به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، بندر بیروت پیش از آنکه بر اثر انفجار مهیب و مرگبار چهارم اوت (14 مرداد) آسیب شدید ببیند، اصلیترین دروازه ورود واردات به بیروت بود.
درست پس از این حادثه تأسف بار، شورای عالی دفاع لبنان دستور داد تا بندر طرابلس به سرعت برای آنکه پذیرای «عملیات واردات و صادرات» باشد، آماده شود. پس از انفجار در بندر بیروت، مقامات لبنانی همچنین میتوانند دو بندر بسیار کوچک یعنی بنادر صیدا و صور در جنوب لبنان را نیز برای استفاده مدنظر قرار دهند.
لبنان نزدیک به 85 درصد از مواد غذایی خود را از طریق واردات فراهم میکند. برنامه جهانی غذا پس از انفجار بیروت درباره وخامت «اوضاع غذایی این کشور که از پیش به علت تشدید بحران اقتصادی و همه گیری کرونا با مشکل شدید مواجه بود» ابراز نگرانی کرد.
احمد طامر، مدیر بندر طرابلس گفت: «بندر طرابلس میتواند در حال حاضر و تا زمانی که بندر بیروت بتواند فعالیت عادی خود را از سر بگیرد، جایگزین بندر بیروت شود».
او افزود هفت کشتی که در روز انفجار به سمت بندر بیروت میرفتند، بلافاصله مسیر خود را تغییر دادند تا محموله کالای خود را در طرابلس خالی کنند».
پیش از این برایتوسعه دادن و افزایش دادن توان بندر طرابلس با چشم انداز آنکه تبدیل به بندر اصلی ورود کالاهای ضروری برای بازسازی سوریه شود، اقداماتی در دست انجام بود.
طامر گفت پیش از انفجار بیروت، بندر طرابلس فقط 40 درصد از توان خود را به کار میگرفت و تنها دو میلیون تن بار را پذیرا بود در حالی که میتواند پذیرای تا پنج میلیون تن بار باشد. این بندر در حال حاضر سالانه 80 هزار کانتینر دریافت میکند در حالی که توان دریافت 300 هزار کانتینر را دارد.
به گفته او، بندر طرابلس به مساحت سه کیلومتر مربع، همه نوع کالا به غیر از تولیدات نفتی را دریافت میکند.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید
از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید
پنج شنبه 23 مرداد 1399 - 18:8:12