عطوان: سفارت آمریکا در بغداد لانه جاسوسی است

سه شنبه 8 مهر 1399 - 15:16:33
عطوان: سفارت آمریکا در بغداد لانه جاسوسی است

تهران- الکوثر: عبدالباری عطوان نویسنده و تحلیلگر سرشناس جهان عرب با اشاره به تحرکات جدید آمریکا در عراق با بیان اینکه دولت ترامپ در تلاش برای فتنه‌انگیزی طایفه‌ای در این کشور است تاکید کرد که سفارت آمریکا در بغداد به کانون توطئه علیه این کشور تبدیل شده است .

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  عبدالباری عطوان در سرمقاله امروز خود در روزنامه رای الیوم از نوع برخورد اخیر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در جریان تماس تلفنی با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق و تهدیدات او علیه این کشور انتقاد کرد و گفت: بر اساس عرف و پروتکل هایی دیپلماتیک، مسئولان و وزیران کشورها با همتایان خود در تماس هستند اما تهدید کردن رئیس جمهور یک کشور برخوردار از تمدنی هشت هزار سالانه (از جانب وزیر خارجه یک کشور دیگر) اهانت و نقض همه عرف ها و پروتکل ها به شمار می رود.

عطوان سفارت آمریکا در بغداد را  "لانه جاسوسی" توصیف کرد و گفت: ما مخالف حمله موشکی به سفارتخانه های خارجی خواه در عراق یا هر کشور دیگری هستیم؛ به شرط اینکه به عرف و اصول دیپلماتیک پایبند باشد و در امور داخلی کشور میزبان دخالت نکند، اما سفارت آمریکا در عراق به لانه ای برای جاسوسان و کانون توطئه علیه این کشور عربی تبدیل شده است. بهتر بود که دولت عراق آن را می بست زیرا وجود این سفارتخانه در خاک عراق - بعد از محاصره و اشغالگری و تجاوز آمریکا به عراق- اهانتی به تمام معنا به شمار می رود.

وی با اشاره به "فعالیت دهها جاسوس در سفارت آمریکا در بغداد" افزود: نمی دانیم که تهدیدات آمریکا برای بستن سفارتخانه خود در بغداد و منتقل کردن سفیر و پرسنل آن به کنسولگری آمریکا در اربیل تا چه اندازه جدی است اما بعید نمی دانیم که این اقدام صرفا تلاش برای باج خواهی جدید از دولت عراق و پروژه ای برای فتنه انگیزی جدید بین اهل سنت و شیعیان عراق و کردهای منطقه کردستان این کشور باشد، زیرا فتنه انگیزی از دیرباز ماهیت و ذات دولت های آمریکا علیه اعراب و مسلمانان بوده است.

این نویسنده با اشاره به اقدام "آمریکا در ویران کردن عراق و به قتل رساندن دستکم دو میلیون نفر از شهروندان بی گناه این کشور و حمایت واشنگتن از گروههای تروریستی افراطی در خاک عراق " تاکید کرد: در سایه این اقدامات، آمریکا باید آخرین کشوری در جهان باشد که برای ما از احترام به عرف و قوانین و معاهدات بین المللی دَم بزند.

وی از "حمایت و پشتیبانی مالی آمریکا از بیش از دو هزار نهاد غیردولتی در عراق برای برهم زدن ثبات این کشور و کاشتن بذر فتنه انگیزی طایفه ای به منظور گسستن بافت اجتماعی و وحدت سرزمینی و جمعیتی عراق" سخن گفت و افزود: همه موشک های شلیک شده به سمت منطقه سبز در مرکز بغداد هیچ آسیبی نه به سفارت و نه حتی یک کارمند آمریکا وارد کرده است و این درحالی است که پهپاد برخاسته از یکی از پایگاه های نظامی آمریکا در عراق به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، سپهبد شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابو مهدی المهندس جانشین فرمانده الحشد الشعبی عراق را در نزدیک فرودگاه بغداد ترور کرد. آیا این جنایت نقض عرف و قوانین بین المللی و حاکمیت یک کشور عضو سازمان ملل به شمار نمی رود و چه کسی برای ما تضمین می کند که توطئهِ این ترور در سفارت آمریکا در بغداد طراحی نشده باشد؟

عطوان گفت: جای تاسف ندارد اگر سفیر آمریکا و جاسوسان او تصمیم بگیرند که به اربیل فرار کنند و لانه جاسوسی خود در بغداد را ببندند. لعن و نفرین در آنجا آنها را دنبال خواهد کرد  و در امان نخواهند بود؛ بویژه بعد از اینکه پمپئو در جریان تهدید رئیس جمهور عراق گفت که از کسانی که به سفارت آمریکا حمله می کنند، انتقام خواهد گرفت.

این تحلیلگر سرشناس عرب در پایان تاکید کرد: مقاومت عراق که آمریکا را مجبور کرد تا خوار و ذلیل در سال ۲۰۱۱ میلادی همه نیروهایش را از این کشور خارج کند، به طور قطع، این کشور را مجبور خواهد کرد تا باقیمانده نیروها و پایگاهها و جاسوسان خود را از عراق خارج کند و آینده این امر را ثابت خواهد کرد.


سه شنبه 8 مهر 1399 - 12:53:42