فضیلت و ثواب قرائت سوره احقاف

پنج شنبه 4 دی 1399 - 14:44:4
فضیلت و ثواب قرائت سوره احقاف

پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم علیهم السلام قرائت سوره احقاف را از جمله برای محبوبیت در بین مردم و افزایش قدرت حافظه توصیه کرده اند.

تهران- الکوثر:  احقاف به معنای شن‌زار، اشاره به سرزمین قوم عاد یعنی قوم حضرت هود دارد. سوره احقاف درباره قیامت و جایگاه و وضعیت مؤمنان و کافران در آن و از بیهوده‌نبودن خلقت این جهان سخن می‌گوید و خداوند را توانا در زنده‌کردن مردگان معرفی می‌کند. در این سوره در مورد نیکی به پدر و مادر توصیه شده است. 

متن و ترجمه و تحدیر (تندخوانی) سوره احقاف با صدای استاد معتز آقایی

 

آیه ۱۵ در شأن امام حسین

در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که آیه ۱۵ سوره احقاف (...مادرش با تحمّل رنج به او باردار شد و با تحمّل رنج او را به دنیا آورد. و باربرداشتن و از شیرگرفتن او سی ماه است...) درباره امام حسین(ع) نازل شده است.

در این روایت آمده است حضرت فاطمه (س) به سبب خبر پیامبر(ص) درباره کشته‌شدن فرزندش به دست برخی از امت پیامبر(ص)، حمل و زاییدن حسین(ع) را با مشقت و سختی انجام داد. همچنین مدت حمل امام حسین(ع) تا زمان از شیر گرفتنش سی ماه بود که در این آیه به آن اشاره شده است. 

درباره فضیلت تلاوت این سوره از جمله روایت شده است هرکس این سوره را هر شب یا هر جمعه بخواند، خداوند وحشت دنیا را از او برمی‌دارد، و از وحشت روز قیامت نیز در امان می‌دارد.  

تلاوت آیاتی از سوره احقاف با صدای استاد کریم منصوری

 

آثار و برکات سوره 

از امام صادق(ع) مروی است: کسی که سوره‌ی «احقاف» را هر روز یا هر جمعه قرائت کند خداوند وحشت را در دنیا از او برطرف می‌نماید و از هول و هراس‌های قیامت نیز در امان خواهد بود. 

و در خبر دیگری می‌فرماید: «حم»ها ریحان و بوستان و دیبای قرآنند و قاری آن‌ها از دهانش بوی مُشک ساطع می‌گردد و خداوند بر او و دوستان و همسایگان و خویشان وی ترحّم می‌فرماید و عرش و کرسی و ملائکه‌ی مقرّبان برایش طلب مغفرت می‌نمایند. 

و در خواص آن آمده است: هر کس آن را بنویسد و همراه خود بدارد و یا بر طفل ببندد و یا آب نوشته‌ی آن را با (زعفران یا غیره) بیاشامد بدن او تندرست و نیرومند می‌گردد و نزد مردم محبوب و سخن وی در نزد دیگران مسموع و نیروی حافظه‌اش قوی خواهد گشت و طفل نیز به‌ یاری خدا از حوادث مصون خواهد ماند. 

و کسی که این سوره‌ی مبارکه را هنگام خواب در زیر بالش خود بگذارد به ‌یاری حق تعالی در آن شب هیچ آفتی به ‌او نمی‌رسد. 

و در «منتخب» و نیز «حرزالامان» آمده است؛ هر کس در مهلکه و بلا گرفتار شد سه مرتبه سوره‌ی مبارکه‌ی «احقاف» را قرائت کند به یاری حق تعالی از آن خلاصی خواهد یافت.  

1) جهت عزت و محبوبیت در بین مردم و بالا رفتن قدرت حافظه

از امام صادق علیه السلام روایت شده: اگر سوره احقاف را بنویسند و با آب زمزم بشویند و آن را بنوشند سبب خوشنامی، آبرومندی، محبوبیت و قدرت حافظه می شود. 

2) جهت رفع خطرات از کودکان

از رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است: هر کس این سوره را بنویسد و بر خود یا کودک یا شیرخواره ای بیاویزد و یا اینکه این سوره را نوشته و پس از شستن از آب آنها بیاشامد دارای جسمس نیرومند و سالم خواهد بود و کودکان از آفات و خطراتی که به انها می رسد در امان می مانند و شیرخواره در گهواره اش مایه چشم روشنی می شود. 

3) جهت خلاصی از مشکلات

خواندن 3 مرتبه این سوره توصیه شده است.  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 4 دی 1399 - 14:19:18