عبدالباری عطوان: تمامی توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل خیانت محسوب می‌شود

یک شنبه 26 مرداد 1399 - 13:5:12
عبدالباری عطوان:  تمامی توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط با اسرائیل خیانت محسوب می‌شود

تهران- الکوثر: عبدالباری عطوان تحلیلگر مشهور جهان عرب اعلام کرد که تمامی توافقنامه های عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی خیانت محسوب می شوند و امارات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور جهان عرب در سرمقاله‌ای در روزنامه الرای الیوم با موضوع عادی سازی روابط میان امارات و رژیم صهیونیستی نوشت: توافق عادی سازی که میان امارات و اسرائیل و تحت نظارت آمریکا صورت گرفت؛ همچون دیگر توافقنامه‌ها و معاهداتی که در گذشته از سوی مصر، اردن و سازمان آزادیبخش فلسطین با اسرائیل امضا شد؛ خیانت محسوب می‌شود و کشور امارات نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با بیان این مطلب افزود: این موضوع از این جهت دردناک است که برخی برای این توافق، هورا می کشند و تلاش می‌کنند آن را توجیه می‌کنند، با این سخن که چنین توافقی تاریخی است و عصر جدیدی را به روی جهان عرب می‌گشاید. آیا فروش فلسطین در راستای اجرای معامله قرن و چشم پوشی از قدس و اراضی فلسطینی و نادیده گرفتن تمامی آرمانهای عربی و اسلامی، روز تاریخی است؟

عبدالباری عطوان در ادامه گفت: آیا تاج نهادن بر سر اسرائیل به عنوان رئیس [کشورهای] اهل تسنن به بهانه مقابله با ایران، عصر جدیدی محسوب می‌شود و آیا گام اصلی در مسیر صلح عادلانه و پایدار است؟ چه صلح عادلانه ای در توافقی که نامی از قدس یا کشور فلسطین برده نشده و حتی به طرح صلح عربی نیز اشاره‌ای نشده است؟ از شما می‌خواهیم اگر احساسات ما را ارج نمی نهید لااقل به عقل‌هایمان احترام بگذارید.

وی اظهار داشت: برخی [اعراب] به واشنگتن و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در قالب پول نقد یا امضای قراردادهای تسلیحاتی، جزیه پرداخت می‌کردند، قراردادهایی که در ازای به اصطلاح حمایت و دفاع از کشورهای عربی امضا می‌شد. در حال حاضر اعراب به ویژه برخی کشورهای عربی خلیج فارس علاوه بر آمریکا به اشغالگران اسرائیلی نیز جزیه پرداخت می‌کنند، اقدامی که از سر خوف و وحشت و با هدف دفاع از خود و تحت حمایت بودن در برابر خطرهای ادعایی و موهوم صورت می‌گیرد.

عبدالباری عطوان اعلام کرد: به خوبی می‌دانیم که بنیامین نتانیاهو و دونالد ترامپِ درگیر بحران‌های [داخلی] از امضای توافق با امارات ولو به شکل موقت سود بردند و برنده به حساب می آیند اما سوال اینجاست که امارات چه دستاوردهایی در این توافق کسب کرد؟ یک کشور نفتی ثروتمند که با فرانسه، آمریکا و انگلیس معاهدات دفاعی مشترک امضا کرده است و این کشورها دارای پایگاه‌های نظامی در امارات هستند. کشوری که وزیر خارجه آن هفته گذشته با همتای ایرانی خود و در راستای بهبود روابط فیمابین، دیدار دوستانه‌ای داشت. دولتها پس از وقوع جنگ‌ها یا تنش با دشمنان، توافقنامه صلح امضا می‌کنند، لذا سوال اینجاست آیا امارات در حال جنگ با اسرائیل بود و وارد جنگ‌هایی شد که علیه آن صورت گرفته بود و ما نمی‌دانیم؟


یک شنبه 26 مرداد 1399 - 13:4:54