برای اولین بار در تاریخ اسلام، حجاج فقط در یک نقطه مُحرِم می شوند

یک شنبه 5 مرداد 1399 - 20:22:6
برای اولین بار در تاریخ اسلام، حجاج فقط در یک نقطه مُحرِم می شوند

تهران- الکوثر: طبق تصمیم مقامات سعودی و با توجه به محدودیت های اتخاذ شده به علت شیوع کرونا، امسال همه شرکت کنندگان در مراسم حج فقط در یک نقطه مُحرم و رهسپار مکه خواهند شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مسئولان برگزاری حج در عربستان اعلام کردند امسال تمام حجاج در مسجد "سیل الکبیر" (مسجدی نزدیک طائف در 94 کیلومتری جنوب مکه) مُحرِم و سپس برای انجام مناسک حج، رهسپار سرزمین وحی می‌شوند.

طبق گزارش امروز رسانه‌های عربستان، این برای اولین بار در تاریخ اسلام است که همه حجاج فقط در یک مکان مُحرِم و به مناسک حج وارد می‌شوند، زیرا امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و شرایط استثنایی به وجود آمده، تعداد حجاج نسبت به سال‌های گذشته بسیار اندک است.  

بر این اساس، مسجد "سیل الکبیر" واقع در "قرن المنازل" که یکی از بزرگترین مساجد عربستان سعودی می‌باشد برای مُحرِم شدن حجاج، به امکانات لازم تجهیز شده است.  

در همین حال خبرگزاری عربستان سعودی (واس) بدون ذکر آمار گزارش داد که روز گذشته اولین گروه از زائران سرزمین وحی از پنج شهر این کشور به منظور برگزاری فریضه حج در میان تدابیر اندیشیده شده برای کنترل و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا وارد فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز جده شدند.  

این افراد از شهرهای "مدینه منوره"، "ریاض"، "ابها"، "تبوک " و "جازان" به جده وارد شدند و در بدو ورود به فرودگاه بین المللی شهر جده مورد آزمایش پزشکی قرار گرفتند و به هتل‌های محل اقامت خود در مکه مکرمه رفتند.  

بر اساس این گزارش، هر روز از این افراد تا هشتم ذی الحجه زمان رفتن به مشعر منی آزمایش‌های مربوطه به عمل می‌آید.  

وزارت بهداشت عربستان نیز اعلام کرد این وزارت خانه در هر یک از محل‌های اقامت حجاج یک کلینیک پزشکی برخوردار از پزشکان متخصص دائر کرده است و بصورت شبانه روز به زائران خانه خدا خدمات درمانی ارائه می‌کند.  

"عمرو مداح" رئیس ستاد برنامه ریزی و راهبردی وزارت حج و عمره عربستان سعودی هم گفت: این وزارتخانه قصد دارد حج را امسال بدون ثبت هیچ گونه مورد ابتلا به ویروس کرونا برگزار کند.  

در همین حال، "زاید بن عبد الرحمن الطویان" فرمانده نیروهای امنیتی حج با اشاره به اقدامات انجام شده برای حفظ امنیت حجاج از جمله محدود کردن حرکات آن‌ها از در نظر گرفتن جریمه 10 هزار ریالی سعودی برای متخلفان خبر داد.  

وی افزود: حج امسال تنها به 10 هزار نفر که در سنین 20 تا 50 سال قرار دارند و از سلامتی خوبی برخوردار هستند، محدود خواهد شد و بیشتر آن‌ها ساکن عربستان سعودی هستند و کسانی که حج را انجام نداده‌اند در اولویت قرار دارند ضمن اینکه بقیه، کارگران بهداشت و نیروهای امنیتی عربستان هستند که از کرونا بهبود یافته‌اند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

از صفحه ندای نور الکوثر فارسی هم دیدن کنید


یک شنبه 5 مرداد 1399 - 20:21:52

پربازدیدها