل شده است به جواب قطعی نرسیده اند. همچنین گفتنی است؛ افرادی که این سوره را مدنی معرفی می کنند، تنها به علت ۳ آیه آخر آن است و ابتدای سوره را مکی می دانند.
همچنین پوشیده نیست که نحوه آیات آخر سوره تغابن با سوره های مدنی تطابق دارد ولی آیات ابتدایی به سوره های مکی نزدیک تر است. با توجه ب این امر که دلایل بسیاری بر مدنی بودن این سوره دلالت دارد، آن را مدنی تلقی باید کرد و ابو عبدالله زنجانی نیز در یکی از کتاب های ارزشمند خود در این رابطه، این چنین روایت کرده است که سوره تغابن ۲۳ امین از سوره های قرآن است که در مدینه نازل شده است.

بیشتر بخوانید:

نجم؛ سوره ای که قاری آن دربین مردم محبوب است

سوره دهر به کدام واقعه اشاره دارد؟

سوره ای که درباره متکبران و ثروتمندان است

در سوره توحید به کدام صفات خداوند اشاره شده است؟

قرآن لقب «أَخْسَرِینَ أَعْمالاً» را به چه کسانی داده است؟

فضيلت و خواص سوره ملک

آداب استخاره با قرآن


ویژگی های سوره تغابن

همچنین مجموع این آیات ۲۸ است و قابل به ذکر می باشد که از سوره های پایانی نازل شده بر حضرت محمد به شمار می آید. همچنین تغابن از نظر معنا به چندین طبقه گروه بندی می شود که به شرح زیر است؛

در ابتدای این سوره آیات سوره توحید وجود دارد که به یگانگی و دیگر صفات خداوند اشاره دارد.

به کمک علم خداوند، از مردم می خواهد که در نحوه انجام کار های خود نهایت مراقبت را داشته باشند که هر پنهانی در برابر خدا آشکار است که در این رابطه از سرنوشت بندگانش به هیچ وجه گذشت نخواهد کرد.

در قسمت کوتاهی از این سوره به معاد اشاره شده است که در روز قیامت عده ای از افراد خار شده و گروه دیگری نیز به پیروی می رسند.

اطاعت از اوامر خدا و رسول اکرم نیز در بسیاری از آیات تاکید شده است که در این صورت ریشه های نبوت را قوی تر می کند.

و در آیات پایانی نیز به بخشش و کمک در راه خدا اشاره شده است، به این صورت که نباید دلبسته دنیای مادی شد و باید از آن نیز دوری کرد.

و در آخر نیز این سوره با صفات خداوند شروع می شود و آن ها نیز پایان می یابد.


از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان


شنبه 6 دی 1399 - 10:31:16