کدام سوره قرآن عذاب سخت به کافران وعده داده است ؟

یک شنبه 18 آبان 1399 - 17:11:41
کدام سوره قرآن عذاب سخت به کافران وعده داده است ؟

خدایی که هر چه در آسمان‌ها و زمین است، همه ملک اوست و وای بر کافران از عذابی سخت.

تهران- الکوثر، سوره مکی ابراهیم، چهاردهمین سوره قرآن کریم است که ۵۲ آیه دارد.
چنان‌که از نام سوره پیدا است، قسمتى از آن درباره قهرمان توحید، حضرت ابراهیم بت شکن علیه‌السلام (بخش نیایش‌هاى او) نازل شده است. بخش دیگرى از این سوره اشاره به تاریخ انبیاى پیشین همچون حضرت نوح و حضرت موسى علیهما‌السلام و قوم عاد و ثمود و درس‌هاى عبرت نهفته در آن‌ها است.

مجموعه این‌ها بحث‌هاى فراوانی که در این سوره در زمینه موعظه و اندرز و بشارت و انذار نازل شده است، تکمیل مى‌کند و همان‌گونه که در سوره‌هاى مکى مى‌خوانیم، قسمت قابل ملاحظه‌اى نیز بحث از مبداء و معاد است که با راسخ شدن ایمان به آن‌ها در قلب انسان، روح و جان و سپس گفتار و کردار او، نور و روشنایى دیگرى پیدا مى‌کند و در مسیر حق (الله) قرار مى‌گیرد.

خلاصه این سوره، مجموعه‌اى از بیان اعتقادات و اندرز‌ها و موعظه‌ها و سرگذشت‌هاى عبرت‌انگیز اقوام پیشین و بیان هدف رسالت پیامبران و نزول کتب آسمانى است.

محور‌ها و فضیلت‌های این سوره قرآنی را بخوانید و ترجمه تصویری و ترتیل صوتی آن را ببینید و بشنوید.

                                                 

                   ترتیل صوتی سوره ابراهیم با صدای محمد صدیق منشاوی

فضیلت‌های سوره ابراهیم

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم: من قرأ سورة ابراهیم علیه السلام و الحجر اعطی من الاجر عشر حسنات بعدد من عبد الاصنام و بعدد من لم یعبدها.

به نقل از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم: «هر کس سوره ابراهیم و حجر را قرائت کند، ده برابر تعداد کسانی که بت‌ها را پرستیده‌اند و کسانی که آن‌ها را نپرستیده‌اند، حسنه به او داده می‌شود.»

عن ابی عبدالله علیه السلام: قال من قرأ سورة ابراهیم و الحجر فی رکعتینِ جمیعاً فی کل جُمعةٍ لم یُصبه فقر ابدا ولا جنون و لا بلوی.

امام جعفر صادق علیه‌السلام فرمودند: هر کس سوره ابراهیم و حجر را در رکعت اول و دوم نماز در هر هفته یک بار بخواند، تنگدستی و دیوانگی و بلا‌های دیگر به او نرسد.


یک شنبه 18 آبان 1399 - 15:24:49