پایان مذاکرات پارلمان‌های لیبی در مراکش و توافق برای حل اختلافات

یک شنبه 9 آذر 1399 - 10:9:20
پایان مذاکرات پارلمان‌های لیبی در مراکش و توافق برای حل اختلافات

تهران- الکوثر: منابع خبری از پایان رایزنی پارلمان‌های شرق و غرب لیبی در شهر "طنجه" مراکش و توافق درباره کنار گذاشتن اختلافات میان آنها خبر دادند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه القدس العربی نوشت، ۱۲۳ نماینده پارلمان‌های شرق و غرب لیبی در پایان رایزنی‌های خود در شهر طنجه مراکش در بیانیه‌ای بر حرکت در مسیر حل اختلافات با برگزاری یک نشست پارلمانی پس از بازگشت به لیبی تأکید کردند.

طبق این بیانیه، طرفین پس از پنج روز مذاکره بر پایبندی به برگزاری انتخابات پارلمانی، پایان دادن به مرحله انتقالی در سریع‌ترین زمان ممکن تأکید کردند.

در بیانیه پایانی دو پارلمان طرابلس و طبرق همچنین آمده است، نمایندگان توافق کردند که به محض بازگشت از مراکش نشستی پارلمانی مشترکی را در شهر غدامس لیبی برگزار کنند.

در همین حال، ناصر بوریطه، وزیر خارجه مراکش در سخنانی گفت که مشارکت ۱۲۳ نماینده از اصل۱۸۰ نماینده در این رایزنی‌ها یک موفقیت واضح به شمار می‌رود.

وی افزود: لیبی نیازمند پارلمانی است که نقش قابل توجهی را در حیات سیاسی ایفا کند و نشست پارلمانی مقرر در لیبی نقش قابل توجهی در گفت‌وگوی سیاسی لیبی خواهد داشت.

نشست مشورتی رسمی اعضای پارلمان لیبی در طرابلس و شهر طبرق هفته گذشته در طنجه مراکش آغاز شد.

گروه‌های لیبیایی در مذاکرات مستقیمی نیز که پیشتر در تونس برگزار شدند، درباره برخی موضوعات از جمله برگزاری انتخابات سراسری در تاریخ ۲۴ دسامبر ۲۰۲۱ توافق کردند.

سال‌ها است نهادهای قانون گذار و اجرایی لیبی دو بخش شده‌اند و همین مساله باعث شکل‌گیری درگیری مسلحانه‌ای در این کشور شده که علاوه بر ویرانی گسترده این کشور و خسارات مالی بزرگ، جان بسیاری از غیرنظامیان را گرفت.


یک شنبه 9 آذر 1399 - 10:9:4

دسته بندی :