آتش‌بس فوری و آزادی اسیران، طرح جدید فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن

دو شنبه 23 تیر 1399 - 18:38:59
آتش‌بس فوری و آزادی اسیران، طرح جدید فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن

تهران- الکوثر: منابع خبری یمن از ارائه طرح پیشنهادی جدید " مارتین گریفیتس " فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن به طرف‌های درگیر در این کشور خبر دادند که آتش بس فوری و الزام آور و آزادی اسیران طرفین از مهمترین بندهای این طرح است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،   پایگاه اطلاع رسانی " دیده‌بان مینا " که به رویدادهای خاورمیانه و شمال آفریقا می‌پردازد روز دوشنبه نوشت: طرح پیشنهادی جدید " مارتین گریفیتس " فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن برای صلح در این کشور روز گذشته (یکشنبه) تسلیم دولت مستعفی و فراری یمن و همپیمانان آن‌ها و انصارالله شد.  

بر اساس اعلام این پایگاه اطلاع رسانی، در این طرح از طرف‌های درگیر خواسته شده است نسبت به آتش بس فوری اقدام کنند و برای نظارت بر روند آتش بس و جلوگیری از نقض آن، کمیته‌ای از نمایندگان سازمان ملل و افسران از طرف‌های درگیر تشکیل شود.  

دیده بان مینا افزود: پیش از این حوثی‌ها هرگونه آتش بس قبل از بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا و برداشته شدن تحریم از این فرودگاه را رد کرده بودند اما این درخواست به بهانه اینکه ممکن است از فرودگاه صنعا  برای قاچاق سلاح مورد استفاده قرار گیرد از سوی نیروهای ائتلاف رد شده بود.  

بنا بر اعلام این دیده بان، در طرح جدید گریفیتس، ایجاد یک مرکز عملیات مشترک برای هماهنگی اجرای توافق و مدیریت جریان اطلاعات،  حقوق (دستمزدها) ، فرودگاهها، بنادر و راه‌های اصلی بین استان‌ها، رسیدگی به پرونده اسیران و همچنین اجرای اقدام‌های اقتصادی و در راس آن‌ها بشر دوستانه پیشنهاد شده است.  

همچنین این طرح، آزادی همه بازداشت شدگان و دستگیرشدگان مطابق موافقت نامه استکهلم، باز شدن راه‌های اصلی در استان‌های تعز، الضالع ، صنعا، مارب و الجوف و همچنین بازگشایی فرودگاه بین المللی صنعا همانند بقیه فرودگاه‌های یمن و برداشته شدن محدودیت در ورود کالا، مشتقات نفتی و کشتی‌های تجاری در بندر الحدیده در غرب کشور را شامل شده است. 

خاطرنشان می‌شود که خبرگزاری آناتولی ترکیه روز جمعه به نقل از سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد که فرستاده ویژه این سازمان در امور یمن در حال مذاکره با طرف‌های یمنی برای دستیابی به یک آتش‌بس الزام‌آور است. 

 «استفان دوجاریک»  افزود:  «مارتین گریفیتس» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد طی چند دور از گفت و گو با آن‌ها، نظرات ۲ طرف (دولت مستعفی وانصارالله) را دریافت کرده است. 

سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: صرف توافق ۲ طرف درباره متن بیانیه، آنها را ملزم به آتش‌بس و اتخاذ تدابیر اقتصادی و انسانی قاطع و همچنین از سرگیری روند سیاسی می‌کند. 

در همین حال یک منبع آگاه در سازمان ملل متحد به آناتولی گفته است: هیأت مذاکره ‌کننده انصار الله در مسقط پایتخت عمان حاضر به دیدار با گریفیتس نشد. این هیأت تأکید کرد که علت این اقدام، اعتراض به افزایش حمایت ائتلاف سعودی-اماراتی به صنعاء و سایر مناطق یمن است. 

دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله در مذاکرات صلحی که ۲۲ آذر ۹۷ در استکهلم پایتخت سوئد انجام شد، به توافق‌هایی درباره استان‌های ساحلی الحدیده و تعز از جمله اجرایی شدن آتش‌بس در الحدیده دست یافتند؛ اما این توافق‌ها با توجه به اختلاف‌های ۲ طرف بر سر جزئیات آن، اجرا نشده است. 

محاصره و تداوم درگیری، موجب شده بیشتر یمنی‌ها محتاج کمک‌های انسانی باشند. 

بر اثر تجاوز عربستان به یمن، تاکنون هزاران یمنی به شهادت رسیده‌اند و میلیون‌ها یمنی در آستانه قحطی قرار دارند و طبق اعلام سازمان ملل، یمن بدترین بحران‌های انسانی در جهان را تجربه می‌کند. 

با وجود تلاش‌های انصارالله یمن برای برقراری صلح اما ائتلاف سعودی همچنان اصرار دارد به حملات خود و نیز محاصره این کشور ادامه دهد. 

 عربستان با همراهی امارات متحده عربی، بحرین، سودان و آمریکا در ششم فروردین سال ۱۳۹۴ با تشکیل به اصطلاح ائتلاف عربی- آمریکایی، تجاوز خود به کشور یمن را آغاز کرد اما ظرف تقریباً پنج سال گذشته به استثنای امارات و آمریکا، سایر همپیمانان سعودی از این ائتلاف خارج شدند و ابوظبی نیز هم‌اکنون از یک همپیمان قدیمی به یک رقیب رو در روی ریاض در جنوب یمن تبدیل شده است. 

عربستان پس از پنج سال از آغاز جنگی همه جانبه که علیه مردم یمن به راه انداخت، نه‌تنها به اهداف خود دست نیافته، بلکه هزینه‌های زیادی را به اقتصادش تحمیل کرده است.


دو شنبه 23 تیر 1399 - 12:56:2